• line02

HJÄLP! Mår så jävla dåligt efter jag slutade med p piller!

Hej! Min första tråd här. Skapar den för att jag vill hitta likasinnade som upplever samma skit som jag! Har googlat ihjäl mig men hittar ingen som mår/mått likadant... börjar från början. Var vänlig läs allt!

I januari (2018) valde jag att sluta med p piller. Har haft olika preventivmedel i ca 10 år, är 24 år nu. Märkte en tydlig förbättring på mitt humör som fortfarande håller i sig såhär i juli månad. Resten har varit skit..

Symtom:
    - Började må satans illa. Spyfärdig dygnet runt. Sur i halsen liksom. Hade svårt att komma till ro på kvällarna för att kunna sova.

- Armarna började domna när jag sov. (Nej jag låg inte och sov på dom).

- Extremt känslig för kyla. Fötterna undertill var lila/blå, samt iskalla händer och frös konstant.

- Diarré utan dess like.. kunde inte äta nånting. Tarmen slutade smälta ner typ tomater, majs, vissa fröer och kryddor. Det kom liksom ut stora bitar av detta. Kunde knappt gå utanför dörren och det var ILLGULT och som vatten. Blev pga detta ännu mer illamående och skakig. NOLL ENERGI!!!

- Koncentrationssvårigheter. Exempelvis om jag kollade tv eller skulle plugga/lyssna på någon som pratade. Samt att jag glömde bort saker hela tiden.

- Väldig yrsel. Ostabilitet och vinglade till plötsligt. (Handlade inte om blodsockerfall/blodtryck).

- Naglarna sprack och flagnade.

- Utebliven mens. Fick provera tror jag det hette efter 90 dagar som mensfri. Det satte igång en mens. Därefter har jag fått två blödningar med korta intervaller och sedan ingenting mer. Mensvärk dock till och från varenda dag, ibland så kraftigt att jag får äta alvedon.

- Väldig problem med andning. Som att halsen/näsan är svullen. Får liksom andnöd. Har hänt vid två tillfällen när jag mådde som värst. Satt då i under ca 10 dagar varje tillfälle. Varken bricanyl eller pulmicort hjälpte.

- Hjärtklappningar flera gånger om dagen och har det fortfarande.

- Jättesvullen mage i början. Sved något så vansinnigt. Var smärtfri så fort jag höll andan men så fort magen rörde sig eller jag spände något så hade jag sån extrem smärta. Åkte till och med in till akuten en gång.Typ som magkatarr fast på helt fel ställe.

- Läckage ur min bröstvårta när jag trycker. Ibland har det sprutat ut en stråle. Vit färg.

- Viktuppgång på typ 9 kilo..

Så.. hur mår jag just idag? SKIT! Magen krånglar fortfarande, mensvärk i princip varje dag. Får springa på toa och har diarré flera gånger om dagen. Vissa dagar kan magen smälta ner typ tomat osv vissa dagar går det inte alls.
    Bröstet läcker fortfarande och jag är allmänt dåsig och har noll energi. Hjärtklappning dagligen och viktuppgången är stadigt kvar även om jag tränat och ätit bra.

Har varit hos flera läkare, blivit skickad på remiss lite här och var. Varit på mamografi för brösten och tagit prover på vätskan men allt har sett bra ut. Varit på koloskopi som inte visade ett skit, inte biopsier från tarmen heller. Alla 5012504623 blodprover som tagits och avföringsprover har inte heller visat något mer än att levervärdena varit en aning förhöjda emellanåt. Har gjort ultraljud på magen och där hittas ingenting. Heller ingen allergi mot gluten/laktos osv. Har frågat om hypotyreos, gallsten och allt var jag har hittat på google men läkarna säger att det har jag inte. Har fått svar att det är ibs då jag mer eller mindre haft problem under hela min uppväxt med just magen.

Jag har dock aldrig varit så dålig i magen som varit sedan januari. ALDRIG varit med om liknande. Känns som det går i skov liksom.. som att det följer min menscykel som är åt helvete den också för kroppen verkar vägra hitta tillbaka. Vill gärna inte gå tillbaka till p piller för mitt humör var åt helvete och fick svampinfektioner flera gånger i månaden. Vill avsluta med att säga att kroppen är i toppskick typ 4 dagar i månaden utan att jag gör något annorlunda. Dessa 4 dagar infaller inte samma tid i månaden utan kan dyka upp plötsligt. Sen är helvetet igång igen. :(

Känner du igen dig??

• Svar på tråden HJÄLP! Mår så jävla dåligt efter jag slutade med p piller!
  • Anonym (Cerazette)

Hej känner absolut igen mig.

Slutade med cerazette i mars efter ca 3-4 år, aldrig mått så bra som då och slapp blödningar helt.

Innan dess ca 8 år med Yasmin men var tvungen att byta pga blodtrycket.

Allt var bra ca 1 månad efter stoppet. Fick mensvärk och mens. Efter det hade jag en period med bruna flytningar, illamående, ömma bröst, svullen mage/dålig mage, extrem hunger....

Någon enstaka blödning någon gång som jag inte tolkat som mens.

Varit tveksam till om jag varit gravid x antal gånger men det vore i princip omöjligt pga utebliven mens samt negativa ÄL-tester.

Funderat flera ggr på om något är fel, men så känns allt normalt nästa dag...

• Anonym (Cerazette)
    Anonym (Cerazette) skrev 2018-07-20 21:54:41 följande:

Hej känner absolut igen mig.

Slutade med cerazette i mars efter ca 3-4 år, aldrig mått så bra som då och slapp blödningar helt.

Innan dess ca 8 år med Yasmin men var tvungen att byta pga blodtrycket.

Allt var bra ca 1 månad efter stoppet. Fick mensvärk och mens. Efter det hade jag en period med bruna flytningar, illamående, ömma bröst, svullen mage/dålig mage, extrem hunger....

Någon enstaka blödning någon gång som jag inte tolkat som mens.

Varit tveksam till om jag varit gravid x antal gånger men det vore i princip omöjligt pga utebliven mens samt negativa ÄL-tester.

Funderat flera ggr på om något är fel, men så känns allt normalt nästa dag...

Glömde nämna att brösten blev större efter stoppet men samtidigt blev de lite mindre perioden med cerazette.
  • line02

Ush ja... men just denna jävla kassa mage!! Blir fasen tokig! Ligger i sängen nu och försöker komma till ro men är spyfärdig. Har varit en riktig hemsk dag för min mage! Imorgon mår jag säkert suveränt...

• Anonym (Cerazette)
    line02 skrev 2018-07-20 23:32:15 följande:

Ush ja... men just denna jävla kassa mage!! Blir fasen tokig! Ligger i sängen nu och försöker komma till ro men är spyfärdig. Har varit en riktig hemsk dag för min mage! Imorgon mår jag säkert suveränt...

Usch jag är inte riktigt där just nu, men bara att känna att magen inte är 100% är svinjobbigt.

Om jag minns rätt här så var magen även något ur balans periodvis både innan p-piller samt med Yasmin.. enda gången allt varit tip-top är åren med Cerazette...gick tom ner en strl eller iaf 1/2 strl i kläder/bh....sätter på mig samma kläder nu, vissa går absolut inte att ha.

Men vill vara utan p-piller nu med tanke på ålder+plan att skaffa barn framöver.
  • line02

Känns som att många kört cerazette och typ mått bra av dem?

Ja för min mage har alltid betett sig bättre med något konstgjort hormon i sig men nu när jag vill vara utan all skit så fungerar ingenting. Känner typ att.. "håll ut nån månad till så vänder det säkert".. men jag orkar inte + vet inte om det ens kommer bli bättre.

• Anonym (Cerazette)
    line02 skrev 2018-07-22 15:13:15 följande:

Ingen??

Har läst om fler som märkt av biverkningar efter att de slutat med cerazette. Och det verkar vara ungefär 50/50 som mått väldigt bra medan de tagit dessa piller.

Också läst i andra trådar att mensen dröjt för vissa efter stopp..undrar själv när jag får min regelbundet.

Just exakt för stunden mår jag rätt bra... men har semester också kan vara en bidragande orsak.
  • Anonym (Anonym)

Hej!

Jag slutade med p-piller i november 19 och är nu inne på femte månaden utan hormoner. Jag har ätit olika sorter i 9 års tid innan. Jag känner igen mig så mycket i din historia och undrar hur du mår idag? Min cykel är fortfarande oregelbunden på 24-30 dagar och den senaste menstruationen förra veckan var extremt jobbig. Jag mådde jättedåligt. Deppig, kraftig ångest och oro, trött, sömnproblem, blödde mycket, PMS, dålig i magen m.m.

I två dagar kände jag att jag inte ville leva. Är nu nervös för nästa gång då jag verkligen inte vill må sådär igen. Det är inte likt mig. Det kom som en smäll i samband med mensen. Innan denna gång har jag känt illamående, yrsel, PMS, mensmage men denna gång var verkligen helt outhärdlig! När jag sedan mådde bättre efter mensen kunde jag inte förstå hur jag kunde må sådär dåligt... vilket betyder att det måste vara hormonerna!?

Hur har det gått för dig?! Och hur lång tid tog det innan du fick ordning på dina besvär? Rekommenderar du något speciellt?

Svar på tråden HJÄLP! Mår så jävla dåligt efter jag slutade med p piller!