Bör jag lämna honom? Går det att rädda?
Jag och min sambo har varit ihop sedan jag var 18 år. Det här nu gått över tio år. Vi har två barn tillsammans.
Han har alltid motiverats av att tjäna pengar och karriär har gått före familj. Jag har tagit hand om barnen när han varit iväg på helgerna för att arbeta. Jag hade varit okej med detta om han kommit hem och tagit hand om barnen eller varit glad när han kommit hem. Men han är bara missnöjd med sitt liv och säger att jag är jobbig så fort jag ställer ett krav på honom. Exempelvis att han ska tvätta. Så fort han kommer hem från jobbet sätter han sig i soffan. Visseligen tar han disken senare men det är efter mycket tjat. Han delar ut spydiga kommentarer, pratar enbart om sina egna intressen och har noll procent intresse av att uppvakta mig eller ha sex. Han struntar i mors dag, födelsedagar och liknande. Han pratar mest om vad som är dåligt i samhället, Hur jobbigt livet är och hur jobbigt det är att vi har vad han beskriver som dålig ekonomi. Jag har varit föräldraledig i fyra år och vi har aldrig gått minus.
Nu är det så att jag ska plugga till hösten och han har sagt att det är okej. Men fortsätter tjata om ekonomin ändå. Han sa att jag kunde plugga om jag jobbade men när jag väl fixade ett extrajobb så var hans första reaktion negativ.
Jag vill inte förstöra det vi har byggt upp under alla år. Det känns som att han har en livskris men jag har fått bära på den tyngden i flera år nu. Han klarar inte av något i vardagslivet och blir stressad över det mesta. När jag säger något fnyser han eller ignorerar mina råd. Vi har två väldigt små barn som också tar mycket tid.
Tror ni att det går att rädda? Hur i så fall?