• Anonym (Maja)

Cancerhelvete!

Är det någon här som har erfarenhet av Matstrupscancer ? Har en mamma som kom in till akuten med magsmärtor efter flera månaders utredning på VC, alla prover bra, lungröntgen bra ( då hon haft hosta en tid ). På akuten gjorde man en CT-buk hittade ingenting! Hon blev hemskickad, därefter fick hon åka tillbaka eftersom hon inte kunde äta, en gastroskopi gjordes och dagen efter meddelades -Du har en tumör i matstrupen det är cancer....Nu vet vi inte så mycket mer, men dom har tagit prover från stället och vad det lider ska en större röntgen på samtliga organ göras. Läser man på om matsrupscancer så är det utom räckhåll en ingen positiv prognos. Typ 30% överlever uti fall det går att operera! 

Min mamma är inte ens 60 år, så jävla orättvist. Jag ställer mig ändå frågande till att dom väljer att meddela du har cancer utan att fått biopsi svaren? 

Kan man se så tydligt genom undersökning om det är cancer, och varför syntes det inte på CT buk eller CT lungor ???

Jag gråter, jag försöker ta varje dag med att tänka positivt men det går liksom inte.

Är det någon som vet något om ovanstående form av cancer ?

• Svar på tråden Cancerhelvete!
  • Anonym (Persson)

Ja, min pappa drabbades av det för 7 år sedan. Det opererades, en av de största operationerna vi har, men det gick bra. Det var jobbigt efteråt, komplikationer tillstötte(vanligt) men allt gick bra till slut.

Operationen gick till så att de tog bort hela matstrupen och istället tog av magsäcken och gjorde en ny matstrupe av det. Det gjorde att efteråt kunde han inte äta som vanligt utan betydligt mindre och att ta det lugnt. Dels för att magsäcken ju var mycket mindre och dels för att han inte hade någon riktig magmun längre. Han kunde t ex inte böja sig ner och knyta skorna efter en måltid för då kom maten ut igen och han kunde inte ligga platt på rygg när han sov heller pga uppstötningar.

Men vi var ändå glada och han också för det gick ju bra. Han kunde leva som vanligt, åkte på semester osv bara han skötte det med maten. Tyvärr drabbades han av ny cancer för ett par år sedan och finns nu inte mer.

• Anonym (a)

Olika undersökningar visar på olika saker. Med en gastroskopi så kan man med blotta ögat se en tumörväxt. Biopsin talar om vilken sorts cancer det rör sig om.

Min kompis pappa har haft cancer i matstrupen. Han opererades för 3 år sen och ser idag ut att må gott. Sist vi sågs så rensade han ogräs! Han har gått i förtidspension, nu 62 år ung.

• Anonym (Maja)
    Anonym (a) skrev 2018-07-21 12:42:39 följande:

Olika undersökningar visar på olika saker. Med en gastroskopi så kan man med blotta ögat se en tumörväxt. Biopsin talar om vilken sorts cancer det rör sig om.

Min kompis pappa har haft cancer i matstrupen. Han opererades för 3 år sen och ser idag ut att må gott. Sist vi sågs så rensade han ogräs! Han har gått i förtidspension, nu 62 år ung.

Tack känner mig lite mera hoppfull nu. Tänker på dig och din pappa, skönt att ni förlängde hans liv en tid vid första cancern.

Kram
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Persson) skrev 2018-07-21 12:12:31 följande:

Ja, min pappa drabbades av det för 7 år sedan. Det opererades, en av de största operationerna vi har, men det gick bra. Det var jobbigt efteråt, komplikationer tillstötte(vanligt) men allt gick bra till slut.

Operationen gick till så att de tog bort hela matstrupen och istället tog av magsäcken och gjorde en ny matstrupe av det. Det gjorde att efteråt kunde han inte äta som vanligt utan betydligt mindre och att ta det lugnt. Dels för att magsäcken ju var mycket mindre och dels för att han inte hade någon riktig magmun längre. Han kunde t ex inte böja sig ner och knyta skorna efter en måltid för då kom maten ut igen och han kunde inte ligga platt på rygg när han sov heller pga uppstötningar.

Men vi var ändå glada och han också för det gick ju bra. Han kunde leva som vanligt, åkte på semester osv bara han skötte det med maten. Tyvärr drabbades han av ny cancer för ett par år sedan och finns nu inte mer.

Tack känner mig lite mera hoppfull nu. Tänker på dig och din pappa, skönt att ni förlängde hans liv en tid vid första cancern.

Kram
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Maja) skrev 2018-07-21 13:17:13 följande:

Kram
    Sorry, citerade fel. Tack att du delade med dig lite solsken i mörkret.
  • Anonym (H)
    Anonym (a) skrev 2018-07-21 12:42:39 följande:
    Vad skönt att det gick bra.
Svar på tråden Cancerhelvete!