• Anonym (Ts)

Tonåring och laga mat

Jag är en yngre tonåring som måste laga mat 2 ggr i veckan och alltså då måste vara hemma tidigt för att göra det, på kvällen, även på lovet. Ingen jag känner i min ålder eller äldre behöver laga mat nåt alls och tycker det är väldigt konstigt när jag säger det. Jag undrar därför om ni eller era barn typ 13-15 år måste laga mat eller inte så kan jag göra en undersökning om det typ är onormalt eller normalt.

• Svar på tråden Tonåring och laga mat
  • Anonym (Annika)

Mina tonåringar lagade mat ibland i den åldern, men det var inte någon fast dag, utan t. ex. för att de var hemma först och vi hade bråttom, eller för att de ville laga något speciellt, eller om vi vuxna inte var hemma, eller för att vi hade mycket att göra.

Jag tror att ert upplägg är väldigt ovanligt.

• Anonym (A)
    Anonym (Annika) skrev 2018-07-21 15:14:02 följande:
    Mina tonåringar lagade mat ibland i den åldern, men det var inte någon fast dag, utan t. ex. för att de var hemma först och vi hade bråttom, eller för att de ville laga något speciellt, eller om vi vuxna inte var hemma, eller för att vi hade mycket att göra.

Jag tror att ert upplägg är väldigt ovanligt.
    Vi hade samma upplägg.
  • Zaxika

Är du enda barnet?

Om inte, har dina syskon liknande regler?

Bor du med en eller två föräldrar?

Lagar bägge dessa mat?

Får du bestämma själv vad som ska lagas? Eller bestämmer ni tillsammans?

Äter ni middag tillsammans alla dagar?

Har du några andra sysslor i hemmet?

• Anonym (mamma)

I min familj är målet att10 och 13åringen ska ansvara för middagen var sin dag i veckan. De får ta när det passar dem.
    Mina ungar är ganska bortskämda tycker jag
    Varför ska du laga mat 2ggr i veckan?
    Ska du lära dig ta ansvar, avlasta föräldrar eller finns det någon annan tanke bakom erat upplägg?

• Anonym (väx upp)

När jag var i den åldern lagade jag mat 2-4 gånger i veckan. Vår tonårsdotter började ha en matdag i veckan när hon var 12 år. Dock får hon själv bestämma vilken dag hon vill ansvara för. Det är bra lärdomar för framtiden och självklart ska också barnen bidra i hemmet. Du har inget att gnälla över, ts.

• Anonym (mmm)

vi har testat ibland med matdag, en per barn men inte varje vecka och inte om det inte synkar med deras träningar osv. Nu på sommarlovet funkar det bättre att göra så 

• Anonym (C)

Jag tror att det är vanligt att yngre tonåringar behöver hjälpa till att laga mat. Att däremot ha två bestämda dagar som inte är flexibla är nog ovanligt.

Min 13-åring har i nuläget inte någon bestämd dag utan hjälper till när han är hemma. Ibland ringer jag till exempel när jag är på jobbet för att höra om han är hemma och kan börja med maten. Ibland får han vänta till eftermiddagen med att träffa kompisar för att stanna hemma och vara barnvakt till lillebror och se till att han får lunch.

• Tom Araya
    Anonym (Ts) skrev 2018-07-21 14:58:54 följande:

Jag är en yngre tonåring som måste laga mat 2 ggr i veckan och alltså då måste vara hemma tidigt för att göra det, på kvällen, även på lovet. Ingen jag känner i min ålder eller äldre behöver laga mat nåt alls och tycker det är väldigt konstigt när jag säger det. Jag undrar därför om ni eller era barn typ 13-15 år måste laga mat eller inte så kan jag göra en undersökning om det typ är onormalt eller normalt.

Jag tycker det är fullt normalt och rentav sunt att barn hjälper till hemma, även långt under din ålder. Med åldern är det också rimligt att få mer ansvar.

Så generellt sett ser jag inget fel i detta.
    Men sedan kan man ju diskutera exakt vad tonåriga barn ska hjälpa till med, städa, tvätta, diska, trädgård, hundvakt, barnvakt, handla, laga mat e.t.c.... eller kanske lite av varje...

Om du vill slippa laga mat, försök förhandla, erbjud dig att göra något annat istället.
  • Anonym (Ts)

Jag har inte klaga men tycker det är drygt eftersom jag måste komma hem 18 dom dagarna och nej jag bestämmer inte, vi har en lista över vilken mat. Alla har olika dagar att laga mat, förutom 5 åringen.

• FrökenKanSjälv

Mina tre barn har haft varsin dag i veckan där de har ansvarat för maten, planera, laga mat och duka. Yngsta var 10 när hon började, mest för att hon ville vara som storasyskonen. De hade fasta dagar, varje termin satte vi oss ner och bestämde tillsammans vad som funkade bäst med skolschema, träningar, osv. Vi åt middag tillsammans varje dag, jag lagade maten övriga fyra dagar i veckan. Numera har två av barnen flyttat hemifrån, den yngsta bor kvar hemma och lagar frivilligt middag 2-3 dagar i veckan.

Svar på tråden Tonåring och laga mat