Anonym (Väljare) skrev 2018-07-21 17:56:51 följande:
Hur pålitlig är Aftonbladets valkompass tycker ni andra? Jag kommer att rösta SD i höst men när jag gör valkompassen blir jag sosse. Är SD och sossarna verkligen så nära varann? Eller är sossarnas plan att lova saker i ett försök att vinna tillbaka väljare och sen ändå gå samman med nåt populistparti såsom MP som har väldigt få väljare och skylla på dom för att dom inte genomför vad sossarna lovat?
Ni andra som gjort valkompassen stämde resultatet för er?
Tror så här:
Socialdemokraterna och SD ideologiskt (tidigare) ligger egentligen inte så långt ifrån varandra (om man undantar migrations och invandringsfrågan).
(Vilket SD hela tiden påpekar med att använda ord som "folkhem", välfärd etc).
Det som hänt sedan är att Löven målat in sig i ett hörn genom att gång på gång prata om SD som "bruna" och med "nazistiska rötter" - han kan inte närma sig SD med minsta lilla fingernagel utan att helt förlora allt anseende och respekt från många av sina egna vänster-vänster väljare. Och motståndarna kan hävda att han är en som vänder kappan efter vinden.
Sedan har sossarna blivit tagna som gisslan av MP (se ex "gymnasielagen" som drevs igenom mot i princip alla instansers negativa påpekanden ex lagrådet tom) och de kan inte dumpa MP för då framstår de inte som regeringsdugliga.
SD å sin sida har tagit stora kliv höger ut (främst när det gäller ekonomisk politik) och söker samarbete med M och KD helt enkelt för att de ser det som enda möjligheten att få till något som helst inflytande (ex har man övergivit den linje man tidigare drev om ingen vinst i välfärden).
M å sin sida vill absolut inte förknippas med SD (Kristersson är jättenoga med att inte göra samma misstag som Kindberg-Batra och tappa ytterligare väljare både höger ut och vänster ut, för: "varför rösta på M om SD är originalet liksom").
Liberalerna, C och Lööf sätter sig inte i en regering som på något sätt gynnar/samtalar med/ är beroende av SD (se ex tjafset om att ge SD ordförande platser i utskotten).
Ja, det är en ren soppa.
Skulle inte förvåna mig om vi ser en S + L (+C) regering i höst,
Nej tror inte valkompassen är riggad, som svar på din fråga. (Ursäkta långt svar).