• Mammamia77

    Är 19 lågt i p- ferritin

    Har 19 i p ferritin och ser att ref.värde är från 10 men upp till 290.

    Ses 19 som järnbrist och behandlas?

  • Svar på tråden Är 19 lågt i p- ferritin
  • 1234568

    Det är lågt. Ska behandlas. Allt under 30 är total järnbrist, och gärna ska ferritin ligga över 50...gärna mot 100 (för en kvinna).

    Utred först varför du ha järnbrist, sedan behandla, Börjar du äta järn utan att veta varför du har järnbrist (och åtgärdar det), då är risken stor att ferritin sjunker när du slutar med järn, och du är tillbaka på ruta ett.

    B12 och folat och D-vitamin är bra att testa också. Är alla låga så kan man misstänka tt problemet ligger i tarmen/magen. Att den helt enkelt av någon anledning har svårt att ta upp dessa ämnen av någon orsak.

    Riklig mens, amning, graviditet. Allt sådant som kan ge järnbrist. Vegetariansk kost en annan orsak. Hård träning under lång tid. Sedan allvarligare orsaker som blödningar och sjukdomar.

  • Joyho

    Det där är så individuellt och vad som är lågt för någon annan behöver inte vara lågt för dig. Har du något tidigare värde att jämföra med?

    Jag hade ferritin på 4,2. Då hade jag brist och kände av det. Nu ligger jag på mellan 12-14 men mår bra. Jag kom aldrig över 20 ens under behandlingen. Som så mycket annat, det viktigaste är hur du mår och att du följer DIN kurva. Alltså att dina värden inte tidigare legat på 100 och nu på 19.

    Samma sak med Hb. Man kan ha järnbrist på 130, trots att det är över referensområdet men man kan också ligga bra på 110, även om det är lite under. Utgå ifrån dig själv och ditt mående.

  • 1234568
    Joyho skrev 2018-07-22 11:10:47 följande:

    Det där är så individuellt och vad som är lågt för någon annan behöver inte vara lågt för dig. Har du något tidigare värde att jämföra med?

    Jag hade ferritin på 4,2. Då hade jag brist och kände av det. Nu ligger jag på mellan 12-14 men mår bra. Jag kom aldrig över 20 ens under behandlingen. Som så mycket annat, det viktigaste är hur du mår och att du följer DIN kurva. Alltså att dina värden inte tidigare legat på 100 och nu på 19.

    Samma sak med Hb. Man kan ha järnbrist på 130, trots att det är över referensområdet men man kan också ligga bra på 110, även om det är lite under. Utgå ifrån dig själv och ditt mående.


    På sätt och vis är det individuellt, men på ett annat inte.

    Allt under ferritin 30 är för en kvinna total järnbrist, oavsett hur du mår. Och total järnbrist är skadligt för kroppen på många olika sätt, oavsett hur du mår.

    Har man ett hb på 110 så har man anemi. Har man alltid haft det, då har man alltid haft anemi. Och anemi är ett symptom, inte en sjukdom (oftast inte). Kroppen kan dock anpassa sig till ett lågt hb, om det sjunker långsamt. Och då har man inte lika mycket symptom. Men anemi har man, och det beror på någonting.

    Att du aldrig kom över 20 i ferritin, betyder inte att ditt ferritin är bra, eller att kroppen mår bra av det. Däremot borde man ju undersöka orsaken till att ditt ferritin inte steg mer. Om tarmen inte a suga upp järntillskottet bra, då kommer inte ferritin att siga bra heller. Men som sagt , det är inte normalt eller sunt att ha ett ferritin på 14.
  • 1234568

    Och övre gränsområdet för hb för en kvinna är 155 (inte 130). Och man kan även ha "individuell anemi". Det betyder att om du haft 150 i hb, och det mitt i allt ligger 20 steg lägre , på 130, då har du anemi. Anemi diagnos kan ges på 2 olika sätt. 1: hb värde lägre än referensvärdet. 2: Hb 20 steg (eller mer) lägre än tidigare uppmätt värde.

  • Joyho
    1234568 skrev 2018-07-22 14:06:11 följande:

    Och övre gränsområdet för hb för en kvinna är 155 (inte 130). Och man kan även ha "individuell anemi". Det betyder att om du haft 150 i hb, och det mitt i allt ligger 20 steg lägre , på 130, då har du anemi. Anemi diagnos kan ges på 2 olika sätt. 1: hb värde lägre än referensvärdet. 2: Hb 20 steg (eller mer) lägre än tidigare uppmätt värde.


    Jag kanske uttryckte mig otydligt, jag menade inte att 130 var över högsta referens utan att det var gott och väl inom referens (över lägre gränsen) och jag menade just som du skriver att det plötsligt sjunker kraftigt från ditt eget normalvärde som du skriver, 20 g/L t.ex. då är det anemi oavsett att det är inom referensområdet.

    Har du nån källa på det där ang. P-ferritin under 30? Det är inget som jag fått lära mig.
  • 1234568

    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2754511/

    Finns bra tabeller på hur värdena ser ut vid järnbrist längre ner på sidan. Innan tabellen information om ur man tolkar ferritin. Allt under 30 diagnostiserar järnbrist. Men även högre värden kan innebära järnbrist (om det tex finns en närvarande inflammation-då det höjer ferritin)

    Finns hur mycket källor som helst över detta : ) Men denna är pålitlig

  • 1234568

    Har jobbat inom vården länge, och även varit drabbad själv. Även min läkare sa att allt under 30 är järnbrist. Fick kämpa 1 år med järn tabletter innan jag kom upp på rimliga värden. Jag hade dock järnbristanemi, och hade gått med det länge. 10 år... Och som du säger, mått bra. Tills jag en dag inte mådde bra längre.  Ferrit 5, TfR 6.8. Hb 120 (normalt 155 för mig). Mina symptom eskalerade enormt när Hb sjönk under 130. Orsaken för mig var heliko bakterien som orsakat små sår..

  • Joyho
    1234568 skrev 2018-07-22 16:42:14 följande:

    Har jobbat inom vården länge, och även varit drabbad själv. Även min läkare sa att allt under 30 är järnbrist. Fick kämpa 1 år med järn tabletter innan jag kom upp på rimliga värden. Jag hade dock järnbristanemi, och hade gått med det länge. 10 år... Och som du säger, mått bra. Tills jag en dag inte mådde bra längre.  Ferrit 5, TfR 6.8. Hb 120 (normalt 155 för mig). Mina symptom eskalerade enormt när Hb sjönk under 130. Orsaken för mig var heliko bakterien som orsakat små sår..


    Det enda jag har lärt mig (jobbar också inom vården) är att under 30 KAN indikera järnbrist men innebär inte per automatik att så är fallet. Och jag vet att inflammation höjer ferritinet, men det gör ju fortfarande bara att det kan vara, inte alltid är. Men jag ska sätta mig och läsa igenom det där när jag har tid. Vore intressant att läsa eftersom varken läkare jag träffat som patient eller som jag jobbar med har någonsin sagt att det alltid är brist under 30. Då borde ju rimligen ref.värdet gå vid 30 också om allt annat per automatik diagnostiserar brist.

    Men oavsett TS, känn efter hur du mår och kolla upp om du har några tidigare värden av hb, ferritin, transferritin, järn m.m. som du kan jämföra med åt vilket håll det gått.
  • 1234568
    Joyho skrev 2018-07-22 16:57:31 följande:
    Det enda jag har lärt mig (jobbar också inom vården) är att under 30 KAN indikera järnbrist men innebär inte per automatik att så är fallet. Och jag vet att inflammation höjer ferritinet, men det gör ju fortfarande bara att det kan vara, inte alltid är. Men jag ska sätta mig och läsa igenom det där när jag har tid. Vore intressant att läsa eftersom varken läkare jag träffat som patient eller som jag jobbar med har någonsin sagt att det alltid är brist under 30. Då borde ju rimligen ref.värdet gå vid 30 också om allt annat per automatik diagnostiserar brist.

    Men oavsett TS, känn efter hur du mår och kolla upp om du har några tidigare värden av hb, ferritin, transferritin, järn m.m. som du kan jämföra med åt vilket håll det gått.
    Allt under 30 är för en kvinna järnbrist. Våra referensvärden är åt skogen, och det är allmän kunskap som läkare bör ha. (Dock så är inte alltid läkarna så kunniga om det här). Referensvärden bestäms av ca 20-80 personer, som uppger att dom mår bra. Och därifrån så räknas då referensvärden ut. För 5 år sedan skulle jag kunnat varit en av dem som drog ner referensvärdet. Min egen bedömning var att jag mådde bra, men min järnbrist hade utvecklats så långsamt så jag hade inte ens noterat förändringen.

    Och vi har många referensvärden som inte är helt enliga med sanningen.

    Men även på svenska sidor så talas det ofta om att ferritin ska vara över 30 för kvinnor (om du kollar läkartidningen tex), så det är hyfsat känt.

    I samband med ferritin bör man alltid kolla CRP och Sänkan. På de viset kan man utesluta att infektion/inflammation kan påverka ferritinet, och det är då pålitligt. En inflammation kan höja ferrit med 4-5 gånger, så därför har man satt en gräns på 200 för dom som har kroniska inflammationer. (Ferrit över 200 utesluter alltså brist).
     Ts borde utesluta varför hon har fått så lågt ferrit, och sedan äta järn 100mg/dag i 3-6 månader och kontrollera värdena på nytt.
  • Mammamia77

    Letade efter gamla värden, men hittade inget.

    Läkaren skrev ej ut järntillskott och tyckte inte något var fel. Men jag känner det. Är blå under ögonen och så trött under ögonen så att det nästan smärtar. Är trött och irriterad så jag tror helt klart på att jag borde ta extra järn för att må bättre. Så det tänker jag göra under en kort period för att se hur jag mår. Vet att det kan vara skadligt i längden. Men en låg dos tänker jag mig. Min son fick det när han låg på

    12 och fick niferex. Så jag tror att jag också skulle behöva det

  • JLES

    Hade 37 i ferritin i början av denna grav. men började inte äta järntabletter förrän tre månader efter. Då hade mitt HB sjunkit från 126 till 115 och 4 veckor efter låg det på 110. Jag äter Niferex 1 tablett om dagen och har inte tagit ett nytt HB på ett tag.. Funderar dock på att ta en dos blutsaft också om dagen så att det inte sjunker ännu mer.. :(

    Men du kanske inte är gravid, TS, hehe. :D

  • 1234568
    Mammamia77 skrev 2018-07-23 13:02:22 följande:

    Letade efter gamla värden, men hittade inget.

    Läkaren skrev ej ut järntillskott och tyckte inte något var fel. Men jag känner det. Är blå under ögonen och så trött under ögonen så att det nästan smärtar. Är trött och irriterad så jag tror helt klart på att jag borde ta extra järn för att må bättre. Så det tänker jag göra under en kort period för att se hur jag mår. Vet att det kan vara skadligt i längden. Men en låg dos tänker jag mig. Min son fick det när han låg på

    12 och fick niferex. Så jag tror att jag också skulle behöva det


    Det kan du bra göra. 100mg per dag är ingen fara, när du vet att dina värden är låga. Testa 3 månader, och mät värdena på nytt. Det råder en stor okunskap om detta med järnbrist utan anemi hos oss i norden. En del läkare har mer kunskap, men många är tyvärr inte och inser vikten av att ha ett bra järnförråd.
Svar på tråden Är 19 lågt i p- ferritin