• Anonym (H)

Rädd för att få schizofreni

Hej! Jag har på senaste tiden blivit ooootroligt rädd för att få schizofreni. Jag är så rädd att det blivit ett problem i min vardag. Ständigt går jag omkring och oroar mig och försöker leta efter tecken, röster osv... Skitjobbigt verkligen! Jag vill nu fråga er hur stor chansen att jag verkligen skulle drabbas är. Ingen i min släkt är schizofren, jag har inget att klaga på i min uppväxt och var alltid duktig i skolan. Har aldrig heller provat droger, alkohol etc. Så hur stor chans är det att jag bara går och blir schizo?

• Svar på tråden Rädd för att få schizofreni
  • Anonym (-)

Du borde istället söka hjälp för din paranoida. 

• Anonym (Hypo)

Googla ordet Hypokondri, det är vad du lider av.

• Anonym (ooo)

men varför tror du att du skulle ha/få just den sjukdomen? Har du upplevt något som är vanligt för den diagnosen? Låter ju märkligt om du skulle gå och oroa dig om det inte finns några tecken alls. 

Du kan läsa om sjukdomen på wikipedia, det står mycket bra info där. 

• Anonym (Maria)

Mycket tyder på att bakterieinfektioner i hjärnan orsakar schizofreni. Känner en som efter fästingbett först blev dålig i något som liknade influensa och sedan smög sig schizofrena symtom på. Känner du att du börjar tappa kontrollen över tillvaron så sök hjälp. Kan vara skönt att utesluta saker också.

• Anonym (...)

Hur gammal är du TS? Är du över 30 är det nästan omöjligt.

Jag hör röster på riktigt, har overklighetskänsla ofta etc men jag är inte särskilt orolig.

• Anonym (S)
    Anonym (...) skrev 2018-07-21 22:34:43 följande:

Hur gammal är du TS? Är du över 30 är det nästan omöjligt.

Jag hör röster på riktigt, har overklighetskänsla ofta etc men jag är inte särskilt orolig.

Har du diagnos?
  • Humen

Nästan obefintlig.Däremot verkar du lida av ångest o överför det på sczitso.Ta reda på egentliga orsaken så ska du se att dina tankar kommer att släppa taget om dig

• Anonym (H)

Vill bara tilläga: Jag har aldrig visat något som helst symptom på sjukdomen (vad jag vet haha) Grejen är den att jag på senaste tid har läst så mycket om (och sett filmer) inte bara om schizofreni utan även andra svåra psykiska sjukdomar. Detta har gjort att jag ständigt går runt och är rädd att även jag ska bli sjuk.

• Anonym (...)
    Anonym (S) skrev 2018-07-21 22:38:26 följande:

Har du diagnos?

Nej jag har inte schizofreni eller ens psykos. Jag hör röster men jag fattar ju att de bara är i mitt huvud. Skulle aldrig göra som de säger för det är ju bara strunt. Jag försöker oftast inte lyssna på dem.

Har inga vanföreställningar eller paranoia eller negativa symptom heller. Det påverkar inte mig i vardagen alls.

Har dock lite ökad risk för schizofreni genetiskt så antar att jag bara är lite närmare eller vad man ska säga. Kanske lättare skulle få en psykos av ett trauma än andra. Eller så kanske jag har lättare att stå emot eftersom jag är van.
  • Anonym (Ld)
    Anonym (...) skrev 2018-07-21 22:51:46 följande:

Nej jag har inte schizofreni eller ens psykos. Jag hör röster men jag fattar ju att de bara är i mitt huvud. Skulle aldrig göra som de säger för det är ju bara strunt. Jag försöker oftast inte lyssna på dem.

Har inga vanföreställningar eller paranoia eller negativa symptom heller. Det påverkar inte mig i vardagen alls.

Har dock lite ökad risk för schizofreni genetiskt så antar att jag bara är lite närmare eller vad man ska säga. Kanske lättare skulle få en psykos av ett trauma än andra. Eller så kanske jag har lättare att stå emot eftersom jag är van.

Wow. Fascinerande! Hur känns/låter det när du hör rösterna? Låter det precis som att någon pratar eller är det mer som tankar som du på något sätt kan skilja från *dina egna* tankar?
Svar på tråden Rädd för att få schizofreni