Hjälp, sambon vill separera
Hej allihopa,
Då har turen för en separationstråd kommit till mig :(
Jag har levt med min sambo i snart 6 år och vi har två barn ihop. 4 och 2 år gamla. Jag lider av psykisk ohälsa med ångest och paniksyndrom och det är väll också det som är grundorsaken till att hon vill separera. Jag har svikit henne många gånger på grund av mitt psykiska mående och jag är innerligt ledsen för det. För cirka 3 veckor sedan fick jag en kraftigt panikattack och gjorde både barn och henne ledsna eftersom jag fick sådan kraftig ångest att jag skrek "TYSTA" när de försökte prata med mig. Jag började med medicin efter det och cirka 2 veckor efteråt kände jag mig som en ny människa. Jag kunde plötsligt leka med barnen på ett annat sätt, känna kärlek, visa kärlek. Jag ångrar att jag inte börjat medicinera tidigare men har avstått på grund av rädslor som styrt mig. Men så precis efter att jag hade haft en underbar dag med barnen kom det, hon ville separera. Hon har länge känt att min ångest legat som ett ok över henne och att hon inte känner igen sig längre.
Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera detta. Jag har länge varit alldeles för upptagen med min ångest för att kunna visa kärlek till barnen och vår familj och nu när jag äntligen känner att jag kan det, då vill hon inte vara med mig längre. Känns overkligt. Missförstå mig inte, jag har varit en närvarande pappa. Jag va föräldraledig för att umgås med barnen, hjälper till med det mesta osv. osv.
Jag vet inte alls vad jag ska göra. Jag har mått mycket mycket sämre än vad hon vet också. Jag har haft starka självmordstankar i perioder och i min iver att skydda henne och barnen har jag stängt det inom mig och i själva verket skadat dem verkar det som. Men att dra upp det för henne nu känns patetiskt. Framstår bara som en snyfthistoria och det vill jag inte att det ska uppfattas som.
Jag känner mer än någonsin att jag vill krama om henne och få uttrycka min gränslösa kärlek till henne och barnen. Och nu istället kommer detta. Usch, hjälp mig någon att hantera detta.