• Anonym (Pirre)

    Insättning av mirtazapin

    Hej! Tänkte kolla o höra med er om det är normalt att må konstigt o dåligt i början av insättningen av mirtazapin? Mår skit konstigt o känner mig skit konstigt i huvudet. Har tagit den i 2 dagar nu. Känner inte igen mig själv. Känner mig typ osäker mer en vanligt i mig själv med.. Har tagit sertralin i c:a 2 månader men inte fått det resultat jag hade hoppats på så kollade upp och såg att vissa hade fått bra resultat på måendet med den kombinationen. Vad tror ni är det normalt att må sämre i början även av mirta?

    Tacksam för svar :)

  • Svar på tråden Insättning av mirtazapin
  • Anonym (Mela)

    Ja det är det så härda ut. Jag hade aldrig haft ångest innan jag började med mirta men fick det under insättningen

  • Anonym (Lia)

    Det är normalt att må lite annorlunda i början, ja. För mig vände det efter 2 veckor. Ännu på dag 10 var jag påväg att ge upp, är dock tacksam idag att jag härdade ut, då mirtazapin fungerat väldigt bra för mig.

  • Plupp73

    Man är dagtrött och dimmig i huvudet i ca 1-2v på Mirtazapin. Sedan försvann det. I övrigt väldigt bra preparat.

  • Anonym (Fia)

    Har du börjat med för hög dos? Jag började med 7,5 g och trappade upp. Det gick bra.

  • Anonym (Pirre)

    Hej igen! Tack för era svar. Känns bra att det inte är onormalt att känna sig konstig i början, så jag vet att det är värt att fortsätta även fast jag inte har lust o förstöra så mycket av semestern. Har haft tillräkligt jobbigt med insättningen av sertralinet som jag fortfarande tar.. är lite nojig av viktökningen många skriver om..
    Jag tar 15 mg o hoppas att jag inte ska behöva höja. 
    Tanken var att jag skulle sova på mirtazapingen istället för theralenet jag tar för sömnen och på samma gång må bättre när den börjar verka sen. Men var inte beredd på det här :) 

  • Anonym (Mela)
    Anonym (Pirre) skrev 2018-07-23 00:33:32 följande:

    Hej igen! Tack för era svar. Känns bra att det inte är onormalt att känna sig konstig i början, så jag vet att det är värt att fortsätta även fast jag inte har lust o förstöra så mycket av semestern. Har haft tillräkligt jobbigt med insättningen av sertralinet som jag fortfarande tar.. är lite nojig av viktökningen många skriver om..

    Jag tar 15 mg o hoppas att jag inte ska behöva höja. 

    Tanken var att jag skulle sova på mirtazapingen istället för theralenet jag tar för sömnen och på samma gång må bättre när den börjar verka sen. Men var inte beredd på det här :) 


    Det vände nästan exakt på dagen tre veckor efter insättning. Jag sov jättebra på mirtazapin... Gick upp i vikt men i samma veva bröt jag ett ben i foten och kunde inte ens ta promenader vilket påverkade lite. Men för en matdagbok så ser du om du överäter eller om vikten går upp ändå. Är olika för olika personer. Men det är bra att motionera samtidigt som man äter mirta just för att minska risken för viktuppgång. Jag åt dom ett år ung sedan kunde jag ta mellan en halv och en fjärdedels tablett vissa dagar om jag inte sovit bra på ett tag.
  • Anonym (Pirre)
    Anonym (Mela) skrev 2018-07-23 12:05:18 följande:
    Det vände nästan exakt på dagen tre veckor efter insättning. Jag sov jättebra på mirtazapin... Gick upp i vikt men i samma veva bröt jag ett ben i foten och kunde inte ens ta promenader vilket påverkade lite. Men för en matdagbok så ser du om du överäter eller om vikten går upp ändå. Är olika för olika personer. Men det är bra att motionera samtidigt som man äter mirta just för att minska risken för viktuppgång. Jag åt dom ett år ung sedan kunde jag ta mellan en halv och en fjärdedels tablett vissa dagar om jag inte sovit bra på ett tag.
    Tack för ditt svar :) Har beställt riktigt bra personvåg nu där jag kommer se allt jag behöver se. Bra tips med matdagboken med :) Kommer göra som du säger nu och öka min träning. Men om jag fortsätter öka så vet i fasen vad jag gör. Beror nog på lite hur bra jag kommer må av det. Men jag är ganska säker på att jag kommer må dåligt om jag går upp för mycket i vikt. Har rätt så höga krav på mig o så :P
  • Anonym (Pirre)

    Idag har jag faktiskt känt mig lite normalare i huvudet så vem vet, kanske blir bra det här tillsut.

  • Anonym (viktökning)
    Anonym (Pirre) skrev 2018-07-23 00:33:32 följande:

    Hej igen! Tack för era svar. Känns bra att det inte är onormalt att känna sig konstig i början, så jag vet att det är värt att fortsätta även fast jag inte har lust o förstöra så mycket av semestern. Har haft tillräkligt jobbigt med insättningen av sertralinet som jag fortfarande tar.. är lite nojig av viktökningen många skriver om..
    Jag tar 15 mg o hoppas att jag inte ska behöva höja. 
    Tanken var att jag skulle sova på mirtazapingen istället för theralenet jag tar för sömnen och på samma gång må bättre när den börjar verka sen. Men var inte beredd på det här :) 


    Varning på Mirzapin. Kolla upp snabb viktuppgång? Det är tydligen vanligt med extrem viktuppgång på denna medicin om man googlar. Synd för att de allra flesta mår bra på denna tydligen. Det är den äldre sorten före SSRI. Folk brukar inte få så mycket ångest på den vid insättningen tydligen.

    Dock verkar det inte som att en lite svagare dos för endast sömnproblem vid intag på kvällen ger lika mycket viktuppgång men säkert olika från person till person?
  • Anonym (Mela)
    Anonym (Pirre) skrev 2018-07-24 00:03:20 följande:

    Tack för ditt svar :) Har beställt riktigt bra personvåg nu där jag kommer se allt jag behöver se. Bra tips med matdagboken med :) Kommer göra som du säger nu och öka min träning. Men om jag fortsätter öka så vet i fasen vad jag gör. Beror nog på lite hur bra jag kommer må av det. Men jag är ganska säker på att jag kommer må dåligt om jag går upp för mycket i vikt. Har rätt så höga krav på mig o så :P


    Förstår dig helt.. Gick upp 12 kg trots att jag varken åt mer eller onyttigare.. Därför slutade jag efter 1 år men då mådde jag så pass bra att det funkade och jag hade fått bättre ord ung på sömnen även om den tyvärr fortfarande inte är bra.. Jag tycker den är värd att prova då jag även provat sertalin och citalopram bägge mådde jag dåligt på med mardrömmar och svettningar samt avtrubbad i skallen..mirta var bara vikten
  • Anonym (LinaBoFina)

    Mirtazapin är djävulens drog. Gick upp 25 kg av den, kände mig ständigt bakfull och mådde SKIT!


    Utsättningen var ELÄNDIG.


     


    Nu när jag äntligen blivit kvitt den där jävla medicinen har jag aldrig mått bättre.


     

  • Plupp73
    Anonym (viktökning) skrev 2018-07-24 00:27:32 följande:

    Varning på Mirzapin. Kolla upp snabb viktuppgång? Det är tydligen vanligt med extrem viktuppgång på denna medicin om man googlar. Synd för att de allra flesta mår bra på denna tydligen. Det är den äldre sorten före SSRI. Folk brukar inte få så mycket ångest på den vid insättningen tydligen.

    Dock verkar det inte som att en lite svagare dos för endast sömnproblem vid intag på kvällen ger lika mycket viktuppgång men säkert olika från person till person?


    Viktuppgången är inte dosberoende. Sömneffekten nästan bäst med låga doser.
  • Anonym (viktökning)
    Plupp73 skrev 2018-07-24 21:00:59 följande:
    Viktuppgången är inte dosberoende. Sömneffekten nästan bäst med låga doser.
    Ser man på...inte många som vill gå upp i sån rasande och okontrollerbar takt. Verkar kontraproduktivt och hälsofarligt.
  • Tomp

    Det verkar som vi TS går parallellt. Jag började med Sertralin f två månader sedan och äter nu sedan några dagar mirtazapin.

    Jag fick sertralin utskrivet eftersom jag hade lite depressiva symptom i en stressutmattning (tror jag det är). Jag har haft sömnproblem under hela tiden och ätit propavan varje natt. För någon vecka sedan slutade de att fungera (eller jag som förändrats?). Eftersom jag inte sov gick jag till läkaren. Till min fasa satt det en orutinerad at-läkar-vikarie och frågar vad jag vill ha. Får med mig en lite diverse hem som jag kunde prova. Det enda som fungerar om jag ska exkludera sopiklon/imovane har varit en natt på mirtazapin.

    Känner mig mer trött på dagarna nu. I går var det ingen höjdare alls då jag till på eländet blev riktigt lättirriterad. Förstår inte varför. Det är inte likt mig...

    Blev du, TS, ordinerad för tydlig depression?

  • Anonym (Me2)
    Tomp skrev 2018-07-26 17:43:37 följande:

    Det verkar som vi TS går parallellt. Jag började med Sertralin f två månader sedan och äter nu sedan några dagar mirtazapin.

    Jag fick sertralin utskrivet eftersom jag hade lite depressiva symptom i en stressutmattning (tror jag det är). Jag har haft sömnproblem under hela tiden och ätit propavan varje natt. För någon vecka sedan slutade de att fungera (eller jag som förändrats?). Eftersom jag inte sov gick jag till läkaren. Till min fasa satt det en orutinerad at-läkar-vikarie och frågar vad jag vill ha. Får med mig en lite diverse hem som jag kunde prova. Det enda som fungerar om jag ska exkludera sopiklon/imovane har varit en natt på mirtazapin.

    Känner mig mer trött på dagarna nu. I går var det ingen höjdare alls då jag till på eländet blev riktigt lättirriterad. Förstår inte varför. Det är inte likt mig...

    Blev du, TS, ordinerad för tydlig depression?


    Fick oxå mirta för ett par veckor sedan... drabbades av enorm irritabilitet, inte heller likt mig.. och sen en massa andra symtom som ett tryck i huvudet och jag blev som instängd i en glas-burk kändes det som... slutade för typ en vecka sen och de har försvunnit tack å lov!
Svar på tråden Insättning av mirtazapin