• Ann-Louise

    Hög loftsäng med skrivbord under.

    Hej, är på väg att flytta till en ny lägenhet med min 9-åriga son. Hans rum kommer att bli väldigt litet, och jag kommer bara att få in en säng och ett skrivbord. Därför funderar jag på om jag istället skulle köpa en hög loftsäng med skrivbord under, för då kan jag även få in bokhyllor i rummet. Det jag undrar över är dock till vilken ålder era barn velat krypa upp och sova i en loftsäng . Känns ju lite som att en tonåring inte vill det. Är det kanske bättre att satsa på en vanlig säng istället?

  • Svar på tråden Hög loftsäng med skrivbord under.
  • Dementoria

    Det finns ju även vuxna som sover i loftsäng pga liten lägenhet så varför skulle inte en tonåring kunna göra det? Min 16-åring har en 1.40 bred säng från IKEA i sitt rum, det är full ståhöjd under sängen (ett tag till i alla fall, 16-åringen verkar bli en lång rackare). 

  • asdfgh

    En kompis hade loftsäng när vi pluggade, han var då 20+ men det beror ju lite på vilken typ av säng det är. 

    Den här (Svärta, ganska minimalistisk)
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20247982/

    är nog populärare hos en tonåring än den här (Stuva)
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S19268763/

    Vi kommer platsbygga en säng i ett av barnens rum och räknar med att byta ut räcket/fallskyddet ett par gånger allteftersom barnet växer. Sängen i sig blir väldigt minimalistisk men kan förnyas rätt bra genom att byta ut smådetaljer med 2-3 års mellanrum så att den inte känns barnslig i tonåren.

  • EmberEyes

    Det stora problemet med loftsängar är (i min erfarenhet) att om de inte är platsbyggda av duktigt folk så är de väldigt låga, och blir ganska sladdriga.

    Mitt förslag är en skåpsäng.

  • Dementoria
    EmberEyes skrev 2018-07-23 15:44:39 följande:

    Det stora problemet med loftsängar är (i min erfarenhet) att om de inte är platsbyggda av duktigt folk så är de väldigt låga, och blir ganska sladdriga.

    Mitt förslag är en skåpsäng.


    Den jag länkat till från ikea är helt stadig och 176 cm över golv.
  • Glinda från Oz

    Jag sov i en loftsäng tills jag flyttade hemifrån, då var jag 20 år. Mitt rum var också litet (7 kvadratmeter.) Jag hade ett skrivbord och malm byrå under sängen och vägghyllor, ett litet bord och två stolar på övriga golvet. Det var lättare att ha vänner på rummet med mer golvyta.

  • XEmmabus

    Hej. Tycker att det låter jättebra med en loftsäng. Ser dem ofta säljas i köp- och säljgrupper på facebook för ca 500 kr. Det kanske tyder på att barnen inte vill ha dem efter en viss ålder. Men han kan väl ha en i några år och sedan kan ni ändra. Du behöver ju inga göra en lösning nu som ska funka upp i tonåren.

  • Physalis

    Kör på loftsäng nu när golvytan är viktig. Som tonåring kanske han prioriterar annorlunda, då kan ni byta säng eller såga av benen. Beroende på din budget så kan du köpa en säng av trä nu så att det är möjligt senare.


    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Hög loftsäng med skrivbord under.