Anonym (Plopp) skrev 2025-03-11 18:10:43 följande:
Jag har herpes typ två sedan förra året. Han som smittade mig tycker inte det är någon big deal. Men jag är helt förkrossad och arg att han inte berättade och lät mig ta det beslutet själv.
Herpes typ två är inte så bara.. det är ett virus man aldrig blir frisk ifrån, det ökar risken för HIV avsevärt och man kan få hjärnhinneinflammation och faktiskt dö.
Jag tycker att om man nu vill leva loppan och ha sex med någon som man inte vet om denne är smittad eller inte så berättar man. Hur jävla jobbigt det än må vara.
Vill man verkligen vara den som gör en ovetandes sjuk i resten av sitt liv? Jag tycker att herpes skulle vara anmälningspliktig.
Själv tänker jag leva resten av mitt liv utan sex för jag vill inte riskera att någon annan kommer behöva lida så som jag gör. Jag har inte bara några blåsor på könet utan jag får extrem smärta i mina ben, svår huvudvärk, kittlande känsla i kroppen när jag ska sova som håller mig vaken m.m. inte så "bara"
Ingen big deal? Jo, det är det verkligen. Anonyma (Plopp) har åsamkats ett stort lidande, säkert jättejobbigt med skoven. Jag antar att det är sjukskrivning som gäller när det är som värst. Signaturen är ansvarsfull och vill inte skada någon annan och är därför beredd att leva i celibat under sin återstående levnad. Ett stort offer att avstå allt som har med intimitet att göra för all framtid, men finns det ingen period som är ofarlig, smittar det jämt? Att smitta någon med Herpes 2 är straffbart, står andra kapitlet smittskyddslagen. Killen spred en allmänfarlig sjukdom, han kan åtalas med fängelse som påföljd. Han har skyldighet att berätta detta innan intimitet äger rum. Nu kanske detta var längesen varför man måste undersöka omständigheterna kring ett eventuellt åtal. Oavsett om man vill börja riva i detta borde smittspridaren få veta att det är straffbart och han borde få veta vilket trauma han orsakat. Väldigt ansvarslösr beteende! Nu är tydligen inte risken att få hjärnhinneinflammation inte så stor, men jag har läst att det finns risk att virus sprids till ögonen. Det är därför viktigt att tvätta händerna noga om man råkat komma åt någon blåsa. Man kan också få nagelbandsinfektioner. Detta enligt Google. Jag har, tack och lov, ingen egen erfarenhet, men Herpes 2 läser jag om här på FL ibland, viruset drabbar folk på grund av ansvarslöst beteende. Någon gång vet inte smittbäraren om att han eller hon smittar. Det står en del på
www.lawline.se om man vill läsa om tidigare fall.
..