• Anonym (Hejhopp1)

Herpes typ 2 smittade

Hej!

Jag är en tjej på 27 år som levt med herpes typ 2 i 6 år, jag har inte haft utslag på 2.5 år, så fysiskt lider jag inte alls av det bara psykiskt. Jag har haft 2 förhållanden under tiden. Jag har berättat om min sjukdom och dom har tagit det bra. Men det är alltid lika jobbigt när man träffar en ny och vet att man behöver berätta det. Jag går in i en depression och blir halvt självmordsbenägen då jag inte vet om jag skulle klara av att bli dissad pga det.

Vet inte ens vad jag vill få ut utav detta. Önskar bara att människor var mer pålästa om detta än vad dom är. Kan de inte bara finnas en herpes emoji på alla som har det? Mitt psyke orkar inte mer...

• Svar på tråden Herpes typ 2 smittade
  • Anonym (Dr)

Men varför måste du berätta det om du inte har utslag?! Ca 90% av Sveriges befolkning är positiva för herpes simplex typ 1 eller 2, (i en studie från 2017 HSV1 80%, HSV2 13%), de flesta har dock inga symptom. HSV1 är vanligast oralt och HSV2 genitalt, men kan båda smitta såväl oralt som genitalt. Det är således väldigt vanligt och du har ingen skyldighet att informera om att du är smittad. Så länge du inte har utslag ser jag inte problemet...

• Anonym (Smittad)

Hej!

Vad ledsen jag blir när jag läser det här, att ett litet virus ska påverka ditt mående så mycket! Jag blev smittad för några månader sedan, av ett rebound precis efter att mitt förra förhållande tog slut och jag redan var fruktansvärt nere. Men jag bestämde mig iallafall för tidigt att inte gräva ner mig över det. Jag har som "policy" att berätta om det innan för varje person jag ligger med, och har på några månader hunnit berätta för fem killar. Gett mycket information, sagt att det inte smittar särskilt lätt från tjej till kille om man är symtomfri, och berättar hur vanligt det är. Resultatet, alla fem tog det med ro. Till och med exet.

För mig är det faktiskt inte särskilt jobbigt att berätta. Känn dig okej med sitt virus, och verka lugn när du berättar. Det visar personerna att det inte är något jättehemskt du berättar om.

• Stampidus
    Anonym (Dr) skrev 2018-07-23 00:15:53 följande:
    Men varför måste du berätta det om du inte har utslag?! Ca 90% av Sveriges befolkning är positiva för herpes simplex typ 1 eller 2, (i en studie från 2017 HSV1 80%, HSV2 13%), de flesta har dock inga symptom. HSV1 är vanligast oralt och HSV2 genitalt, men kan båda smitta såväl oralt som genitalt. Det är således väldigt vanligt och du har ingen skyldighet att informera om att du är smittad. Så länge du inte har utslag ser jag inte problemet...
    Det är verkligen inte schysst att inte berätta om sin herpesinfektion. Du är troligen inte en äkta doktor eftersom du formulerar dig så klantigt.

Det är som du säger 13 % som har HSV2, vissa studier säger 10 % andra 12 %. Det rör sig där omkring. Det är 1/10.

Man kan smitta en partner fast man inte har utslag. Vissa människor lider mycket mer än andra av skiten. Hade tjejen som snuskade med TS ex-ex-ex?kille berättat om hennes herpes, kanske inte TS suttit med herpes idag.
  • Anonym (H)
    Stampidus skrev 2018-08-14 08:49:26 följande:
    Det är verkligen inte schysst att inte berätta om sin herpesinfektion. Du är troligen inte en äkta doktor eftersom du formulerar dig så klantigt.

Det är som du säger 13 % som har HSV2, vissa studier säger 10 % andra 12 %. Det rör sig där omkring. Det är 1/10.

Man kan smitta en partner fast man inte har utslag. Vissa människor lider mycket mer än andra av skiten. Hade tjejen som snuskade med TS ex-ex-ex?kille berättat om hennes herpes, kanske inte TS suttit med herpes idag.
    Håller med
  • Anonym (Smittad)
    Stampidus skrev 2018-08-14 08:49:26 följande:

Liten anmärkning gällande procenttalen: Du vet att ungefär hälften av alla nya fall av HSV genitalt är HSV1? Alltså i många fall någon med munherpes som gått ner på någon? Så tyvärr så är genital herpes mycket vanligare än så.

Jag håller helt med om att man ska berätta. Men jag berättar själv inte så mycket för att jag är rädd att smitta personen jag ligger med. Jag vet att risken att smitta någon när man känner till sin infektion och är noga med att kolla sig för symtom är väldigt liten. Jag fick det ju själv av en som hade symtom men trodde att det var lite ingrodda hårstrån bara. Jag berättar för att det känns moraliskt rätt, och för att man aldrig vet om man kommer bygga en relation med personen längre fram, och då vill jag inte komma med överraskningar längre fram. Har jag sex i flera år med en person ökar ju faktiskt risken att han blir smittad en dag.
  • Anonym (Plopp)

Jag har herpes typ två sedan förra året. Han som smittade mig tycker inte det är någon big deal. Men jag är helt förkrossad och arg att han inte berättade och lät mig ta det beslutet själv. 

Herpes typ två är inte så bara.. det är ett virus man aldrig blir frisk ifrån, det ökar risken för HIV avsevärt och man kan få hjärnhinneinflammation och faktiskt dö. 

Jag tycker att om man nu vill leva loppan och ha sex med någon som man inte vet om denne är smittad eller inte så berättar man. Hur jävla jobbigt det än må vara. 

Vill man verkligen vara den som gör en ovetandes sjuk i resten av sitt liv? Jag tycker att herpes skulle vara anmälningspliktig. 

Själv tänker jag leva resten av mitt liv utan sex för jag vill inte riskera att någon annan kommer behöva lida så som jag gör. Jag har inte bara några blåsor på könet utan jag får extrem smärta i mina ben, svår huvudvärk, kittlande känsla i kroppen när jag ska sova som håller mig vaken m.m. inte så "bara" 

• Goneril
    Anonym (Plopp) skrev 2025-03-11 18:10:43 följande:

Jag har herpes typ två sedan förra året. Han som smittade mig tycker inte det är någon big deal. Men jag är helt förkrossad och arg att han inte berättade och lät mig ta det beslutet själv. 

Herpes typ två är inte så bara.. det är ett virus man aldrig blir frisk ifrån, det ökar risken för HIV avsevärt och man kan få hjärnhinneinflammation och faktiskt dö. 

Jag tycker att om man nu vill leva loppan och ha sex med någon som man inte vet om denne är smittad eller inte så berättar man. Hur jävla jobbigt det än må vara. 

Vill man verkligen vara den som gör en ovetandes sjuk i resten av sitt liv? Jag tycker att herpes skulle vara anmälningspliktig. 

Själv tänker jag leva resten av mitt liv utan sex för jag vill inte riskera att någon annan kommer behöva lida så som jag gör. Jag har inte bara några blåsor på könet utan jag får extrem smärta i mina ben, svår huvudvärk, kittlande känsla i kroppen när jag ska sova som håller mig vaken m.m. inte så "bara" 

Ingen big deal? Jo, det är det verkligen. Anonyma (Plopp) har åsamkats ett stort lidande, säkert jättejobbigt med skoven. Jag antar att det är sjukskrivning som gäller när det är som värst. Signaturen är ansvarsfull och vill inte skada någon annan och är därför beredd att leva i celibat under sin återstående levnad. Ett stort offer att avstå allt som har med intimitet att göra för all framtid, men finns det ingen period som är ofarlig, smittar det jämt?                                                                                                                        Att smitta någon med Herpes 2 är straffbart, står andra kapitlet smittskyddslagen. Killen spred en allmänfarlig sjukdom, han kan åtalas med fängelse som påföljd. Han har skyldighet att berätta detta innan intimitet äger rum. Nu kanske detta var längesen varför man måste undersöka omständigheterna kring ett eventuellt åtal. Oavsett om man vill börja riva i detta borde smittspridaren få veta att det är straffbart och han borde få veta vilket trauma han orsakat. Väldigt ansvarslösr beteende!                                                                                                                                                            Nu är tydligen inte risken att få hjärnhinneinflammation inte så stor, men jag har läst att det finns risk att virus sprids till ögonen. Det är därför viktigt att tvätta händerna noga om man råkat komma åt någon blåsa. Man kan också få nagelbandsinfektioner. Detta enligt Google. Jag har, tack och lov, ingen egen erfarenhet, men Herpes 2 läser jag om här på FL ibland, viruset drabbar folk på grund av ansvarslöst beteende. Någon gång vet inte smittbäraren om att han eller hon smittar. Det står en del på www.lawline.se  om man vill läsa om tidigare fall.
    ..
  • Anonym (Hawk)
    Anonym (Dr) skrev 2018-07-23 00:15:53 följande:

Fast jag har t.ex inte typ två. Möjligtvis ett men det kan man ju födas med.

Skulle gärna vilja bli informerad om någon kvinna har typ två eftersom jag är väldigt selektiv med vilka jag har sex med och vill inte ha typ två.
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Plopp) skrev 2025-03-11 18:10:43 följande:

Är det verkligen bra att skriva sånt till nån som skriver att hon är deprimerad och har självmordstankar på grund av att hon har blivit smittad? 

Jag blev smittad när jag var 20 av en ganska mycket äldre kille som tog av kondomen när vi hade sex utan att jag märkte. Jag var såklart arg och ledsen då och i början hade jag ganska mycket besvär , första gången fick jag feber och kände mig riktigt sjuk. Men nu (37 år gammal) har jag inte haft besvär på flera år och innan det har det varit lindrigt när jag har haft det. 

Det är såklart inte alls kul att bli smittad men det kan hända värre saker , man ska inte behöva tänka att man inte vill leva på grund av det. Jag har förresten fått tre barn efter jag blev smittad , de är födda med snitt av andra anledningar men det första barnet som jag fick efter skulle fötts vaginalt , hade inte haft blåsor på hela graviditeten men läkaren sa att om jag skulle ha blåsor när jag ska föda kan man tejpa så att inte barnet smittas. Tänkte så att andra som läser vet att det går bra att skaffa barn och föda barn trots att man har herpes där nere. 

• Anonym (Linda)
    Goneril skrev 2025-03-11 23:08:34 följande:
    Ingen big deal? Jo, det är det verkligen. Anonyma (Plopp) har åsamkats ett stort lidande, säkert jättejobbigt med skoven. Jag antar att det är sjukskrivning som gäller när det är som värst. Signaturen är ansvarsfull och vill inte skada någon annan och är därför beredd att leva i celibat under sin återstående levnad. Ett stort offer att avstå allt som har med intimitet att göra för all framtid, men finns det ingen period som är ofarlig, smittar det jämt?                                                                                                                        Att smitta någon med Herpes 2 är straffbart, står andra kapitlet smittskyddslagen. Killen spred en allmänfarlig sjukdom, han kan åtalas med fängelse som påföljd. Han har skyldighet att berätta detta innan intimitet äger rum. Nu kanske detta var längesen varför man måste undersöka omständigheterna kring ett eventuellt åtal. Oavsett om man vill börja riva i detta borde smittspridaren få veta att det är straffbart och han borde få veta vilket trauma han orsakat. Väldigt ansvarslösr beteende!                                                                                                                                                            Nu är tydligen inte risken att få hjärnhinneinflammation inte så stor, men jag har läst att det finns risk att virus sprids till ögonen. Det är därför viktigt att tvätta händerna noga om man råkat komma åt någon blåsa. Man kan också få nagelbandsinfektioner. Detta enligt Google. Jag har, tack och lov, ingen egen erfarenhet, men Herpes 2 läser jag om här på FL ibland, viruset drabbar folk på grund av ansvarslöst beteende. Någon gång vet inte smittbäraren om att han eller hon smittar. Det står en del på www.lawline.se  om man vill läsa om tidigare fall.
    ..

Det är inte under smittskyddslagen och alltså inte straffbart att inte berätta. Klamydia däremot är till exempel det.

Säger inte att det är bra att inte berätta men det är inte olagligt. Och man ska inte behöva leva utan sex för resten av livet tycker jag, däremot låta bli sex när man har skov. Och så blir det nog nästan alltid bättre med tiden som sagt. Jag har inte haft skov på flera år. 

Jag blev också jättearg och ledsen när jag blev smittad.. Men det är inte så att livet är över. Det är ändå så många som har det. Flera jag har dejtat sen efter att jag blev smittad har redan haft det. 

• Anonym (Nej)
    Goneril skrev 2025-03-11 23:08:34 följande:
    ..
    Herpes går inte under smittskyddslagen och hur ska man ens veta vem som smittat än? Man kan ha herpes helt utan symtom det är ett extremt vanligt virus. Testar du dig innan du har sex med någon ny? 
  • Goneril
    Anonym (Nej) skrev 2025-03-12 00:48:03 följande:
    Herpes går inte under smittskyddslagen och hur ska man ens veta vem som smittat än? Man kan ha herpes helt utan symtom det är ett extremt vanligt virus. Testar du dig innan du har sex med någon ny? 
    Kollade igen, du har helt rätt, Herpes 2 ingår inte, jag ber om ursäkt, läste slarvigt. Nej, jag är äldre och har levt I två fasta relationer där vi varit trogna så frågan är egentligen hypotetisk. Det som gjorde mig så upprörd var att jag läste om de skador som kan uppstå och fullständigt slå livet i spillror. Varför i allsin dar anses inte Herpes 2 höra till de allmänfarlig sjukdomarna när den kan ställa till så mycket?
  • Anonym (Linda)
    Goneril skrev 2025-03-12 06:01:54 följande:
    Kollade igen, du har helt rätt, Herpes 2 ingår inte, jag ber om ursäkt, läste slarvigt. Nej, jag är äldre och har levt I två fasta relationer där vi varit trogna så frågan är egentligen hypotetisk. Det som gjorde mig så upprörd var att jag läste om de skador som kan uppstå och fullständigt slå livet i spillror. Varför i allsin dar anses inte Herpes 2 höra till de allmänfarlig sjukdomarna när den kan ställa till så mycket?

Det där med hjärnhinneinflammation är nog extremt ovanligt för herpes räknas inte som en farlig eller livshotande sjukdom, det är därför den inte går under smittskyddslagen. Och ja som någon annan skrev är det så vanligt så det skulle vara svårt att veta helt säkert vem som har smittat en. Jag tror jag vet vem som smittade mig men 100% säker kan jag ju inte vara. 

Det är nog inte många som får sina liv slagna i spillror på grund av det. Det gör ont när man har blåsor men annars påverkar det oftast inte livet så mycket fysiskt iallafall. Och som sagt får man oftast mindre besvär eller inga alls med tiden. Jag minns inte ens senaste gången jag hade några besvär. 

Nu är ju TS redan smittad och mår dåligt så att skriva om hur otroligt hemskt det är att bli smittad kanske inte hjälper henne så mycket. Jag blev också jätteledsen när jag blev smittad som sagt men det har absolut inte slagit mitt liv i spillror. Jag har levt ett helt normalt liv och fått tre friska barn efteråt. Att jag har herpes typ 2 är verkligen inget jag går och tänker på hela tiden, speciellt eftersom jag inte har märkt av det på flera år. 

• Anonym (Nej)
    Goneril skrev 2025-03-12 06:01:54 följande:

För att 80% av alla har sjukdomen? Frågan är inte hypotetisk för dig, chansen är stor att du har viruset. Du kan ha blivit smittad av din mamma vid födseln eller ha fått det av någon av dina två partners. Även om båda var oskulder kan de ha blivit smittade av sina mammor om de föddes vaginalt. 

När så många har viruset är det helt orimligt att göra det till en allmänfarlig sjukdom särskilt eftersom de flesta inte har några symtom alls. Herpes ställer inte till så mycket heller, för de som är svårt drabbade finns läkemedel för att förhindra utbrott. 

• Anonym (Hawk)
    Anonym (Nej) skrev 2025-03-15 13:19:29 följande:

För att 80% av alla har sjukdomen? Frågan är inte hypotetisk för dig, chansen är stor att du har viruset. Du kan ha blivit smittad av din mamma vid födseln eller ha fått det av någon av dina två partners. Även om båda var oskulder kan de ha blivit smittade av sina mammor om de föddes vaginalt. 

När så många har viruset är det helt orimligt att göra det till en allmänfarlig sjukdom särskilt eftersom de flesta inte har några symtom alls. Herpes ställer inte till så mycket heller, för de som är svårt drabbade finns läkemedel för att förhindra utbrott. 

Fast gäller inte det typ 1? Munherpes. Könsherpes är väl mycket ovanligare?
Svar på tråden Herpes typ 2 smittade