• Anonym (????)

Sambo missbrukar kokain

Har vetat ett tag att min sambo har missbrukar kokaln i några år för att orka jobba. Nu tar han det regelbundet och har själv börjat inse att det inte håller att fortsätta leva såhär. Han lägger ca 15.000kr i månaden på sitt missbruk.. såklart leder det till svår ångest för honom och dåligt samvete. Vi har bestämt tillsammans att han ska trappa ner genom att ge mig en del av sina pengar han använder till drogerna så han kan köpa en mindre mängd och ?klara sig på de? och sen sakta men säkert trappa ner ännu mer. Att skicka honom på rehab finns inte då vi kommer gå i ekonomisk konkurs om han inte kan jobba. Nån som har tips på hur vi ska gå tillväga och finns det nån som är i samma sits som mig? Hur ska jag bete mig när hans avtändning kommer krypandes? Finns många trådar om missbruk men inte om anhöriga till missbruk.

Kan säga att han tar såna ?små? doser så jag kan verkligen inte se eller märka när han tagit nått. Så hittills har vårt liv funkat ändå. Men vill ha familj och en normal framtid och då måste han bli drogfri.. är förvirrad

• Svar på tråden Sambo missbrukar kokain
  • Anonym (bra lön?)

Han måste tjäna jävligt bra? Får man fråga vad man har för jobb, om man kan lägga ner 15k/ MD. På knark?

• Anonym (lite salt)

Jag förstår att det blir tufft ekonomiskt att skicka honom på rehab. Men kokain är en så stark drog att det är i princip omöjligt att sluta själv, och det innebär att hela ert liv kommer gå åt helvete om ni inte skickar honom på rehab. På riktigt.

Kokainmissbruk är inte som att sluta med choklad. Ta det här på allvar. Det gäller hans, och ert liv!

• Anonym (Bu)

Han kommer aldrig klara det själv. Sök hjälp!

• baralillatant

Har du råd med att han får sparken, hamnar i fängelse eller dör?

Dags att valna upp och inse att det krävs förändring om han ska sluta med kokain. Han måste ha professionell hjälp!

• argast
    baralillatant skrev 2018-07-24 06:01:49 följande:

Har du råd med att han får sparken, hamnar i fängelse eller dör?

Dags att valna upp och inse att det krävs förändring om han ska sluta med kokain. Han måste ha professionell hjälp!

Man får knappast fängelse för bruk av kokain, böter på sin höjd, samtal med soc och den vanliga patetiska skiten man får lov att stå ut med i det här landet.

Får sparken? Han kanske driver egen firma (vilket jag skulle gissa på - spontant)

Dör? Ja,  man kan bli överkörd av en lastbil också.. 

Du borde söka hjälp för din inskränkthet.
  • Anonym (Celia)
    argast skrev 2018-07-24 06:24:17 följande:

Man får knappast fängelse för bruk av kokain, böter på sin höjd, samtal med soc och den vanliga patetiska skiten man får lov att stå ut med i det här landet.

Får sparken? Han kanske driver egen firma (vilket jag skulle gissa på - spontant)

Dör? Ja,  man kan bli överkörd av en lastbil också.. 

Du borde söka hjälp för din inskränkthet.

Man är inskränkt om man inte tycker det är ok att missbruka kokain? Bara på nätet alltså...

Men allvarligt, han har råd att spendera 15 lax varje månad på kokain men inte att läggas in på rehab? Ponera att han inte har en egen firma så borde han ju ha en chef, dessa brukar inte vara så glada att ha folk som missbrukar narkotika och ha en plan för att hjälpa till. Eller jobbar han med nåt olagligt?

Att han ska trappa ner själv kommer liksom inte att hända. Och ja, han kommer att ta bakom din rygg och ljuga om detta. Missbrukare gör så och TS förlåt men du låter fruktansvärt naiv och rätt okunnig om missbruk. Vill han verkligen bli ren så söker han hjälp nu.
  • argast
    Anonym (Celia) skrev 2018-07-24 06:32:49 följande:
    Man är inskränkt om man inte tycker det är ok att missbruka kokain? Bara på nätet alltså...

Men allvarligt, han har råd att spendera 15 lax varje månad på kokain men inte att läggas in på rehab? Ponera att han inte har en egen firma så borde han ju ha en chef, dessa brukar inte vara så glada att ha folk som missbrukar narkotika och ha en plan för att hjälpa till. Eller jobbar han med nåt olagligt?

Att han ska trappa ner själv kommer liksom inte att hända. Och ja, han kommer att ta bakom din rygg och ljuga om detta. Missbrukare gör så och TS förlåt men du låter fruktansvärt naiv och rätt okunnig om missbruk. Vill han verkligen bli ren så söker han hjälp nu.
    Eh, jag hävdar att man får leva sitt liv som man vill. 

Jag kan ge mig fan på att frun i familjen shoppar för minst lika mycket pengar varje månad.

betalar man sin egen rehab (vilket det finns folk som gör) så kostar det mellan 2-3000 kr per dygn.
  • argast

plus förlorad inkomst under behandlingen. Visst, man är sjukskriven under den perioden, men som egen företagare får du inte precis någon sjukpenning då.

• Anonym (????)

Han driver eget företag. Och ja det låter som att vi lever fancy eftersom det finns såna mängder pengar att lägga på kola. Jag kan säga att det är pengar som han drar in genom att jobba 7 dagar i veckan 12-14 timmar om dagen. Det är alltså inget normalt liv. Han tar såna mängder för att orka jobba. (Det har blivit en ond cirkel). Han är alltså inte påtänd på det sättet. Han kan fortf få vardagen och livet att gå runt. Därav att jag på nått sätt accepterat de. Men både han och jag har pratat om det och insett att det inte är ett liv man kan leva en längre tid. Han har alltid vart öppen och ärlig om det. Vi pratar om det och han ljuger inte för mig för han vet att jag intw kommer lämna honom för det. Kommunikationen är det inte fel på. Men som ni märkte, jag är inte insatt i drogvärlden, jag kan egentligen ingenting. Jag har vänner som tar kola när dom fester osv men aldrig provat själv. Men hur är en avtändning på kola? Hur kommer han vara? Är det farligt att sluta direkt? Är det bättre att trappa ner?

• Anonym (????)

Och det där med rehab. Det handlar inte om att vi inte har råd att betala rehab. Det handlar om all övrig kostnad som jag med min lön inte kommer klara av att betala.

Svar på tråden Sambo missbrukar kokain