Fjäril kär skrev 2018-07-24 11:49:38 följande:
Det första spontana jag kommer på är att kolla dina försäkringar, ring ditt försäkringsbolag och fråga vad som gäller vid uthyrning.
När du fått svar om försäkring kan du skriva korrekta villkor i avtalet, typ att du debiterar gästen för trasiga inventarier etc..
Tack. Det har jag redan kollat. Stöld och liknande ersätts inte iom att man själv släppt in personer, men där har Airbnb en försäkring som täcker upp.
Anonym (Värdivärlden) skrev 2018-07-24 11:52:14 följande:
Vid korttidsuthyrning tillkommer ofta en hel del arbete för att tillse att stugan är i ok skick inför nästa gäst. Hur mycket folk som helst förstår inte vad "städa efter sig och slänga sopor" innebär. Det är också vanligt att folk glömmer sängkläder och sen sover i sängarna utan dem, vilket gör att madrasser, täcken och kuddar snabbt bli jätteäckliga och måste bytas frekvent. Förbud mot husdjur och rökning efterlevs ganska sällan. Jag har inte hyrt ut via just Airbnb men både privat och genom förmedling. Smidigast var att hyra ut till studenter/pendlare över längre tid.
Jag förstår. Jag får se om det kanske går att ta ut en extra avgift om dom missköter sig. Bädda tänker jag göra, så om dom inte sliter av sängkläderna så borde inte det vara något problem.
Det med rökning och framförallt husdjur är otroligt viktigt eftersom jag har släkt som ska kunna bo där som är hyperallergisk. Men det borde väl helt enkelt bara vara att inte släppa in personer som har djur med sig. Det står ju i villkoren.
Ang rökning så har jag sett att det finns detektorer som reagerar på det så jag får kanske sätta in sådan.