• Anonym (Blivande värd)

Hyra ut via Airbnb - vad jag önskar jag visste innan

Hej!
    Jag har bestämt mig för att fixa till gäststugan för att hyra ut. Komplett med kokvrå och badrum. Skulle vilja ha lite tips och råd från er som hyr ut. :)

Jag har hört att det är otroligt smidigt att hyra ut via Airbnb men jag gissar att det finns SÅ mycket man inte tänker på innan. Problem, fallgropar och andra överraskningar man inte är beredd på.

Så.. vad önskar ni att ni visste innan ni började hyra ut? Vad ska jag tänka på? Saker som underlättar? Misstag jag ska undvika? Glad

• Svar på tråden Hyra ut via Airbnb - vad jag önskar jag visste innan
  • Fjäril kär

Det första spontana jag kommer på är att kolla dina försäkringar, ring ditt försäkringsbolag och fråga vad som gäller vid uthyrning.

När du fått svar om försäkring kan du skriva korrekta villkor i avtalet, typ att du debiterar gästen för trasiga inventarier etc..

• Anonym (Värdivärlden)

Vid korttidsuthyrning tillkommer ofta en hel del arbete för att tillse att stugan är i ok skick inför nästa gäst. Hur mycket folk som helst förstår inte vad "städa efter sig och slänga sopor" innebär. Det är också vanligt att folk glömmer sängkläder och sen sover i sängarna utan dem, vilket gör att madrasser, täcken och kuddar snabbt bli jätteäckliga och måste bytas frekvent. Förbud mot husdjur och rökning efterlevs ganska sällan. Jag har inte hyrt ut via just Airbnb men både privat och genom förmedling. Smidigast var att hyra ut till studenter/pendlare över längre tid.

• Anonym (Blivande värd)
    Fjäril kär skrev 2018-07-24 11:49:38 följande:

Det första spontana jag kommer på är att kolla dina försäkringar, ring ditt försäkringsbolag och fråga vad som gäller vid uthyrning.

När du fått svar om försäkring kan du skriva korrekta villkor i avtalet, typ att du debiterar gästen för trasiga inventarier etc..

Tack. Det har jag redan kollat. Stöld och liknande ersätts inte iom att man själv släppt in personer, men där har Airbnb en försäkring som täcker upp.
    Anonym (Värdivärlden) skrev 2018-07-24 11:52:14 följande:

Vid korttidsuthyrning tillkommer ofta en hel del arbete för att tillse att stugan är i ok skick inför nästa gäst. Hur mycket folk som helst förstår inte vad "städa efter sig och slänga sopor" innebär. Det är också vanligt att folk glömmer sängkläder och sen sover i sängarna utan dem, vilket gör att madrasser, täcken och kuddar snabbt bli jätteäckliga och måste bytas frekvent. Förbud mot husdjur och rökning efterlevs ganska sällan. Jag har inte hyrt ut via just Airbnb men både privat och genom förmedling. Smidigast var att hyra ut till studenter/pendlare över längre tid.

Jag förstår. Jag får se om det kanske går att ta ut en extra avgift om dom missköter sig. Bädda tänker jag göra, så om dom inte sliter av sängkläderna så borde inte det vara något problem.
    Det med rökning och framförallt husdjur är otroligt viktigt eftersom jag har släkt som ska kunna bo där som är hyperallergisk. Men det borde väl helt enkelt bara vara att inte släppa in personer som har djur med sig. Det står ju i villkoren.
    Ang rökning så har jag sett att det finns detektorer som reagerar på det så jag får kanske sätta in sådan.

• Anonym (A)
    Fjäril kär skrev 2018-07-24 11:49:38 följande:

Håller med
  • MsM84
    Anonym (Blivande värd) skrev 2018-07-24 12:02:22 följande:

Tack. Det har jag redan kollat. Stöld och liknande ersätts inte iom att man själv släppt in personer, men där har Airbnb en försäkring som täcker upp.Jag förstår. Jag får se om det kanske går att ta ut en extra avgift om dom missköter sig. Bädda tänker jag göra, så om dom inte sliter av sängkläderna så borde inte det vara något problem.

Det med rökning och framförallt husdjur är otroligt viktigt eftersom jag har släkt som ska kunna bo där som är hyperallergisk. Men det borde väl helt enkelt bara vara att inte släppa in personer som har djur med sig. Det står ju i villkoren.

Ang rökning så har jag sett att det finns detektorer som reagerar på det så jag får kanske sätta in sådan.

Hur ska du inte släppa in dem om de har djur? De gånger jag har hyrt via airbnb har jag aldrig träffat den jag hyr av. Räkna med att folk kommer vara äckliga och lämna stället i dåligt skick och att saker kommer gå sönder.
  • Anonym (Blivande värd)
    MsM84 skrev 2018-07-24 13:49:06 följande:
    Hur ska du inte släppa in dem om de har djur? De gånger jag har hyrt via airbnb har jag aldrig träffat den jag hyr av. Räkna med att folk kommer vara äckliga och lämna stället i dåligt skick och att saker kommer gå sönder.

Hur? Stugan ligger på min gård och jag ger dom nyckeln? Man väljer ju själv hur rutinerna kring incheckning/utcheckning ska gå till.
    Hade du mycket problem med saker som gått sönder/äcklig gäster? Har en ytlig bekant som hyrt ut och aldrig hade sådana problem, mer än en gång och då ersatte Airbnb genom deras försäkring.

• MsM84

Ska du se till att alltid vara hemma och tillgänglig då, även om de kommer jättesent eller liknande? Jag har inte själv hyrt ut via airbnb men har erfarenhet av uthyrningar och hotell och även om många beter sig bra är det många som inte gör det..

• Anonym (Blivande värd)
    MsM84 skrev 2018-07-24 15:03:44 följande:

Ska du se till att alltid vara hemma och tillgänglig då, även om de kommer jättesent eller liknande? Jag har inte själv hyrt ut via airbnb men har erfarenhet av uthyrningar och hotell och även om många beter sig bra är det många som inte gör det..

Jag arbetar hemifrån och är ofta hemma. Är jag inte det så har jag en person som kan vara där och ta emot, men visst kan det hända att det uppstår en situation så ingen kan ta emot dom. Då har dom däremot brutit mot reglerna och får bekosta sanering. Känner att det ändå måste vara undantagsfall att någon går emot dom satta villkoren. 

Sedan kan jag gissa att det blir mer risk för "griserier" i en lägenhet i stan jämfört med en liten stuga på landsbygden.

• Anonym (Värden)

Jag har verksamhet där jag hyr ut via airbnb. Jag har flera hus/stugor som hyrs ut året om. Fullt under sommaren men har även mycket bokningar off season. Dom ligger på landsbygden ca halvtimme från storstad.

Jag är inte alltid där när dom checkar in eftersom det ofta krockar. Jag har istället rutin med gömd nyckel. Att möta upp och prata med gästerna brukar dock uppskattas. Bra om man är social och inte har problem med att kommunicera på engelska. Jag har aldrig, under tre år, varit med om något större problem. Vissa är lite dåliga på att städa och gå ut med sopor, som någon sa. Andra följer inte riktigt in-/utcheckningstiderna men då får dom helt enkelt vänta/snabba på. Dom flesta är ändå skötsamma och bäddar t.o.m efter sig, trots att jag ska riva ut allt och tvätta. Aldrig haft problem med högljudda fester, förstörda saker (mer än någon liten olyckshändelse/normalt slitage) eller rökning inomhus. Skulle något hända har airbnb försäkring som täcker upp till 8 miljoner.

Att bara ha en stuga är inte så mycket jobb. Lätt städ, plocka i ordning och bädda rent. Obs. Det blir snabbt mycket tvätt!
    Ska du ha flera hus blir det ett heltidsarbete..

Ju tydligare du är på din sida på hemsidan desto enklare blir det. Majoriteten vill göra rätt för sig och dom flesta är vettiga.
    Kolla upp vad som gäller med beskattning och avdrag.

Lycka till med uthyrningen, det är fantastiskt kul och dessutom välkomna extrapengar!

• argast

Se till att ha ett skrivet avtal, som gäller mellan dig och gästen. 

Ta ut en depositionsavgift, som betalas tillbaka när / om stugan är städad. 

• Anonym (-)

Bor du på landet så kommer du inte tjäna särskilt mycket. Det är om du bor i tex Sthlm och hyr ut en lägenhet centralt som du kan casha in. Lär mest bli slöseri med tid.

• Physalis

Risken jag ser är att de uppfattar hela er gård som tillgänglig för de samt att de kommer till dig vid klagomål och önskemål eftersom du är så lättillgänglig.

Korrekturläser som en kratta
  • sebbe420

Jag hjälper två bekanta att hyra ut via airbnb. Jag är den som städar och checkar in. Jag skulle rekommendera att du tar ut en städavgift och sköter städning och sopor själv. Då slipper man ju också bli arg om någon har städat för dåligt.

Svar på tråden Hyra ut via Airbnb - vad jag önskar jag visste innan