Som säkert redan är förstått så finns ju ingen lag som säger att det är förbjudet att vara naken i Sverige? så ur den synvinkeln är det ju bara att klä av sig närsomhelst och varsomhelst.
Sen kommer ju då lagarna om sexuellt ofredande och förargelseväckande beteende?
För att det ska klassas som sexuellt ofredande ska väll åtminstone vara rätt tydligt att personen aktivt ska ha utfört något för att ge den utsatte obehag, så det är väll inte så många konstigheter? då är det ju dessutom inte nakenheten som det handlar om.
Men förargelseväckande beteende? här snackar vi godtycklighet. Som någon citerade här innan ?däremot kan en del personer uppleva att det är obehagligt att se en naken person?. För det första kommer vi ner på en bedömning på individnivå vilket kan beskrivas som ?jag tycker detta är olagligt och då är det olagligt?. och för det andra? sök hjälp om du tycker det är obehagligt att se nakna människor?
Fallet som du beskriver ger dig väldigt många fördelar om det skulle ha polisanmälts. Det var en avsides plats, du var där först, personen som kom dit valde själv att stanna osv? Skulle hon polisanmält det skulle det vara lika ologiskt som att gå in i ett omklädningsrum på badhuset och polisanmäla varenda kotte där?
Hade det däremot varit så att DU kom dit när hon redan var där och du börjar klä av dig naken DÅ hade hon haft en fördel? och enligt vissa konstiga människor även en anledning att anmäla.
Någon nämnde något om att vara naken i sitt hem där folk kan se in. Rent generellt så sker förargelseväckande beteende på allmän plats.. alltså inte i någons hem/trädgård. Men då kommer vi ju in på bedömningarna osv igen? skulle du stå vid köksfönstret/ytterdörren/grinden och göra helikoptern för att chockera förbipasserande? ja då pratar vi sexuellt ofredande, eller åtminstone förargelseväckande beteende? men om du i ditt hus med fönster från golv till tak går naken genom hela huset från badrummet till garderoben och någon kollar in i dina fönster och ser dig så får gluttaren skylla sig själv.
Min kompis fick en anmälan mot sig från sin granne för att han just gick naken från duschen till sovrummet? som tur väl är så blev det inget av det.
Varje dag när jag promenerar i närområdet så ser jag många fall av nyduschade människor som transporterar sig från ena änden av sitt hem till den andra utan kläder på och jag är medveten om att det är mitt eget fel att jag ser dem?