• Matildalinea

Kan progesteronkräm framkalla graviditetssymptom

Hejsan, jag och min sambo har försökt få barn ett tag nu och har fått tre väldigt tidiga missfall .. på eget bevåg testar jag nu albyl och progesteronkräm, startade förra månaden. Denna månaden (är på bim -5 idag) har jag haft lite symptom som ändå känns som det skulle kunna gå vägen, har sen ca 5 dagar tillbaka gått upp och kissat varje natt, har även molvärk men inte så ofta, och något enormt äckliga sura uppstötningar ! Senaste dygnet har det verkligen kommit upp och reflexmässigt har jag svalt det lika snabbt igen. Kan detta va pga krämen ? Kan den påverka på detta viset ? Vill inte minnas att jag hade såhär förra månaden ... snälla hjälp, är utomlands så har inget gravtest heller, vill veta om detta elände för med sig något bra eller om det bara är biverkningar ....

Kan tillägga att jag väntar på att träffa min läkare som gjort testeroch ska få svar, har fått hem provsvaren men fattade ingenting haha. Ska dit på tisdag den 31/7..

Förlåt för långt inlägg,hoppas någon fin själ orkar läsa och kanske berätta egna erfarenheter m.m. :)

• Svar på tråden Kan progesteronkräm framkalla graviditetssymptom
  • UndrandeSökare

Ja, Progesteron är ett gravidhormon och om du smörjer dig med progesteronkräm så kan du få gravidsymptom av krämen . Eller så kan du ju vara gravid !

Be din läkare ta ett blodprov på dig och mät hcg på dig. Allt över 5 betyder gravid. Allt under betyder inte gravid.

Lycka till med bebisverkstaden !

• UndrandeSökare

Trådstartaren - Om du haft 3 missfall så kan du få en missfallsutredning genom Landstinget. Ring Kvinnokliniken på närmaste sjukhus när du är tillbaka i Sverige igen, och säg att ni vill göra en utredning. Det kan vara några månaders kö, så försök ställa er i kön så snart ni kan.

• Matildalinea
    UndrandeSökare skrev 2018-07-24 23:09:18 följande:

Trådstartaren - Om du haft 3 missfall så kan du få en missfallsutredning genom Landstinget. Ring Kvinnokliniken på närmaste sjukhus när du är tillbaka i Sverige igen, och säg att ni vill göra en utredning. Det kan vara några månaders kö, så försök ställa er i kön så snart ni kan.

Tack så mycket :)

Har redan kontakt med en privat klinik som håller på med utredning, ska dit på tisdag :)

Kan man alltså få sura uppstötningar och kissa mitt i. Natten /oftare av de krämen? Fick inte deg förra månaden
  • UndrandeSökare
    Matildalinea skrev 2018-07-25 06:52:41 följande:

Tack så mycket :)

Har redan kontakt med en privat klinik som håller på med utredning, ska dit på tisdag :)

Kan man alltså få sura uppstötningar och kissa mitt i. Natten /oftare av de krämen? Fick inte deg förra månaden

Sura uppstötningar kan man få av andra orsaker tex om man har ätit stark mat, har problem med magmunnen etc, springa och kissa på natten får jag göra nu pgr av att jag pgr av värmeböljan i Sverige dricker så mycket vatten hela tiden...

Men båda kan också vara gravidsymptom. Hoppas

att du är gravid och att det går bra denna gång.
  • ESEP

Efter många år av försökande och missfall testade jag krämen och det tog sig på 3 försöket, håller tummarn att du är gravid!

Men progerestall som jag tar kan ge pms liknande symptom och då står det att man tar för lite och ska öka dosen något. Försöker med nr två och tagit ett par månader nu och båda gångerna har jag trott jag var gravid men då i form av: känningar i brösten och mensvärk långt innan mens. Alltså inte alls de symptom du beskriver. Som andra skriver finns det många andra förklaringar men kan lika gärna vara något.

Lycka till!

• Matildalinea
    ESEP skrev 2018-07-25 09:28:34 följande:

Efter många år av försökande och missfall testade jag krämen och det tog sig på 3 försöket, håller tummarn att du är gravid!

Men progerestall som jag tar kan ge pms liknande symptom och då står det att man tar för lite och ska öka dosen något. Försöker med nr två och tagit ett par månader nu och båda gångerna har jag trott jag var gravid men då i form av: känningar i brösten och mensvärk långt innan mens. Alltså inte alls de symptom du beskriver. Som andra skriver finns det många andra förklaringar men kan lika gärna vara något.

Lycka till!

Åh tack så mycket! Det inger lite hopp! Hur länge tog du krämen när du va gravid? Samma kräm jag använder :)

Vart är du i cykeln nu? Hoppas vi båda plussar snart :D
  • ESEP

Började trappa ner 12-13 och sen slutade jag helt.

Sexar för fullt och inväntar ägglossning om ca 1v :D Har köpt digitala ägglossningstest så jag kan pricka ägglossningen bättre. Är viktigt att man inte börjar med krämen innan ägglossning kan tydligen rubba den då, så som jag förstått det.

Finns det inget apotek där du kan köpa test? Haha är testoman och hade dött av nervositet om jag var i din situation. När är BIM?

• Matildalinea
    ESEP skrev 2018-07-25 09:44:53 följande:

Började trappa ner 12-13 och sen slutade jag helt.

Sexar för fullt och inväntar ägglossning om ca 1v :D Har köpt digitala ägglossningstest så jag kan pricka ägglossningen bättre. Är viktigt att man inte börjar med krämen innan ägglossning kan tydligen rubba den då, så som jag förstått det.

Finns det inget apotek där du kan köpa test? Haha är testoman och hade dött av nervositet om jag var i din situation. När är BIM?

Okej tack :)

Jo jag har också hört de så väntade en extra dag också innan jag började med krämen, men albyl tar jag hela cykeln.

Jo tack jag är också en testoman, vill nog inte veta hur mycket jag slösat på tester sen vi började haha, fanns ett apotek som jag va till förra veckan för allergi droppar men dom va så jäkls otrevliga så går helst inte tillbaka haha men har ju bim på söndag så är några dagar kvar
  • UndrandeSökare
    Matildalinea skrev 2018-07-25 10:45:06 följande:

Okej tack :)

Jo jag har också hört de så väntade en extra dag också innan jag började med krämen, men albyl tar jag hela cykeln.

Jo tack jag är också en testoman, vill nog inte veta hur mycket jag slösat på tester sen vi började haha, fanns ett apotek som jag va till förra veckan för allergi droppar men dom va så jäkls otrevliga så går helst inte tillbaka haha men har ju bim på söndag så är några dagar kvar

Beställ Clearblue digitala ägglossningstest via apotea.se, de testen är säkrare och mer lättolkade än de med streck på.

Det är också mycket billigare att köpa via Apotea än det lokala apoteket och det är gratis frakt, så jag beställer endast via dem numera. Då slipper du också ev otrevlig personal på apoteket !
  • Matildalinea

En till grej!

Någon som är bra på det här med tappen?

Vet inte hur tappen eller så ska kännas men känner typ nån "rundad vägg" och nu när jag kände på den fick jag fruktansvärt obehagliga ilningar genom kroppen, va betyder de? Mens på igång? Aldrig känt så innan, möjligtvis när jag varit hos gyn och dom petat runt och så, är som sagt på bim-4

Svar på tråden Kan progesteronkräm framkalla graviditetssymptom