• Mia386

Få 7-8 åring sova i eget rum.

Hej.

Jag har en dotter som är rätt osäker när det kommer till att somna själv. Det har alltid varit så ändå sen hon var bebis. Tror dock att det har blivit värre med åren då hennes biologiska pappa dog för 4 år sen snart.

Hon säger att det känns som vi (jag har en ny underbar man) inte älskar henne. Har ni något bra tips för att få henne att sova bättre? Hon kommer in om nätterna ofta och vill sova hos oss, vilket inte funkar längre.

• Svar på tråden Få 7-8 åring sova i eget rum.
  • ninjamamman

Mitt tips är att låta henne få sova hos er ett tag till då hon uppenbarligen är i behov av den närheten. Stackaren har förlorat sin pappa och fått in en ny man i sitt liv som tagit dennes plats. Är väl inte för mycket begärt att låta henne få sova nära dig om natten?

• sextiotalist

Mitt tips är att du sover med henne i hennes rum och successivt vänjer henne att sova själv

• Mia386
    ninjamamman skrev 2018-07-24 22:56:57 följande:

Mitt tips är att låta henne få sova hos er ett tag till då hon uppenbarligen är i behov av den närheten. Stackaren har förlorat sin pappa och fått in en ny man i sitt liv som tagit dennes plats. Är väl inte för mycket begärt att låta henne få sova nära dig om natten?

Problemet är att jag knappt får sova när hon ligger bredvid mig, och jag har fysik sjukdom och problem. Med psyket som följd av det och behöver verkligen få sova. ????
    Anna-Lucia 25/11-10
  • Liten till
    Mia386 skrev 2018-07-24 22:52:45 följande:

Hej.

Jag har en dotter som är rätt osäker när det kommer till att somna själv. Det har alltid varit så ändå sen hon var bebis. Tror dock att det har blivit värre med åren då hennes biologiska pappa dog för 4 år sen snart.

Hon säger att det känns som vi (jag har en ny underbar man) inte älskar henne. Har ni något bra tips för att få henne att sova bättre? Hon kommer in om nätterna ofta och vill sova hos oss, vilket inte funkar längre.

Oj vilken svår sits. Först tänkte jag också att låt henne sova, men blir du sämre så fungerar inte det såklart. En extra säng vid eran fotända på sängen då? Så hon får sova nära men inte i samma säng? Så ni alla får sova. Sen förstår jag att man vill vara ifred som vuxna också, min son är nu 9 1/2 och har varit exakt lika efter hans mormor dog när han var 3 1/2. Nu kommer han in väldigt sällan 1 gång i mån kanske, men han slutade sova inne hos oss för kanske 7-9 månader sen, så det höll i sig länge. Innan dess var det ett par ggr i veckan minst. Hoppas något fungerar för er.
  • Corneliass

Har ni prövat att du kanske ligger inne hos henne tills hon somnar? Eller att hon får somna (om hon har tv eller dator på rummet) till en film hon gillar så kan du stänga av den innan ni somnar? 

Jag själv gillar inte att sova själv (är dock 18 hehe) så alltid om min sambo är i ett annat rum i lägenheten så somnar jag alltid till en film. 

Gravid med första barnet
  • ninjamamman
    Mia386 skrev 2018-07-24 23:05:27 följande:

Problemet är att jag knappt får sova när hon ligger bredvid mig, och jag har fysik sjukdom och problem. Med psyket som följd av det och behöver verkligen få sova. ????

Man behöver ju inte sova i samma säng. Samma rum kanske räcker?
  • Mia386
    Liten till skrev 2018-07-24 23:11:05 följande:

Oj vilken svår sits. Först tänkte jag också att låt henne sova, men blir du sämre så fungerar inte det såklart. En extra säng vid eran fotända på sängen då? Så hon får sova nära men inte i samma säng? Så ni alla får sova. Sen förstår jag att man vill vara ifred som vuxna också, min son är nu 9 1/2 och har varit exakt lika efter hans mormor dog när han var 3 1/2. Nu kommer han in väldigt sällan 1 gång i mån kanske, men han slutade sova inne hos oss för kanske 7-9 månader sen, så det höll i sig länge. Innan dess var det ett par ggr i veckan minst. Hoppas något fungerar för er.

Är den lilla haken med att vi vill gärna få ihop vuxen tid då vi jobbar på att skaffa en liten... ????
    Anna-Lucia 25/11-10
  • Mia386

Jag brukar stanna hos henne till hon somnar.

Ibland har vi madrass på golvet i vårt rum med.

Men som ni förstår vill jag gärna att hon lär sig sova på sitt egna rum.

Anna-Lucia 25/11-10
  • ninjamamman
    Mia386 skrev 2018-07-24 23:25:59 följande:

Är den lilla haken med att vi vill gärna få ihop vuxen tid då vi jobbar på att skaffa en liten... ????

Det går att göra barn alla tider på dygnet ;)
  • Corneliass
    Mia386 skrev 2018-07-24 23:25:59 följande:
    Det kanske kan vänta tills din dotter känner sig mer trygg. Alternativt att ni har sex annan tid på dygnet när din dotter inte är hemma eller gör någonting annat. 
    Gravid med första barnet
  • Corneliass
    Mia386 skrev 2018-07-24 23:28:09 följande:

Jag brukar stanna hos henne till hon somnar.

Ibland har vi madrass på golvet i vårt rum med.

Men som ni förstår vill jag gärna att hon lär sig sova på sitt egna rum.

Ja men det är ju såklart! För mig tog det enda tills dess att jag var 12-13 år att sova ensam, så det tog ett tag för mig. 
    Gravid med första barnet
  • Mrs Moneybags

Låt henne sova på en madrass på golvet i ert rum alternativt att du sover i en egen säng i hennes rum. Hon visar ju tecken på att inte vara helt trygg när hon dels inte kan sova ensam och dels uttrycker att hon inte känner sig älskad. 

En liten fråga: Hur ska din kropp och psyke må om ni skaffar ett barn till som garanterat vill sova nära dig de första åren...? 

• scanmia

Har hon någon bästis eller en kusin kanske, som ni kan låna ett par nätter? Att ha någon som sover över är inte bara kul men även en jättebra motivation till att sova i sitt eget rum.

Kan ni piffa upp hennes rum lite? En grundlig städning kan räcka annars kanske lite nya gardiner eller en ny möbel. Älskar hon verkligen sitt rum så blir det lättare.

Har ni något husdjur? Kan det sova i hennes rum?

Svar på tråden Få 7-8 åring sova i eget rum.