• Nótt

    Divertikulit

    Hej!

    Jag har fått konstaterat divertikulit, alltså inflammerade tarmfickor. Ätit flytande nu i några dagar vilket har hjälpt!

    Men undrar om det är fler här som har/haft det och hur ni anpassar er kost? Fick några diffusa råd av läkaren men vill veta mer. Och svårt att googla på det tycker jag!

    Jag vill ju undvika att det ska komma tillbaka nu när jag börjar äta fast kost igen...

  • Svar på tråden Divertikulit
  • MedKand

    Hej,
    Jag läser mycket om medicinska tillstånd och kost. Evidensen för hur du ska äta med divertikulit är ganska svag. Hur ser dina symptom ut? Har du lösa tarmtömningar bör du ta det försktigt med fiberinnehållande maten till en början.

    Du kan börja försktigt med att äta mat som ger låg inflammatorisk aktivitet i tjocktarmen. Du börja med mat såsom kokt ris, fisk (lax/sardiner förträdelsevis), ägg, kokta grönsaker, olivolja, skalad frukt de första tre till fem dagarna och därefter sakta inkludera andra livsmedel. Undvik - gluteninnehållande mat, fabriksprocessad mat, mejeriprodukter, bönor, rött kött.

    Att inkludera något livsmedel varje dag efter att din mage mår bra är lättaste sättet för att se vad kan bidra till inflammationen. Saker som du kan prova att inkludera de första veckorna är potatis, nötter, laktosfria mejeriprodukter o.s.v.

    Hoppas det hjälper.

    Har du ytterligare frågor/funderingar kan du kontakta mig på
    medkand@outlook.com

    Vänliga Hälsningar
    Med.Kand.
    www.Sjukdomskollen.com

  • JLES
    Nótt skrev 2018-07-25 10:48:21 följande:

    Hej!

    Jag har fått konstaterat divertikulit, alltså inflammerade tarmfickor. Ätit flytande nu i några dagar vilket har hjälpt!

    Men undrar om det är fler här som har/haft det och hur ni anpassar er kost? Fick några diffusa råd av läkaren men vill veta mer. Och svårt att googla på det tycker jag!

    Jag vill ju undvika att det ska komma tillbaka nu när jag börjar äta fast kost igen...


    Min pappa har också divertikulit. Han har inga kostråd alls förutom att inte äta saker som är korniga eller hårda och svårsmälta (typ svartpeppar kan bli problematiskt eller andra "större kryddor") som kan fastna (har hänt att saker fastnat några gånger när han ätit något olämpligt). Han äter däremot medicin för magen. Kommer inte exakt vad den heter men det är som korn som sväller upp som geléhallon i magen och blandar sig med avföringen så att allt ska fångas upp och glida bättre igenom. 

    Det var dock flera år sen han fick sitt första utbrott och jag har ingen aning om vad han åt precis efter!
Svar på tråden Divertikulit