• Äldre 25 Jul 15:39
    6108 visningar
    9 svar
    9
    6108

    Erfarenheter ivf i Stockholm?

    Hej!

    Vår remiss är nu godkänd. Vi har fått 5

    Olika kliniker att välja bland:

    Sophiahemmet

    Livio fretilietscentrum gärdet

    Livio fertilietscentrum Kungsholmen

    Nordic ivf

    Stockholm ivf

    Tänkte höra era erfarenheter? Bra dåligt? Finns liknande trådar men d är äldre. Stockholm ivf står det på deras hemsida att det inte är någon väntetid! Kan d stämma?

    Är tacksam för all info ja kan få!! Även om ni nyligen valt någon av dessa o därmed vet ungefärlig väntetid.

    Tack!


    Ofrivilligt barnlös. Väntar på kallelse för första ivf-försöket
  • Svar på tråden Erfarenheter ivf i Stockholm?
  • Äldre 26 Jul 09:29
    #1

    Puff


    Ofrivilligt barnlös. Väntar på kallelse för första ivf-försöket
  • Äldre 26 Jul 14:36
    #2

    Hej! Har erfarenhet av Sophiahemmet dock del privata vägen, men antar att det inte bör vara så stor skillnad.

    Ingen väntetid efter utredningen. Behandlingen påbörjades vid nästa mens. Man fick en massa olika telefonnr som man kunde ringa vid behov, i princip dygnet runt.

    Väldigt bra personal som tog väl hand om oss vid alla besök.

    Ligger centralt som för oss var lätt att ta sig till. Då man under en behandling för flertalet ultraljud.

    Själva äggplocken gick bra. Fick bra smärtlindring och man låg max4st i det stora rummet, innan och efter själva plocket. Man hade skynken emellan alla platser. Man fick också fika med macka efter äggplocket då man inte får äta direkt före äggplock.

    De gör även insättningar på lördagar om det behövs.

    Är det något speciellt du funderar på, eller har några frågor om?

    Vi har även gjort en behandling via landstinget, då på karolinska i Huddinge så de är det enda jag har att jämföra med. Där var det också bra men lite mer löpande band då de har större kapacitet att ta emot fler patienter.

  • Äldre 26 Jul 15:55
    #3
    Solen2 skrev 2018-07-26 14:36:27 följande:

    Hej! Har erfarenhet av Sophiahemmet dock del privata vägen, men antar att det inte bör vara så stor skillnad.

    Ingen väntetid efter utredningen. Behandlingen påbörjades vid nästa mens. Man fick en massa olika telefonnr som man kunde ringa vid behov, i princip dygnet runt.

    Väldigt bra personal som tog väl hand om oss vid alla besök.

    Ligger centralt som för oss var lätt att ta sig till. Då man under en behandling för flertalet ultraljud.

    Själva äggplocken gick bra. Fick bra smärtlindring och man låg max4st i det stora rummet, innan och efter själva plocket. Man hade skynken emellan alla platser. Man fick också fika med macka efter äggplocket då man inte får äta direkt före äggplock.

    De gör även insättningar på lördagar om det behövs.

    Är det något speciellt du funderar på, eller har några frågor om?

    Vi har även gjort en behandling via landstinget, då på karolinska i Huddinge så de är det enda jag har att jämföra med. Där var det också bra men lite mer löpande band då de har större kapacitet att ta emot fler patienter.


    Va skönt att ni inte behövde vänta! Var detta nyligen? Får man fråga om nu hade några kända problem gällande barnlöshet? TAck så jätte mkt för du svarade! Gav det er något resultat?
    Ofrivilligt barnlös. Väntar på kallelse för första ivf-försöket
  • Äldre 26 Jul 22:02
    #4

    Vi gjorde utredning på Sophiahemmet hösten 2016. Påbörjade behandling vid nästa mens som då blev vid årsskiftet 2016/2017.

    Gjorde 3st hela behandlingar med äggplock och återföring. Fick börja om från början varje gång då vi inget klarade sig till frysen förens vid sista behandlingen. Då fick vi ett till frysen. Den sista behandlingen gjorde vi i augusti/sept 2017. Tyvärr inget plus på någon av behandlingar. Precis när vi var klara med sista behandlingen så blev vi erbjudna behandling via landstinget. Så den gjorde vi i november 2017 och fick ett plus i mitten på december. Så nu sitter jag i högsommarvärmen och väntar på bf om ca 3v. Helt ofattbart.

    De kunde inte hitta någon förklaring till vår barnlöshet. Varken hos mig eller min sambo. Vi försökte aktivt 2år innan vi sökte hjälp. Och de rekomenderade ivf direkt efter utredningen iom att vi försökt själva så länge. Ganska skönt att få lägga allt i händerna på läkarna och inte längre behöva kämpa själva med sex och ägglossningsstickor på vissa dagar varje månad.

    Fick gonal-f och orgalutran samt ovitrelle på Sophiahemmet. De gjorde även icsi på äggen efter första behandlingen, då de hoppades på bättre resultat. När vi sen kom till karolinska i Huddinge så valde de att byta medicin till menopur+orgalutran +ovitrelle. Vilket verkade vara en lyckoträff. Fick dock i övrigt samma resultat som vi behandlingarna på Sophiahemmet. Vi var väl helt enkelt på rätt sida i statistiken den här gången.

  • Äldre 26 Jul 22:21
    #5
    Solen2 skrev 2018-07-26 22:02:07 följande:

    Vi gjorde utredning på Sophiahemmet hösten 2016. Påbörjade behandling vid nästa mens som då blev vid årsskiftet 2016/2017.

    Gjorde 3st hela behandlingar med äggplock och återföring. Fick börja om från början varje gång då vi inget klarade sig till frysen förens vid sista behandlingen. Då fick vi ett till frysen. Den sista behandlingen gjorde vi i augusti/sept 2017. Tyvärr inget plus på någon av behandlingar. Precis när vi var klara med sista behandlingen så blev vi erbjudna behandling via landstinget. Så den gjorde vi i november 2017 och fick ett plus i mitten på december. Så nu sitter jag i högsommarvärmen och väntar på bf om ca 3v. Helt ofattbart.

    De kunde inte hitta någon förklaring till vår barnlöshet. Varken hos mig eller min sambo. Vi försökte aktivt 2år innan vi sökte hjälp. Och de rekomenderade ivf direkt efter utredningen iom att vi försökt själva så länge. Ganska skönt att få lägga allt i händerna på läkarna och inte längre behöva kämpa själva med sex och ägglossningsstickor på vissa dagar varje månad.

    Fick gonal-f och orgalutran samt ovitrelle på Sophiahemmet. De gjorde även icsi på äggen efter första behandlingen, då de hoppades på bättre resultat. När vi sen kom till karolinska i Huddinge så valde de att byta medicin till menopur+orgalutran +ovitrelle. Vilket verkade vara en lyckoträff. Fick dock i övrigt samma resultat som vi behandlingarna på Sophiahemmet. Vi var väl helt enkelt på rätt sida i statistiken den här gången.


    Oj vilken resa! O vad underbart med plus. Sånt här ger en hopp :) precis så känner jag verkligen. Jag pallar inte kämpa mer på egen hand, pricka ägglossningar fast man inte är sugen, tro att man kaaaaanske är gravid varje månad osv. Har du varit öppen med hela ivf grejen? Man könner sig så himla utanför när alla vänner skaffar barn o alla pratar barn. Har utan att ja nästan förstått det, börjar ta avstånd från många vänner pga det.
    Ofrivilligt barnlös. Väntar på kallelse för första ivf-försöket
  • Äldre 29 Jul 12:09
    #6

    Jag/vi har pratat med några få av våra vänner om detta. Både jag och sambon har pratat med våra chefer på jobbet iom att vi hörde med dem om de var villiga att göra bruttolönevdrag för kostnaden för ivf behandlingen ( då var det ok av skatteverket, osäker på hur det är nu). För mig så visade sig att min chef själv hade gått igenom samma sak och hade två barn via ivf.

    Men vi har för övrigt inte sagt något till våra familjer under resans gång. De bor inte heller i samma stad så vi träffas inte så jätteofta.

    Dock skönt att ha några vänner som vet vad man går igenom. Men annars så har vi inte velat prata om det för att inte bli behandlade på något annorlunda sätt. Beror ju iof också på hur det ser ut i vänkretsen och på jobbet runtomkring. Om det är mycket fokus på barn och bebisar. Vi har väl undvikit det i viss mån och kanske inte umgåtts med alla under alla perioder. Men man kan inte isolera sig heller. Livet måste ju fortsätta.

    Det som var skönt under vår behandlingstid var sommaruppehållet som blev iom att kliniken hade sommarstängt. Under någon månad så kunde vi leva och vara precis som vanligt dvs göra samma saker som förut utan att tänka på behandling, medicin, är jag gravid eller inte, osv.

    När vi nu berättar att vi är gravid så har vi i de flesta fall också berättar vår långa resa dit och då även om ivf och hur det funkar med behandlingar och allt runtomkring. För att de ska förstå och också sprida kunskaps om ivf samt öppna för om någon annan också är i samma situation så kanske hen vågar ta upp det om prata om det med oss.

  • Äldre 10 Aug 18:31
    #7

    När vi blev nekade Ivf på många kliniker pga dåligt amh värde tog dom emot oss med öppna armar på Stockholm Ivf i Hammarby sjöstad. Dom var villiga att satsa på olika kombinationer och lösningar för oss och var så himla positiva och tillmötesgående. Vi gjorde 4 behandlingar där och trots att vi inte lycksdes bli gravida har jag så mycket gott att säga om kliniken. Superkompetenta och jättetrevliga och när vi valde att gå vidare till ÄD så stöttade dom oss och hjälpte oss på vägen. Nu har vi en fantastisk dotter på 8 v. Blev inte som vi tänkte från början men nu är vi bara så lyckliga att just hon kom till oss. Stort lycka till i ert val och på er ivfresa!

  • Äldre 10 Aug 21:55
    #8
    Sjuttiosjuan skrev 2018-08-10 18:31:14 följande:

    När vi blev nekade Ivf på många kliniker pga dåligt amh värde tog dom emot oss med öppna armar på Stockholm Ivf i Hammarby sjöstad. Dom var villiga att satsa på olika kombinationer och lösningar för oss och var så himla positiva och tillmötesgående. Vi gjorde 4 behandlingar där och trots att vi inte lycksdes bli gravida har jag så mycket gott att säga om kliniken. Superkompetenta och jättetrevliga och när vi valde att gå vidare till ÄD så stöttade dom oss och hjälpte oss på vägen. Nu har vi en fantastisk dotter på 8 v. Blev inte som vi tänkte från början men nu är vi bara så lyckliga att just hon kom till oss. Stort lycka till i ert val och på er ivfresa!


    Okej! Ja den fanns med som alternativ! Har dock redan hunnit boka på Sophiahemmet nu i veckan. Hoppas dom är lika bra som Stockholm ivf som du säger är bra. Tack för svar :) o va skönt att allt kan lösa sig på ett eller annat vis!
    Ofrivilligt barnlös. Väntar på kallelse för första ivf-försöket
  • Äldre 10 Aug 22:15
    #9
    Jooosen skrev 2018-08-10 21:55:17 följande:

    Okej! Ja den fanns med som alternativ! Har dock redan hunnit boka på Sophiahemmet nu i veckan. Hoppas dom är lika bra som Stockholm ivf som du säger är bra. Tack för svar :) o va skönt att allt kan lösa sig på ett eller annat vis!


    Vi gjorde vår utredning där! Lycka till med er behandling!
Svar på tråden Erfarenheter ivf i Stockholm?