• Anonym (Villaägarn)

Döda skator?

Hetsa inte alltför mycket, jag har inte gjort något än.

Har två skatungar som gör kaos i min trädgård. De bajsar överallt, gärna på utemöbler och dess dynor. Nu har de även vågat sig in i uterummet och bajsar där.

Känns lite absurt att ta död på dem men vad kan man annars göra för att slippa att de förstör möbler och dynor? Kan man skrämma bort dem så de inte kommer tillbaka?

Djurvän, men bekymrad .

• Svar på tråden Döda skator?
  • HD2017dis

Skator räknas som skadedjur och lagligen är det fritt fram att humant avliva dem.

Skator dödar andra fåglars ungar, utan att ens äta dem. Jag har sett en sådan attack med egna ögon.

• Anonym (Håller trasten borta)

Vi har fulla tomten med skator. Vi trivs bra ihop, enda nackdelen är att vi aldrig kan lämna något ätbart eller sopor ute.

Om du vill bli av med dom så är ett hett tips att döda en och sen hänga upp den på ett lämpligt ställe i trädgården. Skator är smarta fåglar och fattar snabbt piken! Det är en väl beprövad metod som gammgubbarna i min hemby nyttjade sig av ofta. Funkar bra även i storstäder hälsar min skjutglade kusin från sitt villakvarter i sthlm :)

Det kan vara svårt att på ett humant sätt avliva en skata i ett villakvarter. Kanske du känner någon med jaktlicens som äger tex ett salongsgevär? Isåfall kan du ju be denne skjuta en skata på en annan plats och sen ge den till dig för upphängning. Tro mig, om du vill bli av med skatorna så är det enda sättet!

Stadsduvorna har hittat till vår tomt nu i sommar (flygande råttor, usch). Håller tummarna för att skatorna ser till att dom inte blir alltför bekväma här!

• Anonym (bang bang)

Mitt ex sköt dem med ett luftgevär (av helt laglig typ inköpt på XXL) det behövdes inget mer kraftfullt vapen.

• Anonym (***))

Stäng dörren till uterummet. Enkelt. Effektivt.

Anonym (bang bang) skrev 2018-07-26 13:04:42 följande:

Mitt ex sköt dem med ett luftgevär (av helt laglig typ inköpt på XXL) det behövdes inget mer kraftfullt vapen.

Att skjuta skator med luftgevär är djurplågeri! Olagligt så det sjunger om det, han borde anmälas.
  • Anonym (bang bang)
    Anonym (Håller trasten borta) skrev 2018-07-26 14:36:04 följande:
    Att skjuta skator med luftgevär är djurplågeri! Olagligt så det sjunger om det, han borde anmälas.
    De dog direkt på första träffen.... Så kan inte se hur det skulle vara mer plågsamt än annat.  Nu skedde det dock efter att vi gjorde slut så tänker inte lägga mig i det mer. Men för honom funkade det. Jag tyckte man kunde plockat undan saker istället. Hans problem var att på hösten hackade skator och kajor sönder barnens studsmatta och pool... Jag tyckte att på hösten kunde vi packa ner dem så hade problemet varit löst ... 
    Anonym (bang bang) skrev 2018-07-26 14:39:02 följande:

De dog direkt på första träffen.... Så kan inte se hur det skulle vara mer plågsamt än annat.  Nu skedde det dock efter att vi gjorde slut så tänker inte lägga mig i det mer. Men för honom funkade det. Jag tyckte man kunde plockat undan saker istället. Hans problem var att på hösten hackade skator och kajor sönder barnens studsmatta och pool... Jag tyckte att på hösten kunde vi packa ner dem så hade problemet varit löst ... 

Då är han antagligen en sjujäkla bra prickskytt som knäppt fåglarna på NÄRA håll, eller så har han trimmat sitt luftgevär. För ingen, i sina sinnes fulla bruk, jagar skator med vanligt luftgevär.
  • Anonym (bang bang)
    Anonym (Håller trasten borta) skrev 2018-07-26 15:26:34 följande:
    Då är han antagligen en sjujäkla bra prickskytt som knäppt fåglarna på NÄRA håll, eller så har han trimmat sitt luftgevär. För ingen, i sina sinnes fulla bruk, jagar skator med vanligt luftgevär.
    Inte vet jag... tror inte han är kapabel till att trimma det.... Men han sa att han låg på lur och sköt dem när de var nära så gissar på att han sköt på relativt nära håll!
  • Anonym (xXx)
    Anonym (bang bang) skrev 2018-07-26 16:26:39 följande:
    Inte vet jag... tror inte han är kapabel till att trimma det.... Men han sa att han låg på lur och sköt dem när de var nära så gissar på att han sköt på relativt nära håll!
    Oavsett, det är olagligt och räknas som djurplågare att skjuta fåglar med luftgevär.

TS, om du vill döda dem så ta kontakt med en jägare.
Svar på tråden Döda skator?