• Smillan2011

Gäster

Hej!

Min sambos syster dotter och hennes kille ska bo hos oss i ca 10 veckor.

De är båda 23 år gamla och har jobb och eget boende i USA, där de bor egentligen.

Min fråga är: borde de inte bidra med lite pengar till oss för tex mat mm? De får gärna bo hos men jag tycker att de kan hjälpa till att betala maten som de äter eller är det ett orimligt "krav" att ställa? Vilket belopp hade isåfall varit rimligt?

• Svar på tråden Gäster
  • Almina

Maten är ju såklart helt rimligt att de betalar för. Men kommer ni äta all mat gemensamt? Ni får väl diskutera med dem vad de tycker är bäst. Kanske det tex är lättast att de helt enkelt köper sin egen frukost (om de inte äter precis samma som ni. Ni kan ju också göra så att ni turas om att inhandla och tillaga middagen. Eller så tycker ni alla att det är smidigast att de betalar er vad det kostar. I så fall kan ni väl bara se till att räkna bort ev extragrejer ni handlar i mataffären och sen dela.

• Smillan2011

Vi kommer ju inte att äta alla middagar tillsammans, men ca 5 av veckans 7 dagar så äter vi tillsammans. De har varit hos oss 1 vecka och hittills inte bidragit med något, varken mat eller pengar. Killen är dock väldigt glad för att köpa öl men ingen mat.

De äter frukost varje morgon ofta tillsammans med oss.

Jag tycker de kan bidra med 500 kr/vecka.

• Anonym (hemflyttad)

Hur har de lyckats få 10 veckor ledigt från sina jobb?

• Anonym (beror på)

Beror på varför de bor hos er. Är det för att ni tillsammans bestämt er för att träffas och är supergoda vänner och det är därför, så tycker jag att ni kan stå för maten för att de stod för biljetterna som gjorde att ni kunde träffas.

Är det för att de ville ha gratis boende i Sverige dessa 10 veckor men inte är här för att direkt umgås med er, så ska de såklart bidra.

• Smillan2011

Anledningen är att tjejen ska opereras i Sverige och killen ville följa med. Jag har ingen aning hur han har lyckats få ledigt 10 veckor. Det finns fler släktingar i närheten av oss som de också kan bo hos.

• Smillan2011

Anledningen är att tjejen ska opereras i Sverige och killen ville följa med. Jag har ingen aning hur han har lyckats få ledigt 10 veckor. Det finns fler släktingar i närheten av oss som de också kan bo hos.

• EmberEyes

Detta ska ni ju komma överens om innan de kommer. Det känns konstigt att ta upp det efter de väl är där.

• Almina
    Smillan2011 skrev 2018-07-26 20:07:14 följande:

Vi kommer ju inte att äta alla middagar tillsammans, men ca 5 av veckans 7 dagar så äter vi tillsammans. De har varit hos oss 1 vecka och hittills inte bidragit med något, varken mat eller pengar. Killen är dock väldigt glad för att köpa öl men ingen mat.

De äter frukost varje morgon ofta tillsammans med oss.

Jag tycker de kan bidra med 500 kr/vecka.

Oj. Ja, sånt bör man ju vara överens om innan. Hur var överenskommelsen när det bestämdes att de skulle bo hos er?
  • Physalis

Det var ju dumt att detta inte diskuterades innan de kom till er. Men jag tycker det är fullt rimligt att de betalar sin mat när de går bo gratis hos er under så lång tid.

Hur fungerar det i deras kultur? Där kanske man gör såna här tjänster gratis till varandra.

Korrekturläser som en kratta
  • Tow2Mater
    Physalis skrev 2018-07-27 19:27:59 följande:

Hur fungerar det i deras kultur? Där kanske man gör såna här tjänster gratis till varandra.

Låter ju som svenskar som inte skrivit ut sig ur Sverige som man ska när de flyttat till USA, och nu vill åka snålskjuts på den "gratis" sjukvård som Sveriges invånare erbjuds. Därtill verkar de inte ens vilja betala for sitt uppehälle.
  • Anonym (12345)
    Tow2Mater skrev 2018-07-27 21:31:02 följande:
    Låter ju som svenskar som inte skrivit ut sig ur Sverige som man ska när de flyttat till USA, och nu vill åka snålskjuts på den "gratis" sjukvård som Sveriges invånare erbjuds. Därtill verkar de inte ens vilja betala for sitt uppehälle.
    Tow2Mater skrev 2018-07-27 21:31:02 följande:

Dom kan också ha bekostat sin operation privat.
  • Anonym (12345)

Säg rakt ut att dom måste vara med och betala maten, 250kr per person per vecka är rätt billigt i 10 veckor.

• Fontana

Ja, och så har vi ju hygienartiklar t.ex. Tvål, schampoo, tvättmedel.

Och vem tvättar deras kläder och handdukar? Inte din syster i alla fall, hon är ju nyopererad.

Det blir en hel del extra disk också? Vem fixar det?

Svår sits ni har hamnat i, men som vuxen kan man inte förvänta sig att bli försörjd av någon annan i tio veckor - eller ens två.

Svar på tråden Gäster