• Förstabarnet33

Blöder vid ansträngning

Jag gick in i vecka 18 igår, och har senaste tiden haft väldigt mycket sammandragningar när jag ansträngt mig, tex vid promenader osv. Efter ett tag börjar jag alltid blöda lite. Jag är otroligt rädd att jag ska få missfall, och jag försöker verkligen ta det så lugnt som möjligt. På måndag börjar jag jobba igen efter semestern och jag är såklart rädd att jag ska överanstränga mig för mycket och att det kan vara farligt för bebisen. Är det någon som varit med om liknande? Har försökt ringa bm, men det går inte att nå henne innan måndag igen.

• Svar på tråden Blöder vid ansträngning
  • Anonym (Lugn)

Kan vara så att moderkakan sitter lågt och gör att det blöder när du rör dig.

Du kan tänka så här; inget du gör så tidigt i graviditeten kan vara farligt för fostret, bortsett från allt uppenbart tex alkohol, droger, bergochdalbana.

Blöder det så finns det en anledning och det är inte du som gör att det blöder.

Om det bara blöder då och då kan du helt klart vänta till måndag och Ringa barnmorskan då.

• Anonym (SSK)

Du borde ABSOLUT höra av dig angående dina blödningar och sammandragningar! De bör utesluta en påverkad tapp m.m.

• Förstabarnet33
    Anonym (SSK) skrev 2018-07-27 12:27:47 följande:

Du borde ABSOLUT höra av dig angående dina blödningar och sammandragningar! De bör utesluta en påverkad tapp m.m.

Det enda jag kan göra idag är väl att ringa 1177 för rådgivning? Sitter i kö dit nu.

Min moderkaka är inte så lågt placerad att blödningarna skulle bero på den.
  • Anonym (SSK)
    Förstabarnet33 skrev 2018-07-27 13:14:14 följande:
    Det enda jag kan göra idag är väl att ringa 1177 för rådgivning? Sitter i kö dit nu.

Min moderkaka är inte så lågt placerad att blödningarna skulle bero på den.
    Vet inte hur det är i ditt län. I mitt län vänder sig gravida till förlossningen efter RUL. I andra län måste man vänta till vecka 22. Jag tycker du ska ringa Kvinnokliniken och be om rådgivning där då de har bättre kunskaper kring obstretiken specifikt.
  • Anonym (L)

Jag hade flera ma innan min sista graviditet. Jag jobbade fram till v.16 började precis som du blöda. Runt v.20 kom sammandragningarna allt oftare jag vart då sjukskriven,har ett rätt tungt o stressigt jobb och blev listad som högrisk graviditet och fick extra koller. Bebis höll sig inne till v.38+0 när dom tillslut fick sätta igång mig pga av andra orsaker :)

• Längtar88
    Anonym (Lugn) skrev 2018-07-27 12:20:40 följande:

Du kan tänka så här; inget du gör så tidigt i graviditeten kan vara farligt för fostret, bortsett från allt uppenbart tex alkohol, droger, bergochdalbana.

Om det bara blöder då och då kan du helt klart vänta till måndag och Ringa barnmorskan då.

Nja, jag blev sjukskriven tidigt i senaste graviditeten pga risk för förtidsbörd. Fick många intensiva sammandragningar av minsta lilla ansträngning. Och då var min rörelseförmåga ändå kraftigt begränsad pga foglossning. Startar allt på tok för tidigt är de lite läkarna kan göra så att köra på som vanligt är nog inget jag rekommenderar.

Har bekanta som blev sjukskrivna från bla kontorsjobb pga blödningar i tidig graviditet (inte låg moderkaka. Kanske en?) och fram tills dom födde så jag skulle nog ringa sjukvården för koll och råd.

Nu vill jag även lugna och säga att både min och mina bekantas förlossningar gick bra! Bebisarna är friska och krya och följer sina kurvor mm. Men lyssna på kroppen, stressa inte, anstränga dig inte och be en läkare titta vad som orsakar blödningen kan dom ge råd därefter :)
  • Bestemor
    Anonym (Lugn) skrev 2018-07-27 12:20:40 följande:

Försök ligga så mycket som möjligt tills du får gjort ett ultraljud. Är det på grund av att moderkakan ligger lågt, så måste de ju vara uppmärksamma på det.
  • Förstabarnet33

Har pratat med en barnmorska på gyn nu, och hon trodde att blödningen mest troligt kommer från tappen. Har rul 8/8 och hon tyckte jag kunde avvakta tills dess om jag inte får en kraftig blödning.

• Förstabarnet33

Hej! En liten uppdatering och även en ny fråga. går in i vecka 19 imorgon. Har haft blödningar till och från ett tag nu och var senast igår på gynakuten efter en större blödning. Efter ett ultraljud fick jag veta att jag har en lättblödande livmodertapp, precis som bm trodde, men bebis mår bra och är helt opåverkad. Tänkte att nu ska jag slappna av och äntligen försöka njuta av graviditeten.

Vaknade i natt av att jag hade fruktansvärt ont i magen och tänkte att nu är det kört, det måste vara missfall på gång. Efter en stund kunde jag lokalisera vart smärtan satt mer exakt och tyckte den kom från höger sida bak i ryggen som strålade ner i magen typ. Jag kunde inte ligga ner utan var tvungen att röra på mig för att inte kräkas. Smärtan släppte efter ca 20 min, och jag blöder inget idag så jag tänker att missfall kan det inte vara.

Efter att jag läst runt lite tänker jag att det kanske kan vara ett njurstensanfall jag fick, och undrar därför om någon varit med om liknande? Bör jag söka vård eller ska jag avvakta? Kan tillägga att jag känner bebisen röra på sig för fullt i magen så jag är inte orolig att det skulle vara någon fara för bebisen.

• Förstabarnet33

Ikväll 18.30 gick vattnet och vi åkte direkt till akuten. Ett ultraljud visade ett hjärta som slog men inget fostervatten kvar så tyvärr kunde dom inget göra. Mitt hjärta blöder och jag kan inte förstå att det är sant. Det hade varit lättare att acceptera på något sätt om detta skett redan i vecka 12 eller tidigare..

Jag var inte öppen någonting och inga sammandragningar heller. Nu sitter vi bara hemma och väntar på att den lilla ska komma ut.

Svar på tråden Blöder vid ansträngning