Anonym (Lugn) skrev 2018-07-27 12:20:40 följande:
Kan vara så att moderkakan sitter lågt och gör att det blöder när du rör dig.
Du kan tänka så här; inget du gör så tidigt i graviditeten kan vara farligt för fostret, bortsett från allt uppenbart tex alkohol, droger, bergochdalbana.
Blöder det så finns det en anledning och det är inte du som gör att det blöder.
Om det bara blöder då och då kan du helt klart vänta till måndag och Ringa barnmorskan då.
Nja, jag blev sjukskriven tidigt i senaste graviditeten pga risk för förtidsbörd. Fick många intensiva sammandragningar av minsta lilla ansträngning. Och då var min rörelseförmåga ändå kraftigt begränsad pga foglossning. Startar allt på tok för tidigt är de lite läkarna kan göra så att köra på som vanligt är nog inget jag rekommenderar.
Har bekanta som blev sjukskrivna från bla kontorsjobb pga blödningar i tidig graviditet (inte låg moderkaka. Kanske en?) och fram tills dom födde så jag skulle nog ringa sjukvården för koll och råd.
Nu vill jag även lugna och säga att både min och mina bekantas förlossningar gick bra! Bebisarna är friska och krya och följer sina kurvor mm. Men lyssna på kroppen, stressa inte, anstränga dig inte och be en läkare titta vad som orsakar blödningen kan dom ge råd därefter :)