• Anonym (Problem)

Problem oss föräldrarna

Hallå hallå, tänkte höra ifall någon har vart med om liknande situation som jag är i och har lite råd till mig

Så här då:

Mina föräldrar är båda absolut jätte trevliga, problemet är att min mamma är väldigt social och tycker om att träffa folk, min pappa istället är väldigt introvert och så fort det är folk inblandat så dricker han väldigt mycket, han kan bli otrevlig och det slutar med att min mamma får skämmas mycket. Det har kommit till den graden att min mamma tackar nej till inbjudningar och inte bjuder in folk, till än början gick hon själv och lämnade min pappa själv hemma. Men problemet vart att han dricker sig redlöst full då när han har ensam, han har absolut alkohol problem men trots otaliga försök vill han ej göra något åt det.

Jag har nu börjat funderat på att tala med min mor om att hon borde skilja sig, vilket jag inte egentligen tror att hon är främmande för men självklart skulle hon tycka de vore jobbigt. Problemet är att hon har mycket krämpor i kroppen och har svårt att gå så min pappa är till stor hjälp i vardagen för henne. Men han håller på att göra henne olycklig. Det som är, är att mitt syskon bor i andra sidan landet och kan ej finnas tillgänglig för att hjälpa henne om hon skulle bo själv, jag skulle absolut ställa upp men har mycket med min egna familj och jobb så kanske inte så att min tid räcker till.

Så min fråga då, Är det fel av mig att tala med henne om att hon borde skilja sig? Och om jag gör det hur tar jag upp det bäst med henne?

Eller om någon har något annat bra förslag på någon tanke så är ju inte det fel.

Tack på för hand :)

• Svar på tråden Problem oss föräldrarna
  • Anonym (Lena)

Tycker att du absolut kan prata med henne om det, inte som ett krav eller så, men fråga om hon någon gång funderat på det. Du kan ju utgå ifrån din pappa, och hans alkoholproblem. Du märker ju ganska snabbt om hon vill prata om det eller inte. Vill hon inte, så får du respektera det. 

Det kan ju vara så att hon blir lättad av att prata om det, även om hon inte vill flytta. Kanske erbjuda henne att komma och bo hos er någon helg eller så.

Fint att du tänker på och bryr dig om din mamma.

• Anonym (mmm)

Du kan/bör säga vad du tycker men sen är det ju upp till henne. Du ska iaf inte undvika säga det för att du är rädd att få ökat ansvar?

Ge henne tips var hon kan vända sig om hon tycker det är svårt ta steget 

Eller prata med din pappa och säg att du vägrar träffa honom någonsin mer om han inte NU tar hjälp för sitt supande. 

Svar på tråden Problem oss föräldrarna