• Fritjof87

    Nätverkstekniker

    Hejsan, jag funderar på att utbilda mig till nätverkstekniker via högskolan. Dock har jag lite funderingar kring detta, och vore tacksam om någon kunde hjälpa mig.

    1. Hur ser framtiden ut för Nätverkstekniker?
    2. Är det svårt att få jobb?
    3. Hur ligger lönerna?
    4. Vad väger tyngst av en yh-utbildning eller en högskoleutbildning?

    :)

  • Svar på tråden Nätverkstekniker
  • Tasty

    Har du någon erfarenhet av IT redan idag? Du kanske gick en inriktning mot IT på gymnasiet eller har ett teknikintresse och pillar mycket med det på fritiden? Min erfarenhet (5 års utbildning och 7 års arbetslivserfarenhet) är att kompetent personal inom IT är hett eftertraktat och kommer så vara inom överskådlig framtid. Som alltid väger arbetslivserfarenhet tyngst, men det är ett stort plus om du har dokumenterad (eftergymnasial) utbildning. Mest hänger det väl på hur snart du känner att du vill komma i arbete. Faktum är att behovet av arbetskraft inom IT-sektorn är så stort att många konsultföretag  anställer folk med allt från väldigt lite erfarenhet (men med stort intresse) till folk som jobbat länge inom branschen. Du kan då berätta vad du är intresserad av inom IT (i ditt fall nätverkstekniker) så kommer de matcha dig mot ett jobb på lämplig nivå. Ju mer du jobbar desto mer kunskap och erfarenhet kommer du få (och många arbetsgivare erbjuder även kurser och utbildningar samtidigt som du jobbar) och du kan då få andra (mer kompetenskrävande) uppdrag, eventuellt bli rekryterad / ansöka om annat jobb.
    Har du ingen erfarenhet av IT alls idag kan det vara värt att kika på en utbildning. Jag hade i så fall rekommenderat en YH-utbildning då de är mycket praktiskt lagda, relativt korta och förankrade i arbetslivet (men kolla gärna omdömen så att din utbildningsanordnare fått bra betyg av tidigare studenter).
    Besitter du redan en viss teknisk kompetens och vill komma igång snart så tycker jag du ska kika runt på de annonser som finns. Jag är ny här på FL och vet inte riktigt vad reglerna säger om att namnge specifika företag, men sök på arbetsförmedlingens hemsida på "nätverkstekniker" så lär du snart hitta lämplig annons.

Svar på tråden Nätverkstekniker