• Anonym (ADH)

    Åsikter önskas! Umgängesförälder onåbar.

    Hej, jag behöver utomstående input på vad som är rimligt.

    2 barn i lågstadieåldern är på semester hos pappan som bor i ett annat EU-land. Ska vara där 4 veckor, varav 2 har gått.

    Relationen med pappan är väldigt dålig tyvärr, och jag har inte mycket tillit till honom. Är ständigt rädd att han ska göra något dumt såsom bristande tillsyn eller vägra lämna tillbaka barnen. Har ensam vårdnad, umgänget fastlagt i domstol.

    Eftersom barnen önskar det har jag ringt och pratat med dem en gång för en vecka sen. Allt var bra. Försökte ringa igen igår och nu är deras pappas mobil av. Provade ett par gånger till samt idag, fortfarande avstängd.

    Jag förstår att man inte alltid kan vara nåbar, så jag går inte i taket i nuläget. Samtidigt börjar oron komma, att något hänt eller att han bestämt sig för att hålla sig undan.

    Så frågan är: om detta fortsätter och han inte går att nå, när tycker ni att jag kan börja vidta åtgärder, dvs börja ringa runt till hans mamma eller flickvän?

    Jag vill inte göra detta i onödan då relationen som sagt är skör, men samtidigt blir jag väldigt nervös att något ska vara i görningen.

  • Svar på tråden Åsikter önskas! Umgängesförälder onåbar.
  • Anonym (Marina)

    Det är tyvärr inte mycket du kan göra. Om han väljer att behålla barnen så blir det mycket svårt att få tillbaka dom.

    Kanske det inte går alls. Det är inte så bra idé att låta barnen åka till ett annat land med en förälder som du har skör kontakt med. Skulle aldrig låtit det hända. Hoppas för din skull att du får kontakt med barnen och att de kommer tryggt hem till dig. Hade gjort allt för att få kontakt. Gör det nu vänta inte.

  • Anonym (Lisa)

    Brukar han ha mobilen avstängt?Fortsätt att ringa varje dag.Hade varit bra om barnen hade haft en mobil med sig.

  • Anonym (Nja)
    Anonym (Marina) skrev 2018-07-28 14:52:04 följande:

    Det är tyvärr inte mycket du kan göra. Om han väljer att behålla barnen så blir det mycket svårt att få tillbaka dom.

    Kanske det inte går alls. Det är inte så bra idé att låta barnen åka till ett annat land med en förälder som du har skör kontakt med. Skulle aldrig låtit det hända. Hoppas för din skull att du får kontakt med barnen och att de kommer tryggt hem till dig. Hade gjort allt för att få kontakt. Gör det nu vänta inte.


    Umgänget är fastställt i domstol. Hur tänker du att hon ska komma runt det utan att själv riskera vårdnaden?

    Ts har han inte svarat i morgon på morgon så hade jag börjat ringa runt.
  • Anonym (ppp)

    Ring vare dag morgon och kväll för det är ju mer logiskt att de är hemma då och inte ute och far någonstans (och kanske inte har mobilen på). Får du inte svar under helgen är det nog dags att försöka kontakta någon annan 

    Vet inte hans närmaste släkt får du kontakta polisen. 

  • Anonym (ADH)

    Tack för era seriösa svar. Bekräftar ungefär det som jag själv tänkt mig.

  • Anonym (Mir)

    Jag hade ringt hans mamma eller flickvän. Förstår att det kan göra er relation värre men att leva med den oron är ogörligt.

  • 1234568

    Jag hade ringt hans anhöriga och tagit reda på var han är. Hade jag inte fått något svar från anhöriga, eller dom inte vet. Då hade jag kontaktat ambassaden i landet så att dom tog reda på var barnen befinner sig.

    Det är det käraste du har, och självklart ska ni kunna ha kontakt när dom är utomlands. Nästa gång så skickar du med en telefon. Har han fb? Där kan du ju kolla på chatten om och när han senast varit inloggad. Och även skriva meddelande.

    Får jag fråga vilket land vi talar om?

  • Anonym (ADH)

    Hej, jag har lyckats få tag på dem med hjälp av lite detektivarbete. Han blev riktigt sur men allt verkar ok.

    Jag kommer att sätta upp tydligare krav för nåbarhet inför framtida umgänge. Har själv varit onåbar via telefon tidigare men då talat om det i förväg och med information om hur han kan kontakta oss om det är ngt akut. Att bara försvinna såhär är inte ok.

    Att skicka med barnen telefon är tyvärr ingen lösning, säker på att han skulle sabotera det.

  • Anonym (Nja)
    Anonym (ADH) skrev 2018-07-29 18:31:54 följande:

    Hej, jag har lyckats få tag på dem med hjälp av lite detektivarbete. Han blev riktigt sur men allt verkar ok.

    Jag kommer att sätta upp tydligare krav för nåbarhet inför framtida umgänge. Har själv varit onåbar via telefon tidigare men då talat om det i förväg och med information om hur han kan kontakta oss om det är ngt akut. Att bara försvinna såhär är inte ok.

    Att skicka med barnen telefon är tyvärr ingen lösning, säker på att han skulle sabotera det.


    Va bra!
  • 1234568
    Anonym (ADH) skrev 2018-07-29 18:31:54 följande:

    Hej, jag har lyckats få tag på dem med hjälp av lite detektivarbete. Han blev riktigt sur men allt verkar ok.

    Jag kommer att sätta upp tydligare krav för nåbarhet inför framtida umgänge. Har själv varit onåbar via telefon tidigare men då talat om det i förväg och med information om hur han kan kontakta oss om det är ngt akut. Att bara försvinna såhär är inte ok.

    Att skicka med barnen telefon är tyvärr ingen lösning, säker på att han skulle sabotera det.


    Bra att du fick tag på dem.

    Jag har lite samma läge. barnens pappa bor i ett annat land, jag har vårdnaden och han umgänge.
    Barnen har inte ännu börjat resa till honom, då dom är för små och kontakten inte etablerats till den raden ännu.
    Vår relation är minst sagt kylig.

    Men aldrig kommer jag skicka iväg dem utan att ha sett till så att det finns ett umgänge åt andra hållet (till mig via telefon) medan dom är borta längre tider. Går han inte med på att skriva under ett sådant papper, då åker dom inte. Det är barnens rätt.
  • Anonym (Nja)
    1234568 skrev 2018-07-29 18:41:47 följande:

    Bra att du fick tag på dem.

    Jag har lite samma läge. barnens pappa bor i ett annat land, jag har vårdnaden och han umgänge.

    Barnen har inte ännu börjat resa till honom, då dom är för små och kontakten inte etablerats till den raden ännu.

    Vår relation är minst sagt kylig.

    Men aldrig kommer jag skicka iväg dem utan att ha sett till så att det finns ett umgänge åt andra hållet (till mig via telefon) medan dom är borta längre tider. Går han inte med på att skriva under ett sådant papper, då åker dom inte. Det är barnens rätt.


    Vad är det för papper han ska skriva under? Och om umgänget har slagits fast i tingsrätt, hur tänker du att du ska hindra umgänget då, utan att själv riskera vårdnaden?
  • 1234568
    Anonym (Nja) skrev 2018-07-29 19:18:18 följande:
    Vad är det för papper han ska skriva under? Och om umgänget har slagits fast i tingsrätt, hur tänker du att du ska hindra umgänget då, utan att själv riskera vårdnaden?
    Du kan komma överens om betydligt mycket mer detaljer än bara när han ska träffa dem. Man börjar med familjerätten för att komma överens. Fungerar inte det så går man till domstol (men jag har svårt att se att man inte skulle komma överens om en sådan här sak, oavsett vad man tycker om den andra). Om barnen är borta från sin stadigvarande fasta punkt (i detta fall mamman), och spenderar 1 månad hos deras pappa (som dom förövrigt inte känner så bra), så har barnen all rätt att ha en kontakt hem under den månaden.
    Finns ingen domstol i världen som skulle se saken på något annat sätt. Men man brukar ju inte fastställa saker som är självklara, för det kan man ju inte göra om varenda lilla sak. Men självklart har barnen rätt att ha en kontakt med den andra föräldern i ett sådant här läge.

    Och för det andra! Hur tänker du när du tror mamman skulle förlora vårdnaden till pappan om hon tryckte på lite för att få till detta för barnens bästa? Han bor utomlands! 

    Tror du tingsrätten skulle säga : Ja nu får barnen lämna sin mamma, byta skola, flytta utomlands, lämna sina vänner och all trygghet dom någonsin haft. Och detta pga av att mamman ville dom skulle få ringa hem när dom var utomlands i 1 månad.
    Get real!

    Det där med umgänges sabotage är något som folk här på FL har fått för sig att ska användas som en form av hot mot den person som är vårdnadshavare. Det är liksom helt löjligt att ens antyda att det skulle kunna hända i detta läget. För tingsrätten utgår ALLTID från barnens bästa. Och det är knappast allt det jag just rabblade upp.

    Mina barn har skriftligt avtalat att skypa med pappan 1 gång i veckan. Men eftersom pappan hade så himla svårt att hålla tiderna, och det var tredje vecka blev gråt här hemma för att pappan glömt (ibland oftare), så avslutade jag den delen av umgänget. 1 år gav jag honom alla möjligheter. Tex att skicka ett mess till mig 5 minuter innan, så jag visste han skulle vara där innan jag satte barnen framför datorn. Men inget fungerade, och barnen blev besvikna om och om igen. Jag kontaktade familjerätten, dom snackade med pappan. Inte heller det hjälpte.Efter 1 år bestämde jag mig att vi slutar med den kontakten, för barnen mår inte bra av det här.
    Och så blev det. Och vårdnaden har jag ännu. Och ingen har någonsin sagt att jag skulle mista den. 

    Som vårdnadshavare har du även ansvar att se till att barnen mår bra i umgänget. Och ibland är det svårt att se in i framtiden när avtal skrivs, saker förändras, barnen växer upp och förändras. Avtalet är skrivet för barnen, inte endast för de vuxna. Och det handlar inte om att man iskallt bara ska se på avtalet och följa det till punkt och pricka. Måste finnas sunt förnuft och möjlighet att kunna ändra detaljer om barnen behöver det.

    Och det står knappast i avtalet att barnen inte ska ha kontakt med sin mamma när dom är borta 1 månad. Så vad exakt hindrar det?
  • Anonym (ADH)

    Hej, jag tror vi pratar om lite olika saker.

    För det första är varje situation unik och har olika aspekter som påverkar.

    För det andra så handlar det såklart inte om att tingsrätten skulle motsätta sig kontakt med mamman när barnen är hos pappan. Frågan är snarare vad man kan göra när detta, eller andra delar av umgänget, inte efterlevs. Eller när man är rädd för att det inte ska efterlevas.

    Andra i tråden ? inte du! ? argumenterade att jag inte borde låta dem åka till sin pappa alls pga vår dåliga relation och hans opålitlighet.

    Om jag skulle göra det så ja, jag kan definitivt råka i trubbel för det. Det är inget som jag bara kan göra.

    Att skriva avtal som du gör är säkert bra, då det dokumenterar överenskommelser vilket du kan peka på om de bryts. Men i det läget som de inte hålls, är det tveksamt vilka åtgärder som du har möjlighet att vidta, tyvärr. UD och Interpol kommer inte vara intresserade av att de inte ringer som de ska under umgänget.

    Det blir isåfall under en ny rättsprocess om umgänget som du kan visa att han inte håller överenskommelser.

  • Anonym (Nja)
    1234568 skrev 2018-07-29 20:53:32 följande:

    Du kan komma överens om betydligt mycket mer detaljer än bara när han ska träffa dem. Man börjar med familjerätten för att komma överens. Fungerar inte det så går man till domstol (men jag har svårt att se att man inte skulle komma överens om en sådan här sak, oavsett vad man tycker om den andra). Om barnen är borta från sin stadigvarande fasta punkt (i detta fall mamman), och spenderar 1 månad hos deras pappa (som dom förövrigt inte känner så bra), så har barnen all rätt att ha en kontakt hem under den månaden.

    Finns ingen domstol i världen som skulle se saken på något annat sätt. Men man brukar ju inte fastställa saker som är självklara, för det kan man ju inte göra om varenda lilla sak. Men självklart har barnen rätt att ha en kontakt med den andra föräldern i ett sådant här läge.

    Och för det andra! Hur tänker du när du tror mamman skulle förlora vårdnaden till pappan om hon tryckte på lite för att få till detta för barnens bästa? Han bor utomlands! 

    Tror du tingsrätten skulle säga : Ja nu får barnen lämna sin mamma, byta skola, flytta utomlands, lämna sina vänner och all trygghet dom någonsin haft. Och detta pga av att mamman ville dom skulle få ringa hem när dom var utomlands i 1 månad.

    Get real!

    Det där med umgänges sabotage är något som folk här på FL har fått för sig att ska användas som en form av hot mot den person som är vårdnadshavare. Det är liksom helt löjligt att ens antyda att det skulle kunna hända i detta läget. För tingsrätten utgår ALLTID från barnens bästa. Och det är knappast allt det jag just rabblade upp.

    Mina barn har skriftligt avtalat att skypa med pappan 1 gång i veckan. Men eftersom pappan hade så himla svårt att hålla tiderna, och det var tredje vecka blev gråt här hemma för att pappan glömt (ibland oftare), så avslutade jag den delen av umgänget. 1 år gav jag honom alla möjligheter. Tex att skicka ett mess till mig 5 minuter innan, så jag visste han skulle vara där innan jag satte barnen framför datorn. Men inget fungerade, och barnen blev besvikna om och om igen. Jag kontaktade familjerätten, dom snackade med pappan. Inte heller det hjälpte.Efter 1 år bestämde jag mig att vi slutar med den kontakten, för barnen mår inte bra av det här.

    Och så blev det. Och vårdnaden har jag ännu. Och ingen har någonsin sagt att jag skulle mista den. 

    Som vårdnadshavare har du även ansvar att se till att barnen mår bra i umgänget. Och ibland är det svårt att se in i framtiden när avtal skrivs, saker förändras, barnen växer upp och förändras. Avtalet är skrivet för barnen, inte endast för de vuxna. Och det handlar inte om att man iskallt bara ska se på avtalet och följa det till punkt och pricka. Måste finnas sunt förnuft och möjlighet att kunna ändra detaljer om barnen behöver det.

    Och det står knappast i avtalet att barnen inte ska ha kontakt med sin mamma när dom är borta 1 månad. Så vad exakt hindrar det?


    Fast hon pratar om att tvinga pappan skriva under papper om samtal innan det finns nått problem. Gör han inte det så får barnen inte åka. Det är inte okej. Om dom åker och han under lång tid vägrar låta dom prata med sin mamma, ja då finns det ett problem och hon kan kanske behöva vägra låta dom åka innan han skrivit på papper att de ska få ringa.
  • 1234568
    Anonym (Nja) skrev 2018-07-30 00:14:15 följande:

    Fast hon pratar om att tvinga pappan skriva under papper om samtal innan det finns nått problem. Gör han inte det så får barnen inte åka. Det är inte okej. Om dom åker och han under lång tid vägrar låta dom prata med sin mamma, ja då finns det ett problem och hon kan kanske behöva vägra låta dom åka innan han skrivit på papper att de ska få ringa.


    För det första var det jag som skrev att jag skulle göra så, inte TS.

    För det andra, det är ju exakt det man gör..skriver papper för att förhindra problem och missförstånd. Det är ju det ett umgängesavtalet går ut på. Det skrivs oftast innan det finns problem, för att allt ska vara klart och tydligt. Finns inget som hindrar att man tar med om hur kontakten till mamman ska se ut under umgänget.
  • 1234568
    Anonym (Nja) skrev 2018-07-29 19:18:18 följande:
    Vad är det för papper han ska skriva under? Och om umgänget har slagits fast i tingsrätt, hur tänker du att du ska hindra umgänget då, utan att själv riskera vårdnaden?
    Nu är inte umgänget fastställt via tingsrätten. Jag skaffade en advokat, och vi skrev ett avtal. I det avtalet så står även att barnen ska kunna kontakta mig när dom är borta längre tider, även att han ska kontakta mig om barnen insjuknar.

    Jag har vårdnaden om barnen, vilket gör att även jag är ekonomiskt ansvarig för barnen. Om dom insjuknar och behöver vård, då är det jag som kommer åka på räkningen, och då vill jag kunna styra var den vården ska ta plats. Och skulle någon större olycka inträffa, eller blindtarmen behöver opereras, ja det är jag som måste skriva under alla papper. 
    Sedan får man ju tänka till också. Barnen träffar pappan ca 30 timmar per år, det finns ingen möjlighet i nuläget att bygga upp en kontakt där trygghet och sådana saker ingår. Och man kan inte förvänta sig att när barnen åker för att hälsa på pappan första gångerna, för en längre tid, så ska dom klara sig utan kontakt i kanske en vecka, till den personen som varit deras trygghet i 4-5 år alla dagar. Man får ju tänka på barnets bästa.

    Och den domare som tycker att man ska skita i den här delen, barnets rätt till föräldrarna när dom behöver, den ska inte jobba som domare.
    På samma sätt som barnen kommer få ringa pappan när dom vill när dom är stora nog, så ska dom ha samma rätt när dom är med honom. Det anser jag är barnets rätt!
Svar på tråden Åsikter önskas! Umgängesförälder onåbar.