• Äldre 28 Jul 15:51
    5782 visningar
    8 svar
    8
    5782

    Adoptionstankar? Tänk en gång till!

    Hej!

    Jag har haft turen att kunna få barn och har två underbara tjejer, men om man inte kan...vad gör man då?

    När jag växte jag upp fanns normen att det var ganska vanligt med adoption utomlands ifrån. 

    Såg dock nyligen en dokumentär som gav för mig ett oväntat perspektiv.

    Jag kan starkt rekommendera dokumentären: "De ensamma - en film om adoption", Se den innan ni bestämmer er.

    www.tv.nu/program/de-ensamma-en-film-om-adoption

    Obs! Jag vill poängtera att jag inte har som målsättning att vilja skuldbelägga någon som väljer adoption. 

    /Stefan

  • Svar på tråden Adoptionstankar? Tänk en gång till!
  • Äldre 28 Jul 16:54
    #1

    Du tror att adoption är nåt man gör lite spontant alltså?

    Jösses.... så otroligt korkad trådstart.

  • Äldre 29 Jul 04:28
    #2
    +4

    Som adopterad finner jag denna tråd-titel osmaklig.

    Går du i adoptionstankar så prata med adoptivbarn med olika erfarenheter både positiva och negativa, och gå inte efter en vinklad dokumentär.

  • Glinda från Oz
    Äldre 29 Jul 06:00
    #3

    Jag har inte sett dokumentären men jag håller med dig, jag tycker det känns osmakligt att handla med barn, det är en industri som det kommer mycket negativt ur. Jag är inte helt emot internationell adoption men jag är mycket skeptisk.

  • Thomas­W
    Äldre 29 Jul 22:46
    #4
    -2

    Nu dräller det ju utav ensamma flyktingbarn på närmaste tågstation. Det är bara att gå ut och hemta några

  • Äldre 31 Jul 19:03
    #5
    +1

    Har inte sett dokumentären, men tror absolut att många adopterade har det tufft. Men om man ska använda det här som en fingervisning om ifall det är rätt adoptera eller ej bör man ju i så fall även göra en dokumentär om hur det gick för de barn som blev kvar på barnhemmet. Jag tvivlar på att de har det bättre.

  • Äldre 8 Aug 01:54
    #6
    hulken2018 skrev 2018-07-28 15:51:18 följande:

    Hej!

    Jag har haft turen att kunna få barn och har två underbara tjejer, men om man inte kan...vad gör man då?

    När jag växte jag upp fanns normen att det var ganska vanligt med adoption utomlands ifrån. 

    Såg dock nyligen en dokumentär som gav för mig ett oväntat perspektiv.

    Jag kan starkt rekommendera dokumentären: "De ensamma - en film om adoption", Se den innan ni bestämmer er.

    www.tv.nu/program/de-ensamma-en-film-om-adoption

    Obs! Jag vill poängtera att jag inte har som målsättning att vilja skuldbelägga någon som väljer adoption. 

    /Stefan


    Tack för din länk!
    Tror att väldigt många av oss adopterade känner igen sig och delar dessa tankar som beskrevs i denna dokumentär!


    // adopterad

  • heinz
    Äldre 11 Aug 13:29
    #7

    kände igen mig 100% gällande dokumentären.
    Utanförskapet. Ensamheten. Suicidförsök. Alienationen. Vantrivseln i medelklassen.   

    /Adopterad

  • Äldre 30 Jan 00:09
    #8

    Adoptera inte från utlandet. Det är så många parametrar som ej tag med i beräkningen för de barn som tas, ofta från en kontinent till en annan.

    Exempelvis utanförskapet, att inte se likadan ut som resten av familjen

    Rasismen

    Att adoptivföräldrar får /har så lite kunskap om vad det innebär för barnet att vara i minoritet, och förlora sin första anknytning.

    Många psykiska problem kan uppstå.

    Problem med relationer.

    Men mest att föräldrarna inte är rustade för att ta hand om dessa sårbarheter.

    Bara det att vara ensam färgad/rasifierad i en vit familj skapar utanförskap. I det som ska vara din trygghet. Och familjen kan inte hjälpa dig i detta eftersom de omöjligt kan veta hur det är. Dvs en blir inte validerad i detta omedelbara utanförskap.

    Så tänk jävligt många golvet innan ni aspirerar från utlandet. Om jag får välja hade jag helt varit kvar på barnhemmet.

Svar på tråden Adoptionstankar? Tänk en gång till!