• Anonym (Sparris)

Uppdelning ”tillfällig” separation

20 års långt förhållande, 2 barn och villa som håller på och spricka. Jag har försökt i ett år med att ?vi skall försöka? ta tag i problem som kantar relationen men min sambo vill inte. Vi kan inte prata alls. Jag har betett mig illa (otrohet) men är beredd att förändra mig och kommer inte göra om misstaget. Har starka känslor för min sambo. Vi behöver komma i sär, vara i från varandra, och se om ett sådant reningsbad hjälper. Känns lite som att fly men tror att det är enda chansen. Barnen märker givetvis att det inte är bra men framför dom har vi ändå försökt hålla våra relationsproblem utanför. Barnen vet om orsaken till varför det är som det är och vad jag gjort.

Inte gifta men helt gemensam ekonomi idag och skillnad i inkomst. Jag flyttar till ett tillfälligt boende med tidsbegränsning och därefter är mitt förslag att om ?vi? då fortfarande inte vill försöka, att vi då separerar fullt ut och säljer huset. Sambon säger sig leta annan bostad men pga bostadsbrist inte kan hitta något. Men mellan raderna tror jag inte sambon vill separera men det sitter så djupt rotat att försöka börja prata går inte.

Under denna period tycker jag att vi skall dela upp ekonomin. Alla gemensamma kostnader hjälps vi åt att betala inkl det tillfälliga boendet. Övriga personliga kostnader tar vi ur egen ficka. Barnen kommer bo kvar hemma i huset.

Hur fördelar vi hur de gemensamma kostnaderna skall tas ? Är det rimligt att ta dessa baserat på nettoinkomst. Jag får det till 70/30 splitt.

Till gemensamma kostnader anser jag att allt som har med boende (ej inredning) ingår, mat, barnens kostnader, vår gemensamma bil och gemensamma försäkringar.

Studielån, mobiltelefon, privat försäkring, alkohol och tobak, pensionssparande, privata resor, privat träning och egen konsumtion tycker jag inte skall anses som gemensamma kostnader som vi har idag.

Sambon är med på att jag flyttar men inte på att vi skall dela upp ekonomin. Och jag är den som vill försöka, hitta tillbaka, men känner också att de får finnas lite rim och reson i det hela. Vill inte använda ekonomin som påtryckningsmedel då viljan att försöka måste komma innefrån. Det är rimligt att jag är den som flyttar men är också den som egentligen vill försöka.

Hur göra ?

• Svar på tråden Uppdelning ”tillfällig” separation
  • Anonym (mimmi)

Hur kommer det sig att era barn känner till din otrohet? Bättre ni håller dem utanför er vuxenrelation.

Allt i en relation är frivilligt. Du kan inte tvinga honom till någonting.

• Anonym (Sparris)

Sambon ?tvingade? mig att berätta precis i inledningen. Nu vet jag bättre och borde inte berättat för dom. Men bättre att de fick det från mig och inte från sambon.

• Anonym (mimmi)
    Anonym (Sparris) skrev 2018-07-28 16:18:59 följande:

Sambon ?tvingade? mig att berätta precis i inledningen. Nu vet jag bättre och borde inte berättat för dom. Men bättre att de fick det från mig och inte från sambon.

Och av vilken anledning skulle någon av er berätta? Totalt gränslöst. Era barn har inget med er kärleksrelation att göra.
  • Anonym (Z)

Se till att du har ett eget konto där din lön går in. Finns ingen anledning till att du ska sponsra hans grejer. Betala hälften av huset, betala maten för barnen när du har dem, dela upp grejerna så fort ni kan, gör schema för barnen.

Försök vara realistisk och tänk framåt. Vill han inte ens prata är väl chansen minimal att ni har en framtid tillsammans.

• Anonym (Samma)

Jag har varit i din situation så du är inte ensam. Det blev inte bra att dela upp ekonomin. Det drog oss bara längre ifrån varandra.

Vi flyttade ihop efteråt igen men det är ändå inte bra. Kanske blir rn riktig separation. Vi vill nog båda fixa det som varit men det går inte att komma över. Han kan inte förlåta och jag känner så mkt skuld att jag tappat bort mig själv helt och blivit helt grå och tråkig.

• Anonym (H)
    Anonym (Z) skrev 2018-07-28 16:27:49 följande:
    Se till att du har ett eget konto där din lön går in. Finns ingen anledning till att du ska sponsra hans grejer. Betala hälften av huset, betala maten för barnen när du har dem, dela upp grejerna så fort ni kan, gör schema för barnen.

Försök vara realistisk och tänk framåt. Vill han inte ens prata är väl chansen minimal att ni har en framtid tillsammans.
    Kloka råd.
  • Tecum

Om du vill att ni ska hitta tillbaka till varann är det inte läge att bråka om ekonomin - också. Det blir svårt nog ändå. Gå med på 50/50 även om det svider, provseparationen gäller väl bara en kortare tid? Och som sagt, ha ett eget konto.

• Anonym (Sparris)
    Tecum skrev 2018-07-28 18:35:40 följande:

Om du vill att ni ska hitta tillbaka till varann är det inte läge att bråka om ekonomin - också. Det blir svårt nog ändå. Gå med på 50/50 även om det svider, provseparationen gäller väl bara en kortare tid? Och som sagt, ha ett eget konto.

Fast det är jag som har bättre inkomst. Dvs jag skall stå för en större del av kostnaden som gjort fel. Samtidigt är det som är den som vill försöka.
  • Anonym (Sparris)
    Anonym (Z) skrev 2018-07-28 16:27:49 följande:

Så inte min nya boendekostnad som en ?gemensam kostnad? ? Jag vill ju inte flytta, jag vill försöka men är också den som gjort fel.
  • Anonym (Sparris)
    Anonym (mimmi) skrev 2018-07-28 16:21:20 följande:

Och av vilken anledning skulle någon av er berätta? Totalt gränslöst. Era barn har inget med er kärleksrelation att göra.

Finns inget försvar till det. Försökte på alla vis men det gick inte att undvika.
Svar på tråden Uppdelning ”tillfällig” separation