• Anonym (ts)

    Ljudföroreningar överallt

    Nu på äldre dar (30+) har jag upptäckt hur ljudförorenat vår samhälle är och hur mycket jag stressas av alla oljud. Blir trött av att gå i affärer då det spelas skitmusik överallt. På restauranger samma sak. Utanför mitt hus är det tung trafik som sipprar in. På det kommunala badhuset spelas reklamradio när jag ska motionssimma. Överallt ljud som man inte bett om hela tiden.

    Det kan ju inte vara hälsosamt att ständigt bombarderas av intryck. Inte konstigt att folk är stressade och utbrända och barn får adhd-diagnoser när sinnena aldrig får vila. Själv mår jag i alla fall inte bra av för mycket ljud.

    Hur upplever ni ljudföroreningar? Störs ni av det? Tror ni att de påverkar människor negativt?

  • Svar på tråden Ljudföroreningar överallt
  • Anonym (bren)

    Jag tycker trafikbullret är värre! Man borde ha lägre hastigheter i innerstan där folk bor, arbetar osv. så det blir lite tystare.

    Jag går ut i skogen på helgerna för att få lite tystnad.

  • Anonym (A)
    Limajo skrev 2018-07-28 18:38:59 följande:
    Vi påverkas helt klart negativt av det. Det är fastställt i vedertagen forskning.

    Hörselorganet kan man till skillnad från synen inte stänga av. Det, ihop med balansorganet som är integrerat med hörselorganet, arbetar dygnet runt med att utvärdera omgivningen omkring oss. Rummens storlek, om det finns faror, om det finns information vi behöver ta till oss osv. Särskillt prat, text (i musik) är svårt att inte ta in och bearbeta men allt buller gör att hjärnan måste jobba och skapar en stressreaktion i kroppen. På lång sikt kan det bli en kronisk stress som ökar risken för högt blodtryck och i förlängningen mer allvarliga hjärt- och kärlsjukdomar.

    Tyvärr har det även visats att musik och annat ljud kan öka vår köpbenägenhet vilket så klart utnyttjas av butiker.
    Ja, vi  påverkas negativt av det.
  • svartakatten98

    Känner också en viss stress av det, egentligen vet jag inte riktigt hur ''illa'' det är, då man är så van vid alla ljud att man knappt vet något annat, som boende i Stockholm med bilar, flygplan, musik överallt. Jag kommer ihåg en närmast magisk och unik dag i november 2016, då det nog slogs något snörekord här, i alla fall gick ingen trafik och allt var verkligen helt knäpptyst trots att jag var omringad av stora bilvägar.

    Bor man i en stad så kan man såklart inte direkt undvika att det bildas ljud, men mycket av ljuden, som den nämnda musiken i affärer, är ju helt onödig. 

  • Swedman
    Anonym (ts) skrev 2018-07-28 18:28:10 följande:

    Nu på äldre dar (30+) har jag upptäckt hur ljudförorenat vår samhälle är och hur mycket jag stressas av alla oljud. Blir trött av att gå i affärer då det spelas skitmusik överallt. På restauranger samma sak. Utanför mitt hus är det tung trafik som sipprar in. På det kommunala badhuset spelas reklamradio när jag ska motionssimma. Överallt ljud som man inte bett om hela tiden.

    Det kan ju inte vara hälsosamt att ständigt bombarderas av intryck. Inte konstigt att folk är stressade och utbrända och barn får adhd-diagnoser när sinnena aldrig får vila. Själv mår jag i alla fall inte bra av för mycket ljud.

    Hur upplever ni ljudföroreningar? Störs ni av det? Tror ni att de påverkar människor negativt?


    Jag håller med. Det är en luftförorening. Borde klassificeras som hälsovådligt. 
    Värst är det på vissa restauranger när de har en TV på och de kör nån dryg Youtube. Dessutom dålig ljudkvalité. Det är mycket stressande. 
    För min del kan jag ta på mig mina hörlurar (såna som man stoppar in i örat) och sen spelar jag nån musik jag gillar o som varvar ner mig. Skitbra när affären är full med folk och ljud.

    Jag har nyss kommit från Peru/Lima. Där är det etter värre. Latinomusik överallt och dessutom på högsta volym. 
  • Anonym (ts)

    Precis vad jag misstänkte att jag inte är ensam.

    Är uppvuxen bland ljudföroreningar och förstod inte själv hur negativt det påverkade mig innan jag började meditera och "lyssna inåt". Skulle inte förvåna mig om en del av våra moderna stressjukdomar delvis orsakas av alla ljudintryck.

    Mest irriterad blir jag av alla mer "onödiga" ljudföroreningar. Varför spela skitmusik överallt? Det är nog mycket ljud när mycket folk samlas på en liten yta (så som städer, idrottshallar, kollektivtrafiken, affärer etc). Varför förvärra det med ytterligare ljud så som musik, reklamjinglar etc?

Svar på tråden Ljudföroreningar överallt