Partydrog handlar det visst om som gett någon effekt.
Hur långvarig är osäkert - och om du frågar mig skulle jag nog inte vilja stoppa i mig något som klassats som "partydrog". Dessutom är det 8 personer man testat det på. Ingen större studie med andra ord.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Bedövningsmedlet ? eller i vissa kretsar partydrogen ? ketamin, har fler användningsområden.
Det kan nämligen användas för att bota depression, och just nu pågår ett försök i Stockholm där forskare försöker reda ut exakt hur det fungerar.
? Tidigare har det gjorts försök där ketamin getts till deprimerade personer, och de har tillfrisknat väldigt snabbt. Vår kliniska prövning handlar om att studera exakt vad som sker i hjärnan när man tillfrisknar, säger Johan Lundberg, läkare och docent vid Karolinska institutet och ansvarig för studien.
Försöket inleddes i januari i år, och fram till midsommar kommer åtta personer att ha deltagit. De har själva fått ansöka och efter en bedömning av läkare har
behandlingen inletts.
Före behandlingen utvärderas personernas sjukdomstillstånd.
? Då mäter vi symptomen på deras depression, hur bra de kan tänka och
koncentrera sig och hur aktiva de är. Vi mäter också aktiviteten i två av
hjärnans signalsystem, berättar Johan Lundberg.
Snabb förbättring
Något som också ska undersökas är eventuella risker med att använda ketamin. En kan vara risk för att utveckla beroende ? ketamin används faktiskt som partydrog.Ett annat problem skulle kunna vara att vissa av ketaminets effekter ju inte alls är kopplade till just att bota depression, det är ju ett bedövning