• Anonym (Undrar)

"Nya rön: Kan bota depression på en dag" (Aftonbladet 28/7 -18)

Pågående studie: Det som skiljer detta från andra behandlingar är att effekten är väldigt snabb.

? Nytt medel testas mot depression
    ? Tydlig effekt
    ? Verkar omgående

Docenten: "Vi kanske haft fel hela tiden"

Någon som har Aftonbladets Plus-tjänst och kan berätta vad som står?
  • Svar på tråden "Nya rön: Kan bota depression på en dag" (Aftonbladet 28/7 -18)
  • Anonym (xx)

Partydrog handlar det visst om som gett någon effekt.
    Hur långvarig är osäkert - och om du frågar mig skulle jag nog inte vilja stoppa i mig något som klassats som "partydrog". Dessutom är det 8 personer man testat det på. Ingen större studie med andra ord.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Bedövningsmedlet ? eller i vissa kretsar partydrogen ? ketamin, har fler användningsområden.
    Det kan nämligen användas för att bota depression, och just nu pågår ett försök i Stockholm där forskare försöker reda ut exakt hur det fungerar.

? Tidigare har det gjorts försök där ketamin getts till deprimerade personer, och de har tillfrisknat väldigt snabbt. Vår kliniska prövning handlar om att studera exakt vad som sker i hjärnan när man tillfrisknar, säger Johan Lundberg, läkare och docent vid Karolinska institutet och ansvarig för studien.

Försöket inleddes i januari i år, och fram till midsommar kommer åtta personer att ha deltagit. De har själva fått ansöka och efter en bedömning av läkare har
    behandlingen inletts.

Före behandlingen utvärderas personernas sjukdomstillstånd.

? Då mäter vi symptomen på deras depression, hur bra de kan tänka och
    koncentrera sig och hur aktiva de är. Vi mäter också aktiviteten i två av
    hjärnans signalsystem, berättar Johan Lundberg.

Snabb förbättring
    Något som också ska undersökas är eventuella risker med att använda ketamin. En kan vara risk för att utveckla beroende ? ketamin används faktiskt som partydrog.Ett annat problem skulle kunna vara att vissa av ketaminets effekter ju inte alls är kopplade till just att bota depression, det är ju ett bedövning
  • Anonym (Va?)

Låter ju för bra för att vara sant!

• Anonym (skeptisk)

Nu har jag inte sett artikeln men det kan ibland lätt bli stora rubriker över något som kanske inte ens hjälper. Går det att läsa artikeln i morgondagens papperstidning?

• Anonym (Undrar)
    Anonym (xx) skrev 2018-07-28 23:31:11 följande:

Partydrog handlar det visst om som gett någon effekt.
    Hur långvarig är osäkert - och om du frågar mig skulle jag nog inte vilja stoppa i mig något som klassats som "partydrog". Dessutom är det 8 personer man testat det på. Ingen större studie med andra ord.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Bedövningsmedlet ? eller i vissa kretsar partydrogen ? ketamin, har fler användningsområden.
    Det kan nämligen användas för att bota depression, och just nu pågår ett försök i Stockholm där forskare försöker reda ut exakt hur det fungerar.

? Tidigare har det gjorts försök där ketamin getts till deprimerade personer, och de har tillfrisknat väldigt snabbt. Vår kliniska prövning handlar om att studera exakt vad som sker i hjärnan när man tillfrisknar, säger Johan Lundberg, läkare och docent vid Karolinska institutet och ansvarig för studien.

Försöket inleddes i januari i år, och fram till midsommar kommer åtta personer att ha deltagit. De har själva fått ansöka och efter en bedömning av läkare har
    behandlingen inletts.

Före behandlingen utvärderas personernas sjukdomstillstånd.

? Då mäter vi symptomen på deras depression, hur bra de kan tänka och
    koncentrera sig och hur aktiva de är. Vi mäter också aktiviteten i två av
    hjärnans signalsystem, berättar Johan Lundberg.

Snabb förbättring
    Något som också ska undersökas är eventuella risker med att använda ketamin. En kan vara risk för att utveckla beroende ? ketamin används faktiskt som partydrog.Ett annat problem skulle kunna varainets effekter
    Tack! Inte mycket att hurra för, alltså.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Va?) skrev 2018-07-28 23:31:14 följande:

Det var nog det också tyvärr.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (skeptisk) skrev 2018-07-28 23:33:17 följande:

Nu har jag inte sett artikeln men det kan ibland lätt bli stora rubriker över något som kanske inte ens hjälper. Går det att läsa artikeln i morgondagens papperstidning?

Ingen aning faktiskt.
  • Anonym (H)
    Anonym (Va?) skrev 2018-07-28 23:31:14 följande:
    Verkligen
  • Anonym (Fb)

FYI, Tror det finns en tråd på Flashback om detta..

• Helgapelga
    Anonym (Fb) skrev 2018-07-29 18:37:00 följande:

Tack för info!
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Fb) skrev 2018-07-29 18:37:00 följande:

Tack!
Svar på tråden "Nya rön: Kan bota depression på en dag" (Aftonbladet 28/7 -18)