• Anonym (Beroende)

För galen i cayennepeppar :(

Äter cayennepeppar varje dag.

Måste ha mycket i annars tycker jag inte att det är gott med mat. Det ska brännas, eldas i munnen.

Men har börjat få magsmärtor den sista tiden. Har ätit såhär i flera år. Säkert runt 5-6år. Men börjar nu uppleva det som ett problem.

Vad kan jag göra för att sluta?

Visst kan jag gilla bearnaisesås men jag blir tjock utav det och tröttnar snabbt på det.

Vad kan jag göra för att sluta med mitt beroende? Är helt allvarlig.

Jag har heller ingen plats för att laga god mat eller orken att laga när man ändå ska äta allt ensam. Så jag använder min riskokare, min micro för halvfabrikat köttet och sen cayennepepparn.

Har i ca 1/4 burk varje gång!

• Svar på tråden För galen i cayennepeppar :(
  • Anonym (.)

Du kanske skulle försöka minska intaget snarare än att ta bort det helt? 1/4 burk låter galet mycket

Själv är jag likt dig mer eller mindre beroende av chili..kryddar på i princip all mat med chili i någotn form. Men flera studier visar att chili är nyttigt och bra för kroppen, däremot har jag märkt att mage o tarmar inte klarar av alltför mycket chili. Även Cayenne är ju nyttigt så skippa inte det helt.

• Anonym (x)

Börja experimentera med örter, salvia låter som om det skulle vara något för dig.
    Och ge fan i cayennnen, köp riktig chili istället, då får du åtminstone i dig antioxidanterna. 

• Anonym (A)
    Anonym (.) skrev 2018-07-29 22:39:52 följande:
    Du kanske skulle försöka minska intaget snarare än att ta bort det helt? 1/4 burk låter galet mycket

Själv är jag likt dig mer eller mindre beroende av chili..kryddar på i princip all mat med chili i någotn form. Men flera studier visar att chili är nyttigt och bra för kroppen, däremot har jag märkt att mage o tarmar inte klarar av alltför mycket chili. Även Cayenne är ju nyttigt så skippa inte det helt.
    Håller med
  • Anonym (Sjuk?)

Hur kan du få i dig så mycket, det måste ju knastra mellan tänderna när du tuggar.

Så mycket cayennepeppar tar inte ens västafrikaner på maten och då har jag sett, hur de täckt maten med pepparn.

Har du varit hos läkaren och kollat så allt är rätt i kroppen.

Kroppen borde reagera med kraftiga svettningar, näsa som rinner och ögon som tåras väldigt mycket.

• Anonym (Chili is The hit)

Börja odla egen starkare chili ist. Cayenne i all ära men mängden pulver är inte nyttigt, bättre äta färska.

• Anonym (Beroende)

Får försöka att dra ner på det!

Örter låter intressant. Finns det någon bra sida att beställa ifrån då antagligen hemköp / ica antagligen inte har så mycket intressanta eller ?
    Jag har "salvia" som man eldar på men inte äta. 
    Ska kolla upp det faktiskt ! Tack! 

Ja, det resulterar i allt du beskrev. Får gå och skölja ansiktet när jag ätit hälften.
    Kan tillägga att jag ser väldigt ung ut och misstänker att det kan vara för all min cayennepeppar? Har inte åldrats en dag utseendemässigt de sista 5-10 åren :P 

Men känner hur insidan av kroppen börjar ta lite stryk nu.

Tack för era tips! Färsk Chili är gott men den är sår att få jämn ut i riset? Blir brännande bomber på vissa ställen medans på andra ställen finns ingenting. Får dessutom ont i magen av det, lite värre än cayennepepparn har jag för mig. MEn ska testa igen ! 

• Anonym (say what)
    Anonym (Beroende) skrev 2018-07-30 13:57:59 följande:

Får försöka att dra ner på det!

Örter låter intressant. Finns det någon bra sida att beställa ifrån då antagligen hemköp / ica antagligen inte har så mycket intressanta eller ?
    Jag har "salvia" som man eldar på men inte äta. 
    Ska kolla upp det faktiskt ! Tack! 

Ja, det resulterar i allt du beskrev. Får gå och skölja ansiktet när jag ätit hälften.
    Kan tillägga att jag ser väldigt ung ut och misstänker att det kan vara för all min cayennepeppar? Har inte åldrats en dag utseendemässigt de sista 5-10 åren :P 

Men känner hur insidan av kroppen börjar ta lite stryk nu.

Tack för era tips! Färsk Chili är gott men den är sår att få jämn ut i riset? Blir brännande bomber på vissa ställen medans på andra ställen finns ingenting. Får dessutom ont i magen av det, lite värre än cayennepepparn har jag för mig. MEn ska testa igen ! 

Öööh det finns massor med örter på ICA och Hemköp... kolla runt i kryddhyllorna... du kan hitta så mycket mer än Cayennpeppar... Prova med chilli olja istället om du har svårt att få det jämt.. ta torkade chillifrukter och lägg dem i olivolja... låt dem ligga där och dra... redan efter någon dag blir oljan stark och några droppar räcker när oljan är stark nog ta bort chillifrukterna (eller gör som mig och lämna dem för det är gott med starkt...)

Sen: Hur kan du laga kött i mickron? Mickro och riskokare kan verka som det går snabbt och enkelt men det är faktiskt inte svårare att laga gott och smakrikt (för att inte tala om nyttigare...) med enkla medel och tar inte vare sig längre tid eller mer ansträngning... 

Svar på tråden För galen i cayennepeppar :(