• Anonym (New life)

Underhåll

Jag och min man har separerat sen ett par månader tillbaka. Vi har en gemensam dotter som är 17 år. Jag kommer få studiebidraget som jag tänkt att ge till vår dotter. Hon kommer bo hos mig mestadels av tiden. Tänker begära underhåll men vad ska det räcka till.
    Vi har en gård som jag ska ha kvar. Dottern rider min häst och har en egen unghäst som ska börjas ridas in om något år som ska bli hennes och så har jag några till hästar. 
    Kan jag begära att han ska betala för halva hästen trots underhåll? Har inte ringt FK än, inte orkat pga. allt.
    Han har träffat en ny tjej, vilket inte stör mig men han har sagt att han kan ställa upp om jag behöver hjälp, men har nu ändrat sig eftersom han inte tycker det är schysst mot hans nya. 

• Svar på tråden Underhåll
  • Anonym (Tjej)

Du kan ju alltid fråga om han vill betsla halva hästen, men det är inget du kan begära. Din dotter är nästan vuxen och bör kunna jobba extra för att behålla hästen om inte du har råd eller pappan kan/vill betala.

Sen brukar man nog alltid lova att hjälpa till i början (Om man har en bra relation), men sanningen är att när man skapar en ny relation så finns sällan varken tid eller intresse för det gamla. Tiden i livet är ju tyvärr begränsad. Man får lägga sina egna åsikter och känslor om det åt sidan och acceptera att personer ibland går vidare på annat håll.

• Bellelelle
    Anonym (New life) skrev 2018-07-30 15:36:05 följande:

Jag och min man har separerat sen ett par månader tillbaka. Vi har en gemensam dotter som är 17 år. Jag kommer få studiebidraget som jag tänkt att ge till vår dotter. Hon kommer bo hos mig mestadels av tiden. Tänker begära underhåll men vad ska det räcka till.
    Vi har en gård som jag ska ha kvar. Dottern rider min häst och har en egen unghäst som ska börjas ridas in om något år som ska bli hennes och så har jag några till hästar. 
    Kan jag begära att han ska betala för halva hästen trots underhåll? Har inte ringt FK än, inte orkat pga. allt.
    Han har träffat en ny tjej, vilket inte stör mig men han har sagt att han kan ställa upp om jag behöver hjälp, men har nu ändrat sig eftersom han inte tycker det är schysst mot hans nya. 

Vet ej hur det fungerar i Sverige men här i Finland är det i alla fall så, att även om den andra föräldern betalar underhåll där "vardagliga saker" räknas in, så som kläder, mat, boende etc. Har barnet dyra hobbyer (som häst i detta fallet) skall det diskuteras och betalas skillt. Men som sagt, det är i Finland..
    Därav anser jag att han ev har lite skyldighet att även hjälpa ekonomiskt med hästen.
  • Anonym (.)

Är det mannen som ska betala underhåll, inte FK? (tänkte bara på att du nämnde FK, därför jag undrar).

Lustigt tänk av honom att den nya går före hans barn och hennes hobby...

• Tow2Mater
    Anonym (.) skrev 2018-07-31 13:05:07 följande:

Är det mannen som ska betala underhåll, inte FK? (tänkte bara på att du nämnde FK, därför jag undrar).

Lustigt tänk av honom att den nya går före hans barn och hennes hobby...

Att ställa upp och betala diverse barns hobbys om han kanske inte kan betala sin halva av dagliga räkningar, så hans ny måste betala mer än sin del skulle ju vara rätt fel, eller hur?
  • Anonym (.)
    Tow2Mater skrev 2018-07-31 13:13:36 följande:

Att ställa upp och betala diverse barns hobbys om han kanske inte kan betala sin halva av dagliga räkningar, så hans ny måste betala mer än sin del skulle ju vara rätt fel, eller hur?

Diverse barns hobby? Hmm..? Syftningsfel? Ja, om det blir konsekvensen blir det ju inte bra och rättvist heller... om det är så att pappan o den nya redan bor ihop, men eftersom ts o han separerade för bara ett par månader sedan så tänkte jag inte att han redan blivit sambo med en ny. Men så kanske är fallet, det framgår ju inte riktigt. Och mamman måste också kunna betala sina räkningar. Samtidigt vill man ju uppmuntra sina barns intressen o det borde ligga i båda föräldrarnas intresse att hjälpas åt med det, det är säkert en hobby som fanns med redan då pappan levde med dem. Svår sits och dyr hobby. ;)
  • Tow2Mater
    Anonym (.) skrev 2018-07-31 13:29:36 följande:
    Diverse barns hobby? Hmm..? Syftningsfel?
    Barns diverse hobby(s)
  • Anonym (New life)

De är inte sambos än men han bor hos henne ganska mycket. Ja vi hade hästar innan och jag förstår att det är svårt att kräva att han ska betala mer än underhållet. Det är väl som om barnet skulle vilja hänga på med pappans hobby mortorsport och jag ska betala. Tänkte ringa FK och prata med dom. Men om pappan och jag kan komma överens så behöver väl inte ens FK in i diskussionen. Det var mer att jag ville veta om jag kunde kräva något mera av honom. Det är ju inte supermycket man får i underhåll och hästarna är såklart inte gratis. Barnet jobbar extra och ja det är en dyr hobby.

• Tow2Mater
    Anonym (New life) skrev 2018-07-31 14:53:11 följande:

Det är ju inte supermycket man får i underhåll och hästarna är såklart inte gratis. Barnet jobbar extra och ja det är en dyr hobby.

Hästarna? Det handlar väl om en häst här?
  • Anonym (New life)
    Tow2Mater skrev 2018-07-31 15:10:51 följande:
    Hästarna? Det handlar väl om en häst här?
    Ja absolut barnet har en häst. Men vi har flera hästar det var det jag menade.
Svar på tråden Underhåll