Min dotter (12 år) "får" inte vara ifred för kompisen
Hej allihopa!
Jag har fått ett problem som jag gärna skulle vilja få feedback på utifrån av andra föräldrar.
Min dotter på 12 år har en tid umgåtts med en tjej i samma klass. Det började bra, men har blivit stökigt. Den här tjejen har nyligen fått reda på att hon har ADHD och äter tabletter för detta samt insomningstabletter för att sova. Inget konstigt med detta, men vill nämna det för att ge hela bilden. Jag har googlat och försökt att sätta mig in i diagnos för att kunna bemöta henne på bästa sätt, eftersom detta är helt nytt för oss. Det är en verbal och klipsk tjej som är intressant att prata med, men för några veckor sedan vände allt.
Hon ljuger om allt möjligt. Hon beskyllde vår yngre dotter för alla möjliga saker (som vi vet inte är sant- vi har hört och sett mer än vad tjejen tror) som vi tror kommer från avundsjuka då våra tjejer är nära varandra. Hon har även beskyllt min dotter för att vara skyldig henne pengar (fler hundra kronor). Något som lades ned då jag gick in och ställde frågor och hennes lögn blev motsägelsefull, vilket hon själv kom på och sa att hon förväxlat vår dotter med en annan tjej. Hon styr och ställer och blir vansinnig så fort vår dotter inte vill spela eller leka det hon vill och vinner vår dotter blir hon arg för det. Det har slutar med att jag får gå in och medla varje gång hon är hemma hos oss, vilket tar bort all motivation. Föräldrarna är separerade och barnet ljuger mycket om (har vi kommit på då berättelserna aldrig håller ihop från gång till gång) hemförhållandena, för att få medömkan. Hon vill inte heller att vi ska prata med föräldern då "det blir mycket värre". Så nu är socialen inblandad och jag hoppas verkligen att de ser hela bilden.
Jag har på senaste tiden börjat lyssna på konversationer tjejen och min dotter då de pratar. Det är ingen dialog, utan en monolog. Där tjejen ger mer eller mindre order till min dotter. Detta har resulterat i att min dotter undviker att svara i telefonen då hon ringer, men skäms över det då hon känner att hon gör fel. Vi pratade om det och hon vill inte alltid prata när den här tjejen ringer, men får sedan en utskällning då hon senare svarar, för att hon inte svarade då tjejen först ringde. Nu har tjejen börjat att skriva meddelanden på sociala medier till mig om att jag ska fråga min dotter om de ska leka, när min dotter inte svarar. Jag har svarat att min dotter håller på med annat och ombes då att säga till henne att ringa. Jag känner inte alls för denna "kontroll" och försöker att avleda det då jag anser att min dotter har rätt att få vara ifred de dagar hon känner för det, utan att bli utskälld. Tyvärr är det så att mamman verkar inte heller ha full koll på socialt samspel heller och ser inte dotterns lögner eller att det är något konstigt att hålla på som hon gör och hetsringa någon i flera timmar, för att sedan tjata på föräldern via sociala medier. Jag känner att försöka att förklara saker för mamman för att nå förståelse inte är en väg att gå, då vi tidigare pratat och hon verkar inte alls förstå samspel mellan varven. Exempelvis fräste hon senast åt en lärare på skolavslutningen som berömde klassens sång och inte endast högaktade hennes dotters sång. Mamman har en mycket aggressiv tongång när det gäller de egna intressena, men verkar inte förstå andras synvinkel på saker och ting. Bland annat har hon förbjudit andra kamrater att komma hem och leka då dottern ljugit om dem för att de inte gjort som hon vill..
Jag är tacksam på alla tips på hur jag löser detta... För så här kan vi inte ha det...