• Nomis108

    7 åring lämnad ensam 8-9 timmar

    Jag har en grabb på 7 år och till veckan hade han vattkoppor och istället för att vabba så hade han en av dagarna varit ensam hemma en period på ungefär 8 timmar. Till saken så hör det till att hon hade slagit honom och han hade skyddstillsyn tills ungefär för en vecka sen och jag hade inte rätten att hindra henne från att ta tillbaka honom enligt soc. Vilket nu resulterade i att han fick vara själv i 8-9 timmar. Jag tycker att det är sjukt och jag vill ändra hans stadigvarande boende hem till mig och att hon får ha honom varannan helg. Frågan är hur gör jag och är det lagligt att lämna ett barn ensam så länge?

  • Svar på tråden 7 åring lämnad ensam 8-9 timmar
  • aerial

    Jag skulle aldrig lämna ett så litet barn ensam så länge men om det olagligt eller ej vet jag inte.

  • snöblask

    Tror inte det finns en lagstiftning som säger hur länge/kort tid som en sjuåring kan/får vara ensam. Däremot har vårdnadshavare såväl omsorg som tillsynsskyldigheter. Det låter som att socialtjänsten är inblandad då mamman? tidigare slagit barnet. Till socialtjänsten anmäler man oro för barnet. Så en oroaanmälan till socialtjänsten kan vara lämpligt.

  • Nomis108

    Jo det är en pågående utredning om det just nu. Men just för att det är hans mamma som gjort det så känns det inte som dom tar det på samma allvar som om det hade varit jag. Jag kommer göra en till anmälan som du säger. Finns det nåt mer jag kan göra utöver anmälan och stämning via min advokat för att få permanenta boendet förflyttat till mig?

  • Drottningen1970

    Nej att lämna en sjuk 7 åring ensam hemma en hel arbetsdag är en omsorgsbrist som heter duga. Anmäl genast till socialtjänsten. Ju fler omsorgsbrister som är dokumenterade ju större är chansen att hon förlorar boendet.

    Enda sätter för dig att få boendet mot modens vilja är dock via dom om du sätter igång en vårdnadstvist. Men det kostar pengar.

    Alternativet är att socialtjänsten LVUar barnet och sedan placerar honom hos dig, men det är ingen permanent lösning då LVU ständigt omprövas.

  • Nomis108
    Drottningen1970 skrev 2018-07-30 22:56:44 följande:

    Nej att lämna en sjuk 7 åring ensam hemma en hel arbetsdag är en omsorgsbrist som heter duga. Anmäl genast till socialtjänsten. Ju fler omsorgsbrister som är dokumenterade ju större är chansen att hon förlorar boendet.

    Enda sätter för dig att få boendet mot modens vilja är dock via dom om du sätter igång en vårdnadstvist. Men det kostar pengar.

    Alternativet är att socialtjänsten LVUar barnet och sedan placerar honom hos dig, men det är ingen permanent lösning då LVU ständigt omprövas.


    Pengar är inga problem bara jag får stackarn där ifrån.
Svar på tråden 7 åring lämnad ensam 8-9 timmar