• Äldre 31 Jul 10:17
    14535 visningar
    0 svar
    0
    14535

    Sjukdom och föräldrapenning, hur funkar det?

    Jag jobbar idag 50% på ett jobb som är svårt för min kropp då jag har fibromyalgi som främst visar sig i handleder, vrister dagligen samt andra leder i kroppen vid överansträngning. Att jobba 50% går ganska bra men behöver vara hemma nån gång i månaden ändå. Jag behöver få jobba mer för ekonomins skull då jag inte får ersättning någon annanstans, har inte varit medlem i a-kassan tillräckligt länge. Därför vill jag jobba mer men ärligt talat tror jag inte att jag KAN jobba 100% på samma jobb som jag har. Det är så påfrestande för kroppen men som sagt behöver jag pengarna och dessutom planerar vi att skaffa barn inom något/några år och då vill man ju såklart ha en så hög inkomst som möjligt för att få föräldrapenningen så bra som möjligt.

    Någon som vet hur det funkar med lönebidrag från AF? Kan man få det för resterande 50% på samma jobb som jag redan är tillsvidareanställd hos? Om jag inte kan jobba 100% utan är sjuk flera ggr i månaden, vad händer då med bidraget? Gäller AFs lönebidrag sen när man blir gravid? Alltså får jag då föräldrapenning för den totala summan från både arbetsgivaren och AF? En ren djungel det här. Vill egentligen byta jobb till ett mer passande för min kropp men hittar ingenting på drygt ett år nu.

Svar på tråden Sjukdom och föräldrapenning, hur funkar det?