• Anonym (Mamma)

Är hemstädning/hushållsnära tjänster värt priset?

Är en ensamstående mamma som jobbar heltid. Har ett bra liv och en ganska bra lön. Vi klarar oss utan problem. Men ibland känner jag stress. Min dotter tränar mycket och det tar tid för mig att ta henne dit och hem (vissa av träningarna är för långt bort för att hon ska få ta sig själv). Om ett år eller max 2 räknar jag med att hon kan ta sig dit själv om hon fortsätter. Hon har även en del läxor och jag har en kronisk sjukdom som tyvärr tar mycket av min energi ibland. Har en fin familj som ställer upp för min dotter när jag jobbar sent men det är mer allt runt omkring som är jobbigt.

Har tittat på det här med hemstädning och andra hushållsnära tjänster. Tänkte mig städning kanske varannan vecka och ev hjälp med strykning och matlagning. Dock skulle det nog bli rätt dyrt men städningen hade varit bra iaf. Hade gärna haft varje vecka men då skulle jag inte kunna spara lika mycket som jag gör nu. Vad har ni för erfarenhet av hjälp i hemmet? Jag bor i södra Skåne om det är någon som kan tipsa om en bra firma.

• Svar på tråden Är hemstädning/hushållsnära tjänster värt priset?
  • Anonym (Lisa)

Min mamma som är pensionär har städhjälp. Hon betalar 350 kr i timmen, också rotavdrag på det, dvs 175 kr/timmen. Hon bor utanför Malmö.

• Anonym (Mamma)

Hur ofta har hon städning?

• Tom Araya

Om det är värt det hänger nog på vad du värderar det till i förhållande till din inkomst.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-07-31 21:45:19 följande:

Hur ofta har hon städning?

Varann vecka.
  • Anonym (Mamma)
    Tom Araya skrev 2018-07-31 21:47:54 följande:

Om det är värt det hänger nog på vad du värderar det till i förhållande till din inkomst.

Absolut men vill höra lite hur andra tänker :) känns på ett sätt som slöseri när jag kan städa själv men sanningen är att jag inte har energi/tid nog att göra det så ofta och mycket som jag vill/borde.
  • modsey

För mig var och är det absolut värt de pengarna! Näe jag var ensamstående hade jag svårt rent tidsmässigt att hinna med allt ; föräldrarslap, jobb,studier, trädgård, och lite tid oxå bara för mig.

Nu är jag gift och visst skulle vi väl hinna, men jag lägger hellre tiden på att göra annat med min familj.

• modsey

För mig var och är det absolut värt de pengarna! Näe jag var ensamstående hade jag svårt rent tidsmässigt att hinna med allt ; föräldrarslap, jobb,studier, trädgård, och lite tid oxå bara för mig.

Nu är jag gift och visst skulle vi väl hinna, men jag lägger hellre tiden på att göra annat med min familj.

• BuoBä

Jag tyckte inte det var värt det att ha veckostädning av hela huset för jag blev bara stressad av allt plockande man behövde göra kvällen innan, och sen tyckte jag inte att det blev renare än när jag själv gör en snabbstädning. Så vi har valt att boka storstädning några gånger per år istället. Då blir det riktigt rent, och lättare att hålla efter.

Ett annat alternativ som vi funderat på är att boka regelbunden städning av badrum och kök, men ta resten själva.

• Anonym (Mamma)
    BuoBä skrev 2018-08-01 12:15:37 följande:

Jag tyckte inte det var värt det att ha veckostädning av hela huset för jag blev bara stressad av allt plockande man behövde göra kvällen innan, och sen tyckte jag inte att det blev renare än när jag själv gör en snabbstädning. Så vi har valt att boka storstädning några gånger per år istället. Då blir det riktigt rent, och lättare att hålla efter.

Ett annat alternativ som vi funderat på är att boka regelbunden städning av badrum och kök, men ta resten själva.

Jag funderade faktiskt på precis det, att ha städ i kök, badsrum och möjligtvis vardagsrum varannan vecka men hoppa sovrummen. Just där är det ju mest grejer att plocka. Tänkte att tiden som blir över då kunde jag istället få hjälp med strykning.
  • Anonym (Hm)
    BuoBä skrev 2018-08-01 12:15:37 följande:
    Instämmer
Svar på tråden Är hemstädning/hushållsnära tjänster värt priset?