• Anonym (Ts)
    Äldre 1 Aug 17:34
    3593 visningar
    21 svar
    21
    3593

    Får jag byta namn på barnet?

    Barnet har samma efternamn som mig, Andersson, och vi har gemensam vårdnad. Om jag byter till ett gammalt släktnamn (Björk), får jag byta på barnet också då? Eller måste pappan godkänna? Och vad händer om han inte gör det? Kommer barnet isf fortsätta heta Andersson fast jag heter Björk? Eller får jag inte byta?

    Pappan heter Persson i efternamn om det spelar roll.

  • Svar på tråden Får jag byta namn på barnet?
  • Äldre 1 Aug 18:00
    #1

    Mej du får inte byta utan pappas tillstånd. Inte ens om du hade ensam vårdnad.

  • Anonym (M)
    Äldre 1 Aug 18:02
    #2

    Men självklart måste pappan godkänna. Vad är det för fråga.

  • Anonym (E)
    Äldre 15 Nov 21:48
    #3
    Drottningen1970 skrev 2018-08-01 18:00:48 följande:

    Mej du får inte byta utan pappas tillstånd. Inte ens om du hade ensam vårdnad.


    Fast där har du fel. Har man ensam vårdnad fattar man alla beslut gällande barnet själv, även namnbyte om man nu skulle vilja det.

    Vid gemensam vårdnad måste den andra vårdnadshavaren godkänna namnbytet.
  • Äldre 15 Nov 22:00
    #4
    Anonym (E) skrev 2018-11-15 21:48:19 följande:

    Fast där har du fel. Har man ensam vårdnad fattar man alla beslut gällande barnet själv, även namnbyte om man nu skulle vilja det.

    Vid gemensam vårdnad måste den andra vårdnadshavaren godkänna namnbytet.


    Nej märkligt nog inte. Även vid ensam vårdnad krävs samtycke från den andra föräldern eller att man får godkännande via dom som bedömer att det är för barnets bästa. Regleras i namnlagen,
  • Äldre 15 Nov 22:03
    #5

    34 § Om ett barn bär någon av föräldrarnas efternamn utan att denna förälder är vårdnadshavare, krävs för att barnet ska få byta efternamn att föräldern har samtyckt till bytet eller att en domstol har förklarat att bytet är förenligt med barnets bästa.

    För att ett barn ska få byta efternamn enligt 11 § krävs att den eller de vars namn ska förvärvas har samtyckt till bytet och att en domstol har förklarat att bytet är förenligt med barnets bästa.

  • Äldre 15 Nov 22:07
    #6
    Drottningen1970 skrev 2018-11-15 22:03:22 följande:

    34 § Om ett barn bär någon av föräldrarnas efternamn utan att denna förälder är vårdnadshavare, krävs för att barnet ska få byta efternamn att föräldern har samtyckt till bytet eller att en domstol har förklarat att bytet är förenligt med barnets bästa.

    För att ett barn ska få byta efternamn enligt 11 § krävs att den eller de vars namn ska förvärvas har samtyckt till bytet och att en domstol har förklarat att bytet är förenligt med barnets bästa.


    Betyder inte första stycket att andre förälderns samtycke bara behövs om barnet hade hetat Persson (om mamman haft ensam vårdnad)?
  • Äldre 15 Nov 22:12
    #7
    Limeblad skrev 2018-11-15 22:07:12 följande:

    Betyder inte första stycket att andre förälderns samtycke bara behövs om barnet hade hetat Persson (om mamman haft ensam vårdnad)?


    Hur menar du?

    Jag var i kontakt med skatteverket när jag ville byta på barnet men fick veta att antingen måste pappa ge medgivande eller så var jah tvungen att ansöka om byte via dom även fast jag är ensam vårdnadshavare. Jag var övertygad om att nån missförstått nåt, så jag undersökte saken vidare och har fått resignera.
  • Äldre 15 Nov 22:17
    #8
    Drottningen1970 skrev 2018-08-01 18:00:48 följande:

    Mej du får inte byta utan pappas tillstånd. Inte ens om du hade ensam vårdnad.


    När ändrades den lagen? När jag tog ett släktnamn behövdes inget godkännande av pappan till min dotter. Detta var 1991, jag hade ensam vårdnad.
  • Äldre 15 Nov 22:20
    #9
    Drottningen1970 skrev 2018-11-15 22:12:40 följande:

    Hur menar du?

    Jag var i kontakt med skatteverket när jag ville byta på barnet men fick veta att antingen måste pappa ge medgivande eller så var jah tvungen att ansöka om byte via dom även fast jag är ensam vårdnadshavare. Jag var övertygad om att nån missförstått nåt, så jag undersökte saken vidare och har fått resignera.


    Var du gift med barnens pappa när de föddes?
  • Äldre 15 Nov 22:27
    #10
    Drottningen1970 skrev 2018-11-15 22:12:40 följande:

    Hur menar du?

    Jag var i kontakt med skatteverket när jag ville byta på barnet men fick veta att antingen måste pappa ge medgivande eller så var jah tvungen att ansöka om byte via dom även fast jag är ensam vårdnadshavare. Jag var övertygad om att nån missförstått nåt, så jag undersökte saken vidare och har fått resignera.


    Men hade barnet pappans namn då? För då måste ju han godkänna.
Svar på tråden Får jag byta namn på barnet?