• Anonym (N)

Dricka saltvatten? Eller inte?

Efter dessa dagar med värme så misstänker jag att jag har drabbats av saltbrist, då jag vanligtvis också är dålig på att dricka vatten, samtidigt som jag ju nu svettas ut en massa salt. Har huvudvärk osv. Provade att dricka några klunkar vatten blandat med salt, men det var väldigt äckligt. Ska man ens göra så? Jag läste det på någon ''hälsosida'', samtidigt står det på andra ställen att salt torkar ut en? Hur är det egentligen? 

• Svar på tråden Dricka saltvatten? Eller inte?
  • Anonym (A)

Ja, vätskeersätting är bra

• Aniiee

Drick vätskeersättning eller var som en människa och käka salta snacks och drick saft.

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Mantrasina

Kroppen behöver både vätska och salter. Om saltbalansen blir skev när en svettas mycket och inte lyckas ersätta det så blri det svårare för kroppen att behålla vätskan och en börjar må dåligt. 

Vätskeersättning som går att köpa på apotek etc är bra. Men det går också att göra egen! 

1 liter vatten
    6 tsk socker
    0,5-1 tsk salt

Går att smaksätta med lite av varje dessutom. Kroppen tycker att det är "gott" så länge du behöver det. När det inte går att dricka så behöver du det inte. Men med gott menar jag inte gott som du kan tycka att glas vin är supergott eller att saft är jättegott, utan att kroppen liksom vill ha det.

• ThomasW

Ta saltet på en halv tomat.

• Anonym (Rätt)

Ja jag måste dricka vatten med salt annars kissar jag bara ut det. Sockret får jag i mig ändå men dricker citronvatten med några flingsalt i.

Men välj rätt salt alltså himalya el havssalt

• morningsun
    Anonym (Rätt) skrev 2018-08-01 21:42:27 följande:

Ja jag måste dricka vatten med salt annars kissar jag bara ut det. Sockret får jag i mig ändå men dricker citronvatten med några flingsalt i.

Haha. "Rätt" salt. Man behöver många olika mineraler i små mängder och salt i butik tenderar att innehålla mer än bara salt och därmed nog en del av de mineraler man vill ha. Men SALT är NaCl, varken mer eller mindre. Spelar inte nån roll om det kommer från Himalaya, Västerbotten, Florida, din egen urin eller "havet". Natriumklorid är natriumklorid.

Resten får man säkerligen i sig ändå, bara man äter normalt.
  • Coccolina
    Anonym (N) skrev 2018-08-01 20:41:39 följande:

Efter dessa dagar med värme så misstänker jag att jag har drabbats av saltbrist, då jag vanligtvis också är dålig på att dricka vatten, samtidigt som jag ju nu svettas ut en massa salt. Har huvudvärk osv. Provade att dricka några klunkar vatten blandat med salt, men det var väldigt äckligt. Ska man ens göra så? Jag läste det på någon ''hälsosida'', samtidigt står det på andra ställen att salt torkar ut en? Hur är det egentligen? 

I nödfall funkar det utmärkt med vatten med lite salt och socker i. Brukar man ge folk med vätskebrist i italien som akut lösning. Men det är bättre att köra med vätskeersättning då det är mer än salt och socker som kroppen förlorar vid vätskebrist och värme. Jag kan även rekommendera Gatorade eller Powerade det håller mig vid liv när det är varmt Det tricket har hållit mig i liv många somrar i Italien! De är gjorda för att ersätta salter och mineraler som man förlorar av att svettas funkar väldigt bra! 
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Rikard

Du behöver både vatten och salt, men de behöver ju inte nödvändigtvis blandas med varandra. Salta på maten och drick vatten. Och kom ihåg att en tesked salt är väldigt mycket.

• Rikard
    Anonym (Rätt) skrev 2018-08-01 21:42:27 följande:

Det finns andra salter än natriumklorid, men om vi talar om salt för kroppens saltbehov är det just natriumklorid som behövs och natriumklorid är natriumklorid oavsett var det kommer ifrån. 
    I den mån salter skiljer sig från varandra handlar det egentligen om föroreningar.
  • Anonym (Rätt)
    Rikard skrev 2018-08-02 14:11:16 följande:

Det finns andra salter än natriumklorid, men om vi talar om salt för kroppens saltbehov är det just natriumklorid som behövs och natriumklorid är natriumklorid oavsett var det kommer ifrån. 

I den mån salter skiljer sig från varandra handlar det egentligen om föroreningar.

Tar man havssalt o himalyasalt får man i sig flera mineraler så därav jag skrev Så. Betydligt nyttigare än vanligt bordssalt men för värmens skull så funkar ju det med
  • EnAnonumius
    Anonym (Rätt) skrev 2018-08-02 15:03:56 följande:
    Tar man havssalt o himalyasalt får man i sig flera mineraler så därav jag skrev Så. Betydligt nyttigare än vanligt bordssalt men för värmens skull så funkar ju det med
    Du utelämnade mycket skickligt och effektivt den informationen i inlägg #6 om varför man skulle välja havssalt eller salt från Himalaya.
    Så det är inte alls så konstigt att folk reagerade som det gjorde.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (B)
    Anonym (Rätt) skrev 2018-08-02 15:03:56 följande:

Det innehåller inte jod dock... jag har blivit tillsagd av min doktor att jag bara ska använda salt med jod, alltså inte Himalaya eller havssalt.
  • modsey
    Anonym (N) skrev 2018-08-01 20:41:39 följande:

Nä drick inte saltvatten! Både äckligt, för mycket salt i, samt helt onödigt! Gör eller köp lite vätskeersättning i stället. salta lite extra på maten, ät exempelvis mat med salt i som fetaost, sill eller ägg o kaviar.
  • Anonym (Rätt)
    Anonym (B) skrev 2018-08-02 18:21:55 följande:

Det innehåller inte jod dock... jag har blivit tillsagd av min doktor att jag bara ska använda salt med jod, alltså inte Himalaya eller havssalt.

Havssalt innehåller naturligt jod men däremot är himalyasalt utan jod så bra att variera.

Så havssalt kan du äta
  • Anonym (Rätt)
    EnAnonumius skrev 2018-08-02 17:52:55 följande:

Du utelämnade mycket skickligt och effektivt den informationen i inlägg #6 om varför man skulle välja havssalt eller salt från Himalaya.

Så det är inte alls så konstigt att folk reagerade som det gjorde.

Epoch Times - Rena Nyheter

BILDTEXT

Epoch Times - Rena NyheterHÄLSA & LIVSSTIL"Vanligt" salt och "riktigt" salt

Av Mark Sircus, www.greenmedinfo.com 18 oktober 2014

Det är så här riktigt salt ser ut. Vanligt salt vet vi alla hur det ser ut, men vi misstar det för att vara riktigt salt fast det inte är det. Faktum är att raffinerat vitt salt, såsom kommersiellt bordssalt, är dåligt, mycket dåligt. Oraffinerat naturligt salt däremot är bra, verkligt bra och ger många hälsofördelar.

Oraffinerat havssalt är hälsosamt. Den blodtryckshöjande effekten av bordssalt kan bero på dess höga innehåll av natrium och samtidigt otillräckliga halt av magnesium för att balansera det. Detta har en magnesium-sänkande effekt som kan få blodkärlen att dra sig samman och höja blodtrycket. Riktigt salt (av olika slag) innehåller massor av magnesium och andra viktiga mineraler och påverkar därför vanligtvis inte blodtrycket negativt.

Natrium är ett viktigt näringsämne som kroppen behöver för att upprätthålla vätskenivåerna och för att stödja kanalerna för nervsignaler. En del natrium behövs i kroppen för att reglera vätskor och blodtryck, och för att hålla muskler och nerver i trim. Utan tillräcklig mängd natrium, kan kroppen ha svårt att kyla ner sig efter intensiv träning eller aktivitet. När kroppen är varm, svettas du. Om du inte har tillräckligt med natrium, kan din kropp inte svettas så mycket och du kan då bli överhettad. Detta kan leda till bland annat utmattning och uttorkning.

Natrium är energibärare

Den ansvarar också för att skicka meddelanden från hjärnan till musklerna genom nervsystemet så att musklerna rör sig på kommando. När du vill röra på armen eller använda någon muskel i kroppen, skickar hjärnan ett meddelande till en natriummolekyl som skickar den till en kaliummolekyl och sedan tillbaka till en natriummolekyl och så vidare, innan den kommer till sin slutliga destination och muskeln kontraheras. Detta är känt som natrium-kalium jonbytet. Utan natrium skulle du därför aldrig kunna flytta någon del av kroppen.

Olika salter har olika användningssätt

Överskott av natrium (som kommer från kosten) utsöndras i urinen. Det mesta av kroppens natrium (cirka 85 procent) finns i blod och lymfvätska. Kroppens natriumnivåer styrs delvis av ett hormon som kallas aldosteron, som produceras av binjurarna. Aldosteronhalten avgör om njurarna behåller natrium i kroppen eller släpper ut den i urinen.

Läkaren David Brownstein ser allvarligt på den här frågan, ?Ingen gör skillnad mellan oraffinerat och raffinerat salt. De ?klumpar ihop? allt salt tillsammans som något dåligt. Detta är ett stort misstag. Det finns två typer av salt på marknaden: raffinerat och oraffinerat. Raffinerat salt har fått sina mineraler borttagna och har blekts för att ge dess vita utseende som vi är vana att se. Det är det fina, vita salt som finns på nästan varje restaurang eller livsmedelsbutik. Raffinerat salt har blekts och utsatts för många giftiga kemikalier för att få det till dess slutprodukt. Det innehåller aluminium, ferrocyanid och blekmedel. Jag anser att det är denna raffineringsprocess har gjort det till en giftig och försvagad substans som måste undvikas?.

?Oraffinerat salt, å andra sidan?, fortsätter Brownstein, ?har inte utsatts för en hård kemisk process. Den innehåller naturliga mineraler som ursprungligen var en del av produkten. Dess mineralhalt ger det en distinkt färg. Färgerna på oraffinerat salt kan variera beroende på var den är tagen från. Detta beror på det varierade mineralinnehållet i olika märken på salt. Det är mineralerna i det oraffinerade saltet som ger produktens alla fördelar. Mineraler förser kroppen med över 80 spårämnen som behövs för att underhålla och bevara hälsan?.

Raffinerat salt har blekts kemiskt

?För länge sedan bestämde salttillverkare att rent vitt salt är ?finare? än oblekt salt och att konsumenterna föredrar vitt salt. Så de började bleka det. De lade också till anti-klumpmedel för att öka dess hållbarhet. Problemet är att de kemikalier som tillsätts för saltet inte ska absorbera fukt när det står på hyllan stör en av saltets huvudfunktioner: att reglera kroppens hydrering. Den natriumklorid som finns i bordssalt är starkt koncentrerad, denaturerad och giftig för kroppen?, säger Brownstein.

Raffinerat salt har samma effekt på inre vävnader och orsakar en negativ reaktion. Kroppen behåller vatten för att skydda sig själv och dina celler släpper ut vatten för att späda ut, neutralisera och bryta ner saltet. Denna förlust av vatten torkar ut och försvagar dina celler och kan även få dem att dö i förtid. Naturligt havssalt är vida överlägset kemiskt behandlat joderat bordssalt eftersom det innehåller alla 92 spårämnena, och bara 84 procent natriumklorid, medan bordssalt innehåller nästan 98 procent.
  • EnAnonumius
    Anonym (Rätt) skrev 2018-08-02 22:16:20 följande:
    Epoch Times - Rena Nyheter

BILDTEXT
    Epoch Times - Rena NyheterHÄLSA & LIVSSTIL"Vanligt" salt och "riktigt" salt
    Av Mark Sircus, www.greenmedinfo.com 18 oktober 2014
    Det är så här riktigt salt ser ut. Vanligt salt vet vi alla hur det ser ut, men vi misstar det för att vara riktigt salt fast det inte är det. Faktum är att raffinerat vitt salt, såsom kommersiellt bordssalt, är dåligt, mycket dåligt. Oraffinerat naturligt salt däremot är bra, verkligt bra och ger många hälsofördelar.
    Oraffinerat havssalt är hälsosamt. Den blodtryckshöjande effekten av bordssalt kan bero på dess höga innehåll av natrium och samtidigt otillräckliga halt av magnesium för att balansera det. Detta har en magnesium-sänkande effekt som kan få blodkärlen att dra sig samman och höja blodtrycket. Riktigt salt (av olika slag) innehåller massor av magnesium och andra viktiga mineraler och påverkar därför vanligtvis inte blodtrycket negativt.

Natrium är ett viktigt näringsämne som kroppen behöver för att upprätthålla vätskenivåerna och för att stödja kanalerna för nervsignaler. En del natrium behövs i kroppen för att reglera vätskor och blodtryck, och för att hålla muskler och nerver i trim. Utan tillräcklig mängd natrium, kan kroppen ha svårt att kyla ner sig efter intensiv träning eller aktivitet. När kroppen är varm, svettas du. Om du inte har tillräckligt med natrium, kan din kropp inte svettas så mycket och du kan då bli överhettad. Detta kan leda till bland annat utmattning och uttorkning.

Natrium är energibärare
    Den ansvarar också för att skicka meddelanden från hjärnan till musklerna genom nervsystemet så att musklerna rör sig på kommando. När du vill röra på armen eller använda någon muskel i kroppen, skickar hjärnan ett meddelande till en natriummolekyl som skickar den till en kaliummolekyl och sedan tillbaka till en natriummolekyl och så vidare, innan den kommer till sin slutliga destination och muskeln kontraheras. Detta är känt som natrium-kalium jonbytet. Utan natrium skulle du därför aldrig kunna flytta någon del av kroppen.

Olika salter har olika användningssätt

Överskott av natrium (som kommer från kosten) utsöndras i urinen. Det mesta av kroppens natrium (cirka 85 procent) finns i blod och lymfvätska. Kroppens natriumnivåer styrs delvis av ett hormon som kallas aldosteron, som produceras av binjurarna. Aldosteronhalten avgör om njurarna behåller natrium i kroppen eller släpper ut den i urinen.

Läkaren David Brownstein ser allvarligt på den här frågan, Ingen gör skillnad mellan oraffinerat och raffinerat salt. De klumpar ihop allt salt tillsammans som något dåligt. Detta är ett stort misstag. Det finns två typer av salt på marknaden: raffinerat och oraffinerat. Raffinerat salt har fått sina mineraler borttagna och har blekts för att ge dess vita utseende som vi är vana att se. Det är det fina, vita salt som finns på nästan varje restaurang eller livsmedelsbutik. Raffinerat salt har blekts och utsatts för många giftiga kemikalier för att få det till dess slutprodukt. Det innehåller aluminium, ferrocyanid och blekmedel. Jag anser att det är denna raffineringsprocess har gjort det till en giftig och försvagad substans som måste undvikas.

Oraffinerat salt, å andra sidan, fortsätter Brownstein, har inte utsatts för en hård kemisk process. Den innehåller naturliga mineraler som ursprungligen var en del av produkten. Dess mineralhalt ger det en distinkt färg. Färgerna på oraffinerat salt kan variera beroende på var den är tagen från. Detta beror på det varierade mineralinnehållet i olika märken på salt. Det är mineralerna i det oraffinerade saltet som ger produktens alla fördelar. Mineraler förser kroppen med över 80 spårämnen som behövs för att underhålla och bevara hälsan.

Raffinerat salt har blekts kemiskt
    För länge sedan bestämde salttillverkare att rent vitt salt är finare än oblekt salt och att konsumenterna föredrar vitt salt. Så de började bleka det. De lade också till anti-klumpmedel för att öka dess hållbarhet. Problemet är att de kemikalier som tillsätts för saltet inte ska absorbera fukt när det står på hyllan stör en av saltets huvudfunktioner: att reglera kroppens hydrering. Den natriumklorid som finns i bordssalt är starkt koncentrerad, denaturerad och giftig för kroppen, säger Brownstein.

Raffinerat salt har samma effekt på inre vävnader och orsakar en negativ reaktion. Kroppen behåller vatten för att skydda sig själv och dina celler släpper ut vatten för att späda ut, neutralisera och bryta ner saltet. Denna förlust av vatten torkar ut och försvagar dina celler och kan även få dem att dö i förtid. Naturligt havssalt är vida överlägset kemiskt behandlat joderat bordssalt eftersom det innehåller alla 92 spårämnena, och bara 84 procent natriumklorid, medan bordssalt innehåller nästan 98 procent.
    Tack för länken. 
    Jag håller ju med om att naturlig (oraffinerat) salt är bättre för hälsan, för att inte säga det är faktiskt godare med.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (B)
    Anonym (Rätt) skrev 2018-08-02 22:10:53 följande:

Havssalt innehåller naturligt jod men däremot är himalyasalt utan jod så bra att variera.

Så havssalt kan du äta

Nej jag behöver tillsatt
Svar på tråden Dricka saltvatten? Eller inte?