Du är inte ensam och det är inte hyresvärdens fel att vårt klimat pekar på att vi inte tagit hand om vår miljö, karma kallas Det. Att allt är Fairtrade och ekologiskt och miljövänligt eftertänksamt nu det är försent, och hettan är ett tecken på det.
Överlevnad:
Man får göra det som krävs för att överleva, sen är alla olika känsliga, jag är så känslig för värmen att jag sväller upp i hände och fötter pulsådrorna får panik och jag får sendrag i hela kroppen vid minsta ansträngning och det gör svinont och hindrar mig att ens dela mitt eget kött, igår fick jag värmeslag, som i att jag blev okontaktbar och gick nära medvetslöshet pga värmen + jag hade fått i mig för lite vätska och vi hade 40+ på balkongen och lika varmt i lägenheten som utomhus, min partner bar mig till golvet i köket, enda svala punkten i vårt hem och blötte ner hela min kropp med en blöt kall handduk + hällde i mig vatten tills jag vaknade igen. Vi har inga fläktar och ingen luftventilering så vi får ringa 1177 om råd, och senaste rådet var att kyla ner mina fötter och händer då och då varje dag i svalkande vatten, och ingen ansträngning bara att jag inte är Still för länge. Allt vi måste skippa för att överleva:
- Vara utomhus i solen
- Diska (äger ingen diskmaskin vi har plastglas paptallrikar)
- Tvätta (sval tvättstuga men min kropp klarar inte ansträngning och han lider av högt blodtryck)
- Städa / ta hand om hemmet
- Undvika att ha igång datorer och allt som drar ström och värmer upp lägenheten
- När vi orkar ställ alarm 7.00 och stäng alla fönster som dragit in kyla under natten.
- Åka till hans föräldrars torp där det är skugga och svalt att ligga på gräset och vila + vi får hjälp att orka äta
- Lagar så lite mat som möjligt försöker ha färdig mat leva på kalla matrester (har ej mikro) äta yoghurt fil mackor och dricka vatten är det vi gör. Försöker få i mig grönsaker för de innehåller mycket vatten och proteiner.
- Bada kallbad ibland / ta svalkande snabbduschar
- Ha sex (det hjälper kroppen att slappna av och gör att man får igång svettet som svalkar kroppen)
Vad vi tar för åtgärder:
Vi åker och badar om det är en behaglig resväg att vi får skjuts att det är nära och går hyfsat fort att ta sig dit.
Vi åker buss för de har bra AC oftast. (Vi har ingen bil eller körkort) Är vi i stan ser vi till att besöka apotek, de har bästa ACn. Går runt med kalla blöta handdukar på huvudet och drar de längs hela kroppen flera gånger per dag. Går vi ut går vi omvägar för att gå i skugga. Svalkar kroppen med kylkampar och äter mycket glass när vi har det hemma.