• Em06

När är barn "mogna" för dagis? Svar från erfarna föräldrar sökes....

Hur gamla bör barnen vara för att börja på dagis? Är det stor skillnad på att lämna ett barn som är 13 mån eller 18 mån på dagis? Är i valet och kvalet över om man ska "snåla" med mamma och pappadagarna eller inte....

• Svar på tråden När är barn "mogna" för dagis? Svar från erfarna föräldrar sökes....
  • Geggamoja

Jag jobbar på förskola + att jag har barn själv. Min erfarenhet är att det är lättare att skola in en ettåring än en 1.5åring. En ettåring har generellt sett lättare för att anpassa sig till förskolans rutiner (ex. vinka hejdå till mamma och pappa, matsituationer m.m.) än en 1.5åring, . Men detta skiljer ju sig från barn till barn.

Personligen så ville jag inte att min son skulle börja dagis när han blev ett år, eftersom jag tycker att han är för liten, t.ex. så vill jag att han ska kunna gå och äta själv och kunna säga några ord innan han börjar på förskolan.

Jag tycker att man som förälder ska göra det som känns bäst för en själv och för barnet. Oavsett om barnet är ett år eller äldre - så tar förskolans personal väl hand om det.

• Bästamorsan

Jag har hört att barn har svårare att börja på dagis vid 1 1/2 år.
    För att de då går igenom en separationsperiod...

Har ingen personlig erfarenhet dock.
    Min son är 14 månader.

Senaste veckorna känner jag att han är redo för dagis.
    Han har börjat leka mer MED andra barn,
    tidigare lekte han mer bredvid andra barn.
    Och han är öppen och social och vill gärna vara ifrån mamma lite.
    Även så att han vill ut och träffa folk hela tiden.
    Som att hans sociala behov ökat ganska mycket.
    Så skulle tro att han just nu är perfekt ålder att gå några timmar på dagis.

Vet ju inte hur han kommer vara när han väl får dagisplats dock...
    Tror det blir i höst och då är han ju runt 1 1/2 år....

Tror för övrigt att det är väldigt individuellt.
    Om ett barn är väldigt socialt så går det säkert när som helst.
    Är det mer mammigt eller blygt är det nog viktigt att börja i rätt tid.

Ett tips är att det är bra att snåla på föräldradagarna oavsett.
    Vi tog ut 5 dagar/vecka och det ångrar jag nu.
    Nästa barn ska vi ta ut minimum dagar helt klart!
    Det är bra att ha dagar kvar, men vet aldrig om man behöver dem.
    Tex om man inte får dagis i tid eller om man känner att barnet inte
    är redo just då för dagis osv. Sen kan det vara bra ha dagar kvar.
    Så man kan ta ut ibland även när man börjar jobba.
    Så hellre sämre ekonomi under tiden man är hemma
    och ha dagar kvar när de kan behövas!
    Den som spar han har :)

• JCA

Jag tror verkligen ite att man kan säga att barn är mogna i den eller den åldern...

Vi har ettåringar på jobbet och det funkar ju med, även om jag personligen har valt att vänta lite längre innan jag satte in min dotter på dagis.
    Hon blir tre nu den 20:e och har precis fått börja på 15-timmars eftersom jag är hemma med hennes lillebror. Men jag kan ärligt säga att hon inte var mogen innan nu. Lillebror kommer få börja när han är 18 månader eftersom det inte finns nån annan möjlighet. Det kommer säkert att funka fint det med

• JCA

Jag kan ju också säga att det var lite jobbigt att skola in min dotter på ett vis men å andra sidan kan man förklara mer för henne och hon har en helt annan förståelse än vad en 1½åring har.

• Bästamorsan

Håller med Geggamojja!!!

Man gärna vill att barnet ska gå tex och äta själv
    och kanske säga några ord innan han/hon börjar på dagis.
    Man vill ju inte missa de bitarna för allt i världen!
    Plus att det kan kännas bättre att lämna ett barn som kommit
    en bit på utvecklingsvägen på dagis!

Som tur med min lillkille var han tidig med allt!
    Otur så fär vi inte dagisplats före augusti :)

• Em06

Tack för bra reflektioner! ... hoppas på fler

• Prillan73

Min stora tjej började på förskola då hon var 1 år 8 månader....o lilla precis 1 år fyllda..........................
    Det kändes "bättre" då stora tjejen började.............lilla var alltför liten..............men tyvärr hade jag inget val då.

Arbetar själv på förskola.....och visst är det oftast lättare att skola in de små 1-åringarna men de har de oftast tuffast att orka med oxå..............trötta o ledsna...............

SJÄLVKLART tar vi hand om alla barn på bästa sätt !!!!

MINA tankar o åsikter..................

• Ania

Barn är så väldigt olicka det finns nog ingen generell ålder för alla man får nog känna lite själv man känner ju sitt barn och kan märka när barnet är redo sedan skall man ju själv vara redo jag tror nästan inskolningen är värre för oss föräldrar än för dem, jag hade aldrig lämnat min lilla ögonsten på dagis när hon var 1år men det var för att jag ansåg att hon inte var redo hon kunde inte gå och jag hade precis slutat amma henne (ammade fullt i 11 1/2 månad) hon var så liten och hjälplös då tyckte jag. Jag tyckte hon var redo när hon var 1 1/2 år men vi fick ingen dagisplats förrän hon var 2år och då var hon absolut redo!!

• momto5

Tycker att huvudsaken är att de lärt sig gå,kan äta själva,prata,osv..en föräldrer som lämnar sitt barn utan att det hunnit utvecklas så mkt,missar ju faktiskt antagligen första steget,första gången h*n äter själv,första riktiga ordet...Det är ju hemskt synd!
    Tror också att det är väldigt individuellt när det är "ok" att börja dagis.

Min äldsta började som 14 månaders.Men hon hade gått och pratat ordentligt sedan 10 månader,kunde äta själv osv.
    Medans min mellantös inte gick ordentligt förrän vid 13 månader,och hon började dagis vid 19 månaders ålder.
    Min yngsta dotter fyller 1 år nu i juni.Hon kommer börja dagis i januari 2007.
    Jag har tagit ut halv fp sedan hon föddes så att hon skulle kunna börja dagis ngt senare.

• Em06

Så det kan vara idé att spara dagar såmycket det går för att kunna känna efter när barnet (och vi som föräldrar) är redo? Låter klokt. Måste man inte ange ett datum på jobbet när man vill komma tillbaka? Är förmodligen olika. Vill alltid ha allting så planerat och fastlagt. Men det är kanske bättre att se hur det utvecklar sig. Tack för kloka ord!

Svar på tråden När är barn "mogna" för dagis? Svar från erfarna föräldrar sökes....