• wanella

Dumpad av min stora kärlek

Hej Familjeliv! Detta är mitt första inlägg här och önskar/hoppas på seriösa svar.

Jag är en 26-årig tjej som alltid varit kräsen med vilka jag släpper in i mitt liv. Jag har i allmänhet svårt att lita på människor p.g.a. tidigare svek. Men för ca 3 månader sen träffade jag mitt livs största (och hittills enda) kärlek. Hon och jag klickade från start. Vår första dejt varade i 9 timmar och det var tydligt att varken jag eller hon ville släppa taget om varandra. Det fortsatte med att vi skickade långa sms dagligen och hade telefonsamtal långt in på småtimmarna. Vi kunde inte släppa taget om varandra.

Hon överraskade mig på min födelsedag, skrev ett kärleksbrev, sjöng och spelade för mig på sin gitarr, skapade en spotifylista till mig, gav mig total närvaro i samtal och engagerade sig i min vardag. Hon ville även presentera mig för sina föräldrar. Våra träffar fylldes alltid med olika aktiviteter eller så satt vi tyst och bara tittade in i varandras ögon, fulla av beundran... Jag kände mig så speciell med henne. Både hon och jag har dessutom stort behov av kommunikation och närhet. Vi lyckades möta våra allra mest grundläggande behov. Alla pusselbitar liksom föll på plats. Tryggheten fanns där redan från början och jag kände äntligen att "yes, jag har funnit min själsfrände". Vi blev ett par efter en månad. 

Till kruxet: 
    Väldigt tidigt in på våra träffar berättar hon att hon har anknytningsproblem. Hon är otrygg ambivalent. I samband med hennes utomlandsresa som hon skulle göra i en månad bjuder hon in mig till den. Jag skriver då något i stil med "för dig kan jag resa land och rike". Denna mening får henne att distansera sig totalt. Hon vill inte vara nära när vi ses, pratar osammanhängande och undviker mig. Efter att vi pratat igenom detta blir hon trygg igen. Hennes bemötande till mig liksom skiftade i 180 grader... 

När hon är iväg på sin resa (som jag bestämde mig för att inte göra av rädsla att hon skulle distansera sig igen), har vi daglig kontakt och allt känns bra. Under en vecka är jag sjuk, så min respons är inte lika frenetisk längre. Hon säger att hon känner sig bortstött och blir orolig för var hon egentligen har mig. Jag bestämmer mig då för att skicka ett vykort som överraskning i hopp om att denna gest ska göra henne glad. Det visade sig dock att denna överraskning snarare gjorde henne rädd. Hon distanserar sig igen... I rent försvar säger jag att jag inte mår bra av att hon inte kan ta emot min kärlek. Då sluter hon hela sitt trygghetsskal och säger att hon inte har känslor längre för mig och att det gått för fort mellan oss. Jag tror detta dock grundar sig på otryggheten i att inte veta vad jag känner inför henne efter hennes resa. Hon berättade också att hon inte vill ha någon form av relation med mig överhuvudtaget, inte ens som vän. Detta beslut fattar hon alltså innan vi återförenas igen. 

Eftersom jag tidigare varit med om att hon distanserar sig och lätt kan återfå trygghetskänslan efter att jag pratat ut med henne, ger detta mig någon form av hopp. Hopp att om vi bara hade pratat ut om detta mellan fyra ögon, så hade allting varit bra igen. 
    Jag saknar henne något fruktansvärt och vill ha tillbaka det vi hade tillsammans, om inte annat - ha kvar henne som min vän...

Mina frågor:
    1. Vad är bäst från min sida att göra i detta fall? 
    2. Är det någon idé att fortsätta kämpa för någon som har anknytningsproblem?
    3. Har ni tips på hur jag bäst kan bemöta henne för att hon ska närma sig mig igen?

Jag är så tacksam för svar, då jag håller på att bli tokig av alla tankar som snurrar runt i mitt eget huvud... Rynkar på näsan

• Svar på tråden Dumpad av min stora kärlek
  • Tecum

Sluta att svansa efter henne och försöka vara till lags. Till slut hamnar du i ett läge där du inte vågar varken göra eller säga något för risken att hon ska "distansera" sig.

Jag tror att det bästa är att släppa henne. Är hon så överkänslig blir det bara jobbigt med en relation med en sådan person. Om hon verkligen vil ha dig, inte bara en idealbild av dig, så är det hennes sak att skärpa till sig och ta kontakt.

• Anonym (Detfinnsfler)

Hon låter opålitlig och urjobbig att vara tillsammans med. Du kan ju inte vara kärleksfull mot henne utan att hon får panik. Av din beskrivning har jag svårt att se vad den här tjejen kan ge dig i längden, annat än dåligt självförtroende och en ständig rädsla för att säga eller göra något som får henne att lämna dig igen. Nej, fy 17. Släpp henne. Det kommer fler kärlekar som ger dig trygghet och glädje också.

• Richard1986

Hon behöver hjälp av psykiatriker eller psykoterapeut och arbeta med sig själv. Hon är inte redo för ett förhållande.

Var snäll mot dig själv och börja leta efter någon annan. Annars blir det jättejobbigt för dig.

• wanella
    Tecum skrev 2018-08-02 21:00:17 följande:

Sluta att svansa efter henne och försöka vara till lags. Till slut hamnar du i ett läge där du inte vågar varken göra eller säga något för risken att hon ska "distansera" sig.

Jag tror att det bästa är att släppa henne. Är hon så överkänslig blir det bara jobbigt med en relation med en sådan person. Om hon verkligen vil ha dig, inte bara en idealbild av dig, så är det hennes sak att skärpa till sig och ta kontakt.

Jag svansar inte efter henne. Min strategi är och har varit att hålla mig undan henne i så stor mån som möjligt och låta henne få andrum, kanske komma till nya insikter. Jag inser dock att det ju är jag som anpassar mig och så skulle jag inte vilja ha det. Det är bara så svårt att släppa någon som har gjort ett sådant starkt intryck för att sedan knyckla ihop en som en pappersbit i papperskorgen...
  • wanella
    Anonym (Detfinnsfler) skrev 2018-08-02 21:11:07 följande:

Hon låter opålitlig och urjobbig att vara tillsammans med. Du kan ju inte vara kärleksfull mot henne utan att hon får panik. Av din beskrivning har jag svårt att se vad den här tjejen kan ge dig i längden, annat än dåligt självförtroende och en ständig rädsla för att säga eller göra något som får henne att lämna dig igen. Nej, fy 17. Släpp henne. Det kommer fler kärlekar som ger dig trygghet och glädje också.

Du har helt rätt! Jag har, till följd av mina starka känslor för henne, försökt se förbi att hon svänger med kappan i vinden. Även om vi skulle bli ett par igen hade jag inte kunnat släppa tanken på att hon igen skulle dra öronen åt sig.
  • wanella
    Richard1986 skrev 2018-08-02 21:17:35 följande:

Hon behöver hjälp av psykiatriker eller psykoterapeut och arbeta med sig själv. Hon är inte redo för ett förhållande.

Var snäll mot dig själv och börja leta efter någon annan. Annars blir det jättejobbigt för dig.

Hon går hos en samtalsterapeut som hon upplever att hon "inte tar sig vidare med". Stundtals har jag tyckt synd om henne för hon har varit öppen med sin anknytningsproblematik och jobbar aktivt för att bli av med den. Samtidigt förstår jag själv att jag inte ska fylla funktionen som hennes stöttepelare i ett destruktivt icke-förhållande... 
  • wanella
    Shameless skrev 2018-08-02 21:43:46 följande:

Låter som att hon kanske har borderline.

Vad baserar du det på? Har du liknande erfarenheter med någon som haft just borderline?
  • Shameless
    wanella skrev 2018-08-02 21:48:31 följande:

Vad baserar du det på? Har du liknande erfarenheter med någon som haft just borderline?

Har en vän och en väninna som har borderline som är rejält svåra i förhållanden. Deras beteende liknar lite det du beskriver.
  • Pierott

Nej. Du ska inte fortsätta med henne. I slutänden kommer du vara så otroligt psykiskt trött på att alltid oroa dig, var jag för gullig, var jag inte tillräckligt gullig, kommer hon lämna mig på allvar denna gången, kommer hon komma tillbaka, har jag missat en vink hon gett, har jag gjort vad jag kunnat? Till slut kommer detta vara det enda du tänker på.

• wanella
    Shameless skrev 2018-08-02 21:51:04 följande:
    Har en vän och en väninna som har borderline som är rejält svåra i förhållanden. Deras beteende liknar lite det du beskriver.
    Jag var nyss inne och läste på lite mer om borderline och hon prickar in på alla punkter. Detta förklarar verkligen hennes beteende. Tack för att du delar med dig!
  • wanella
    Pierott skrev 2018-08-02 21:52:18 följande:

Nej. Du ska inte fortsätta med henne. I slutänden kommer du vara så otroligt psykiskt trött på att alltid oroa dig, var jag för gullig, var jag inte tillräckligt gullig, kommer hon lämna mig på allvar denna gången, kommer hon komma tillbaka, har jag missat en vink hon gett, har jag gjort vad jag kunnat? Till slut kommer detta vara det enda du tänker på.

Jag har gått i de tankarna också. Det känns så skönt att få det bekräftat utifrån, från någon som inte är känslomässigt involverad och kan läsa "med oberoende ögon". Det hade inte varit hälsosamt att vara kvar i ett sådant förhållande när jag värderar tryggheten så högt. 
Svar på tråden Dumpad av min stora kärlek