• Anonym (Stamning)

Har du erfarenhet av stamning?

Hej

Jag har ett barn som stammar. Skulle vilja höra från andra med erfarenhet, som förälder eller som stammat/stammar själva.

Vill veta typ allt. Om/när det gick över, vilken hjälp ni fick och hur den gick till och om det hjälpte, och av er som stammar/stammat själva hur ni känner och tänker kring det.

• Svar på tråden Har du erfarenhet av stamning?
  • Anonym (Stamning)

Puff

• Anonym (farmor)

Har en son, nu 40 år, som stammar, han har försökt med allt men inget har fungerat, bara att kämpa på. Lycka till

• Anonym (farmor)

Har en son, nu 40 år, som stammar, han har försökt med allt men inget har fungerat, bara att kämpa på. Lycka till

• Anonym (Stamning)
    Anonym (farmor) skrev 2018-08-03 11:38:51 följande:

Tack för svar! Hur påverkar det honom? Stammar han mycket? När började det?
  • Scatsis

Det finns olika fb grupper om stamning. T ex Stamningsförbundet, Stamning, Föräldrar till barn med stamning m fl. Se även stamning.se

• rocker

Jag stammade själv när jag var liten. Det försvann av sig själv när jag var ca 7 år. Nu ska jag fylla 48. Vet inte vad det berodde på eller hur det försvann. Gick inte hos någon talpedagog eller så. En två år yngre bror till mig stammade också och på honom kan man ibland höra det. När han blir stressad eller så annars inte.

• Pentra

Jag stammade mycket när jag var barn. Speciellt så tilltog den om jag bråkade med syskon och då blev kittlad, skrämd och/eller stressad. Att bli retad och mobbad för sin stamning förvärrar den också. Stamningen har minskats med tiden som jag växt upp. Jag har aldrig gått hos talpedagog utan det fick bero. Varför vet jag inte. Jag har, i stort sett, fått hantera det själv så gott jag har kunnat. Stress har, som sagt, alltid försämrat läget och jag har då stammat mer. Harmoni och lugn och ro, och att lära sig att stanna upp och ta det lugnt då och då, i ett samtal, har också hjälpt mig att lättare få kontroll på stamningen så att jag håller den på avstånd så gott jag kan. Träffar jag och pratar med någon annan som stammar så måste jag anstränga mig vid samtalet, eftersom den personens stamning har förmåga att påverka mig att också börja att stamma. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Anonym (Cissi)

Epstein Barr virus kan orsaka stamning.

• Scatsis
    Anonym (Cissi) skrev 2018-08-04 00:40:05 följande:

Epstein Barr virus kan orsaka stamning.

Har du belägg för det?
  • Anonym (Stamning)

Hej jag vill be om att inte debattera orsaker till stamning här, är inte intresserad.

Tack alla som berättat om sina erfarenheter!

• Pentra
    Anonym (Stamning) skrev 2018-08-04 12:26:55 följande:
    Hej jag vill be om att inte debattera orsaker till stamning här, är inte intresserad. Tack alla som berättat om sina erfarenheter!

Gör en anmälan gällande mitt tidigare inlägg då, så tar säkert någon moderator bort det... :-/
  • Anonym (Stamning)
    Pentra skrev 2018-08-04 12:32:37 följande:

Gör en anmälan gällande mitt tidigare inlägg då, så tar säkert någon moderator bort det... :-/

Är det du som skriver anonymt ovan om virus?
  • TeamCaz

Jag stammar. Mer när jag var liten men lärt mig lite hur jag ska göra. När jag blir stressig stammar jag mer. Jag känner oftast när o vilket ord jag kommer stamma på, då försöker jag prata lite långsammare när det ordet närmar sig. Ibland pausar jag o låtsas att jag glömt ordet, börjar säga tex "på vad heter det nu" för att jag inte vill verka konstig. Jag blev retad väldigt ofta när jag var barn pga stamningen bland annat. Nu i vuxen ålder - alla vet ju redan att jag är en som stammar, så jag försöker inte längre dölja det med ursäkter, utan istället skrattar jag till lite själv.

Men talpedagog kan nog hjälpa? Sån hjälp fick dock inte jag.

Lycka till

Jag Älskar Min Fina Familj
  • Pentra
    Anonym (Stamning) skrev 2018-08-04 13:50:36 följande:
    Är det du som skriver anonymt ovan om virus?

Nej, jag har aldrig någonsin skrivit anonymt på FL. Men du kommenterade ju uttryckligen att du; trots att du vill veta allt, och det angående andras erfarenheter; ändå inte ville debattera orsaker till stamning. Men jag skrev ju i mitt inlägg att jag ser stress och disharmoni som en möjlig orsak, och att det motsatta då kunde lindra stamning, så jag antog då att mitt inlägg inte föll i god jord hos dig... ... /Pentra
  • Anonym (farmor)
    Anonym (Stamning) skrev 2018-08-03 12:02:54 följande:
    Tack för svar! Hur påverkar det honom? Stammar han mycket? När började det?
    Ja det påverkar honom socialt, han började vid 5 års åldern, hjälpte inte med logoped
  • Anonym (Lena)

Vår dotter började stamma när hon började gå hos logoped (pratade inte rent). Det började kanske vid 4-5 års ålder och fortsatte upp till ungefär 9 års ålder. 
    Vår dotter lät aldrig detta hindra henne från att prata, och vi sade aldrig något om det. Vi lät henne prata på, lät henne ta den tid hon behövde osv. Hon blev aldrig retad i skolan, och lät aldrig stamningen hindra henne. I 9-10 åra ålder försvann det av sig själv.

Det är ganska vanligt att barn i 3-4 års ålder stammar ett tag och sedan försvinner det.

Svar på tråden Har du erfarenhet av stamning?