Flytta från UK till Sverige efter Brexit
Min flickvän bor i Skottland och är alltså en brittisk medborgare. Vi har länge talat om att flytta ihop och har bestämt att hon ska flytta hit, eftersom vi båda trivs bättre i Sverige.
Jag har en lägenhet här, som hon kommer bo i med mig. Jag har även en fast anställning. Hon planerar att arbeta efter hon flyttar och sedan även gå en universitetsutbildning.
Hon planerar att flytta hit i oktober 2019. Det är alltså efter Brexit (mars 2019), men under den s.k. implementeringsperioden som kommer vara mellan mars 2019 och december 2020.
Om jag har förstått informationen som står på Storbritanniens officiella webbsida korrekt, så är det alltså så att resor och flytt inom EU kommer fungera på precis samma sätt som tidigare under denna period.
Likställs hon då helt och hållet med en EU-medborgare när hon flyttar hit? Och vad behöver hon göra för att stanna kvar efter implementeringsperioden?
Jag förstår att det kanske fortfarande inte är helt bestämt eftersom Brexit är en stor röra, men skulle uppskatta om någon som har koll kunde svara.
Jag har läst på sidor som tillhör Storbritannien, EU och diverse svenska myndigheter, men informationen som står är inte alltid tydlig och säger ibland emot det som står på andra sidor.
Att flytta hit som "EU-medborgare" verkar ändå ganska lätt, men hur är det med att få ett personnummer?
Om jag har förstått information från Migrationsverket och Skatteverket korrekt så kan ett av följande alternativ fungera för att hon ska få ett personnumer:
1. Hon har accepterat ett jobb eller en utbildning i Sverige redan innan flytten
2. Vi har en formell relation och hon har tillräckliga medel för att kunna försörja sig själv (alternativt att jag har tillräckligt för oss båda)
Stämmer detta? Vad räknas som en formell relation? Räcker det med att vi ska bo ihop i Sverige med avsikt att gifta oss senare, eller behöver vi vara gifta innan hon flyttar?
Finns det några fler sätt för henne att få ett personnummer efter att hon flyttat hit, utan att behöva vänta väldigt länge?
Det kanske också är värt att veta att jag är både Svensk och Rysk medborgare. Jag flyttade till Sverige när jag var strax under 2 år gammal och har bott i Stockholm hela tiden sedan dess. Påverkar det situationen på något sätt?
Tack på förhand för hjälpen.