• Iiira

Låga järnvärden & håravfall!

Vet inte vad jag ska ta mig till... Sedan ca 10 månader tillbaka började jag plötsligt tappa mycket hår (har aldrig gjort det tidigare i livet) samtidigt blev även hårkvalitén mycket sämre.

Började misstänka järnbrist då jag i princip hade alla andra symptom som kunde tyda på detta. Tog ett snabbtest (blodprov) som bekräftade min misstanke om järnbrist. Började äta en väldigt järnrik kost tillsammans med ferronol (flytande järn) och ca 50 mg naturliga järntbletter tillsammans med 500 mg c vitamin. Två månader efter tog jag mer ingående blodprover på hälsocentralen som visade dessa värden:

P-järn: 9 (9-34)

S-ferritin: 12 (10-130)

MCHC: 314 (317-357)

Hb:126 (117-153)

Så HB värdet var normalt (vilket det alltid har varit) .järnvärdena på gränsen samt för lågt mchc.

Nu har det gått flera månader och trots en väldigt järnrik kost, C-vitamin i kombination med 1-2 Niferex som jag provade 2-3 månader men slutade pga ingen förbättring med symptom och svåra magproblem. Har även provat hemofer, megabloodbuilder (naturligt järntillskott som fått mycket positiv kritik), Thorne ironbisglycinate i kombination med flytande järn (blutsaft, ferronol) Men tappar fortfarande massor med hår! Järnvärdena står och stampar på gränsen trots allt som jag äter. Dom låga järnvärdena är ett resultat av rikliga menstruationer så det är svårt att få bukt på detta då det blir som att hälla vatten i ett hål. Kan/vill inte heller ta hormoner för att stoppa blödningarna. Försöker dock balansera mina hormoner på naturlig väg.

Så min fråga är: vet någon något supereffektivt som gör att man snabbt får upp sina järnvärden? Något som motsvarar järndropp/injektioner? För jag har bett om att få prova detta men har blivit nekad... Orkar inte ha det så här längre och vara så trött/svag/andfådd och det värsta för mig är att tappa så mycket hår, ca 50% av håret är borta...(har haft väldigt tjockt hår). Skulle vara väldigt tacksam om jag fick riktigt bra tips på hur man kan göra i denna situation.

• Svar på tråden Låga järnvärden & håravfall!
  • Pentra

För ett år sedan drabbades jag av lågt järnvärde pga en inflammation. Jag började att ta blutsaft/iron-saft (3 doser om dagen). Till det så tog jag C-vitamin, i 1-grams depåtabletter, ca 4-5 tabletter om dagen för att hålla C-vitamindosen konstant hög i kroppen. Järn behöver också zink för att kunna tas upp bra i kroppen. (Järn, C-vitamin och zink katalyserar ju varandra.) Jag köpte mig även en flaska Mivitotal, och tog B-vitamin-komplex. Efter det så började jag att ta MSM, och det var då som jag såg än fler positiva effekter på mitt hår. Det har sedan blivit både tjockare och längre. ... Och, det finns än mer man kan göra, och i form av att tänka på vad man äter i den övriga kosten. Men, det kan ta sin tid. ... Och, varje gång som du vårdar ditt hår; var varsam med det och tänk positiva och glada tankar om ditt hår. Detta kan hjälpa till att starta läkande processer i kroppen. ... Men, du behöver även utreda varför du har låga värden, så att det inte bara beror på rikliga menstruationer. ... Hoppas att något var till hjälp. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Chaga

Frågan är hur din tarm mår? Mår den dåligt så har du svårt att tillgodogöra dig det du stoppar i dig och hamnar då lätt på minussidan som du har gjort här. Har själv haft överjävliga blödningar och fick stor hjälp av tranexamsyra i hög dos då jag inte klarade några järntillskott alls. Sen blev blödningarna ännu värre så när baranfödandet definitivt var över så brände jag bort livmoderslemhinnan och har nu efter sex år fortfarande knappt märkbar mens. 

Men vad gäller håravallet så funderar jag på hur du får i dig b-vitaminer? Om jag var du skulle jag komplettera med ett b-vitamin komplex och utöver det ett separat tillskott av extra B7 och ett multimineral tilskott tex från Holistic. Vitamin B7 skall man ta i högre doser vid håravfall och b-vitaminerna behöver varandra därav att du behöver ett b-vitamin komplex utöver B7. Det här skulle troligtvis hjälpa dig med ditt håravfall och dessutom vara bra för dina låga blodvärden. Sen på sikt hade jag försökt att hitta orsaken till varför det blivit så här. 

Svar på tråden Låga järnvärden & håravfall!