• Anonym (Ts)

Hur ska jag göra för att ta bort mina diagnoser?

Jag har endel diagnoser på papper som jag fick när jag va ca 15 år och jag vill verkligen inte ha dessa diagnoser längre . Hur ska jag göra för att få bort dom och bli "friskförklarad" . Jag tror knappast staten vill betala nya utredningar för att jag ska få blanka papper. Snälla är det någon som vet Hur jag ska göra och hur mycket det kostar med ny utredning om det är så att jag får bekosta det själv?

• Svar på tråden Hur ska jag göra för att ta bort mina diagnoser?
  • Anonym (Ej läkare)

Om du är frisk, på vilket sätt ställer de tidigare diagnoserna till problem?

• Anonym (Ts)
    Anonym (Ej läkare) skrev 2018-08-05 23:45:31 följande:

Om du är frisk, på vilket sätt ställer de tidigare diagnoserna till problem?

På olika sätt jag inte vill gå in på
  • Anonym (kolla upp.)

Det enklaste är väl att kontakta den vårdinrättning där diagnoserna ställdes och höra med dem hur du ska göra?

Är inte ovanligt att man vill bli av med diagnoser av olika anledningar, och ibland är det ju relevant.

• Anonym (Ts)
    Anonym (kolla upp.) skrev 2018-08-06 00:23:07 följande:

Det enklaste är väl att kontakta den vårdinrättning där di

agnoserna ställdes och höra med dem hur du ska göra?

Är inte ovanligt att man vill bli av med diagnoser av olika anledningar, och ibland är det ju relevant.

Men tror du jag får betala ny utredning själv?
  • Fjäril kär

Du har alltid rätt att få ny bedömning. Du pratar med dom som gjorde tidigare utredningar.

Kostar inget annat än vanligt läkarbesök

Anonym (Ts) skrev 2018-08-06 07:12:40 följande:

Men tror du jag får betala ny utredning själv?

• Anonym (Ts)
    Fjäril kär skrev 2018-08-06 07:41:14 följande:

Du har alltid rätt att få ny bedömning. Du pratar med dom som gjorde tidigare utredningar.

Kostar inget annat än vanligt läkarbesök

Säker på att man alltid har rätt till det? Hade diagnos förut som dom vägrade göra ny utredning på . Vi fick verkligen kämpa för att jag skulle få en ny utredning, det tog 10 år så jag vet inte riktigt om jag håller med om att man alltid har rätt att få en ny utredning eftersom jag blev nekad i så många år och utredningen innan den förra va dessutom då 11 år gammal
  • felicityporter

Självklart har du rätt till en ny utredning! Jag förstår att det i praktiken är svårare att få igenom en utredning för att ta bort en diagnos än det är att få en, även om det är helt vansinnigt att det ska vara så. Du får helt enkelt vara mycket bestämd och inte ge dig förrän du får igenom nya utredningar. Tänk på att detta är något du verkligen har rätt till - låt dig inte skrämmas eller bli uppgiven av att de försöker få dig att skita i det genom att säga att du inte har den rätten.

• Anonym (Ts)
    felicityporter skrev 2018-08-06 08:33:01 följande:

Självklart har du rätt till en ny utredning! Jag förstår att det i praktiken är svårare att få igenom en utredning för att ta bort en diagnos än det är att få en, även om det är helt vansinnigt att det ska vara så. Du får helt enkelt vara mycket bestämd och inte ge dig förrän du får igenom nya utredningar. Tänk på att detta är något du verkligen har rätt till - låt dig inte skrämmas eller bli uppgiven av att de försöker få dig att skita i det genom att säga att du inte har den rätten.

Har inte haft den rätten förut , jag tror det är helt upp till kommun vad dom vill bekosta och inte
  • Anonym (kolla upp.)
    felicityporter skrev 2018-08-06 08:33:01 följande:

Det är klart att det kan vara så att de har lång kö, och prioriterar de som behöver hjälp akut för att fungera framför de som vill bli av med sina diagnoser, men jag har svårt att tro att de kan säga blankt nej.
  • Anonym (ssk)

Det bero på vilka diagnoser det handlar om.

Svar på tråden Hur ska jag göra för att ta bort mina diagnoser?