• Anonym (Yuppie)

    Män som är ensamma - större problem hos män än kvinnor.

    Jag är rätt trött på att höra hur kvinnor har det sämre hela tiden.

    Så nu behöver lite fakta komma ut.

    - Män är i större grad mer ensamma än kvinnor.
    - Män som är ensamma har svårare att hitta sexuella partners.
    - Fler män begår självmord än kvinnor.
    - Män blir avvisade i större utsträckning än kvinnor.
    - Män behöver spendera mer energi och tid till att hitta en partner / sexuell partner

    Finns flera studier och nyhetsartiklar om detta men ändå är det så tyst om det. Är trött på att höra att kvinnor har problem med att hitta partners när de i princip inte behöver göra något för att faktiskt få närhet. 




    1:01:22 
    1:02:22 1:07:00

    www.svt.se/nyheter/inrikes/man-ar-mer-ensamma-an-kvinnor-men-de-pratar-inte-om-det

    Ja, det finns skillnader men i just ofrivillig ensamhet och att hitta en sexuell relation med någon så är det i större utsträckning svårare för män. 

    Hur kvinnor och män bemöter detta brukar vara i stuk med "Ah men gör något åt det". Trött på hur jävla naiva och ignoranta människor kan vara.
    Samhället behöver få bukt på psykisk ohälsa och kvinnor kan sluta vara så jävla anti-män och påstå att det är så jobbigt att vara kvinna när vi har helt och hållet olika problem men i slutändan så är det männen som väljer att checka ut i större grad och mer människor bryr sig om en ensam kvinna än en ensam man.

    Själv är jag så trött att höra hur människor ignorerar detta och blåser bort det  som ett litet problem. Att man bemöter människor med "Ryck upp dig" är så jävla fel att jag vill smälla till personen. 

    Tack hej.

  • Svar på tråden Män som är ensamma - större problem hos män än kvinnor.
  • Anonym (Xx)

    Även om män på flera sätt är sämre på att må bra utan en partner så är det inte kvinnornas fel. Kvinnor har oftast ett större vänskapsnätverk och har nog ofta en ärligare kommunikation med sina vänner. Mår man dåligt så berättar man det och får stöd. Män upprätthåller fasaden mot varandra och tar inte stöd från sina vänner, om de har några. Och det är inte kvinnornas fel och inget kvinnorna kan göra något åt heller. Sedan är det nog sant att kvinnor, om de hade velat, hade kunnat få med sig någon hem från krogen varje gång de gick ut, om det var vad de ville. Många kvinnor vet dock att sådana tillfälliga kontakter i långa loppet får en att känna sig tom, ännu mer ensam och kanske lite utnyttjad. Därför söker kvinnor oftare stöd hos sina vänninor än hos okända män på stan. Givetvis generaliserar jag nu, men i stora drag tror jag det är så här.

  • Anonym (Xx)

    Även om män på flera sätt är sämre på att må bra utan en partner så är det inte kvinnornas fel. Kvinnor har oftast ett större vänskapsnätverk och har nog ofta en ärligare kommunikation med sina vänner. Mår man dåligt så berättar man det och får stöd. Män upprätthåller fasaden mot varandra och tar inte stöd från sina vänner, om de har några. Och det är inte kvinnornas fel och inget kvinnorna kan göra något åt heller. Sedan är det nog sant att kvinnor, om de hade velat, hade kunnat få med sig någon hem från krogen varje gång de gick ut, om det var vad de ville. Många kvinnor vet dock att sådana tillfälliga kontakter i långa loppet får en att känna sig tom, ännu mer ensam och kanske lite utnyttjad. Därför söker kvinnor oftare stöd hos sina vänninor än hos okända män på stan. Givetvis generaliserar jag nu, men i stora drag tror jag det är så här.

  • Anonym (Man 43)

    Som man är även jag less på dessa ensam-man-gnällertrådar!

    Men här ska du få några korta svar:

    - män tar mindre ansvar för att bibehålla och utveckla sociala relationer. Därför blir många av oss ensamma vid t ex separation.

    - att kvinnor får sexinviter de inte vill ha, är lika önskvärt som de flugor som flyger kring en. (Som en kvinna beskrev det.) Erbjudanden man inte vill ha är således värda noll och intet.

    I grund och botten landar även mäns ensamhet i den patriarkala samhällsstrukturen. Det är därför feminismen är bra även för män (vilket få män förstått).

    Så joina oss för ett mer jämställt samhälle! :)

  • MsFry

    Det pratas en hel del om mäns ensamhet och dåliga psykisk hälsa, det är, som Man43 skrev ovan, ett mansproblem att det för män är tabu att prata om psykis ohälsa. Det börjar dock bli ändring på det nu, tack vare ett mer jämställt samhälle.

    Däremot är det inte kvinnors fel att några män inte får ligga. Det vore vidrigt med ett samhälle där någon skulle tvingas till sex för att någon annan inte ska bli utan.

  • Anonym (Män)

    Äldre män har lättare hitta en partner.Männen kan åka till Asien och andra fattiga länder och träffa och hämta kvinnor där.Rika äldre män har ochså lättare få kvinnor.

  • Anonym (Man 43)

    Grejen är ju den att ökad jämställdhet vore bättre även för män.

    Exempel:

    - bättre fungerande känsloliv

    - fler nära vänskapsrelationer

    - bättre föräldraskap

    - bättre sexliv

    - bättre överlevnad för våra förhållanden/äktenskap

    Ett win-win för alla, således.

    Ökad jämställdhet kräver både politiska reformer och personligt mod. Men ack så värt det! :)

  • Anonym (anonym)
    Anonym (Yuppie) skrev 2018-08-06 04:35:18 följande:
    Jag är rätt trött på att höra hur kvinnor har det sämre hela tiden.

    Så nu behöver lite fakta komma ut.

    - Män är i större grad mer ensamma än kvinnor.
    - Män som är ensamma har svårare att hitta sexuella partners.
    - Fler män begår självmord än kvinnor.
    - Män blir avvisade i större utsträckning än kvinnor.
    - Män behöver spendera mer energi och tid till att hitta en partner / sexuell partner

    Finns flera studier och nyhetsartiklar om detta men ändå är det så tyst om det. Är trött på att höra att kvinnor har problem med att hitta partners när de i princip inte behöver göra något för att faktiskt få närhet. 


    " target="_blank">


    1:01:22 
    1:02:22 1:07:00

    www.svt.se/nyheter/inrikes/man-ar-mer-ensamma...

    Ja, det finns skillnader men i just ofrivillig ensamhet och att hitta en sexuell relation med någon så är det i större utsträckning svårare för män. 

    Hur kvinnor och män bemöter detta brukar vara i stuk med "Ah men gör något åt det". Trött på hur jävla naiva och ignoranta människor kan vara.
    Samhället behöver få bukt på psykisk ohälsa och kvinnor kan sluta vara så jävla anti-män och påstå att det är så jobbigt att vara kvinna när vi har helt och hållet olika problem men i slutändan så är det männen som väljer att checka ut i större grad och mer människor bryr sig om en ensam kvinna än en ensam man.

    Själv är jag så trött att höra hur människor ignorerar detta och blåser bort det  som ett litet problem. Att man bemöter människor med "Ryck upp dig" är så jävla fel att jag vill smälla till personen. 

    Tack hej.
    Det är väl självklart att ensamma människor oavsett kön har svårt att träffa en partner eftersom ensamma människors kontaktnät är mer eller mindre obefintligt.Har man ett mycket litet kontaktnät lär man ju knappast träffa en masa nya människor om man inte anstränger sig. 
    Det är självfallet den enskildes eget ansvar att se till att den inte är ensam och blir så intressant att någon vill ha närhet med personen. 
    Samhället kan inte hjälpa ensamma att social gemenskap och närhet med mer än de insatser som finns som diverse mötesplatser och daglig verksamhet som finns.
  • No Logo

    Detta är en stor anledning till att jag tycker det är viktigt med genustänk både hemma och i skolan. Jag vill inte att min son ska hamna i ensam, tyst & stark-fällan utan få tillgång till lika mycket känslor, upplevelser och möjligheter att uttrycka sig som sin syster.

  • Anonym (Undrar)

    Med nuvarande invandring så är det ett stort överskott på män I Sverige. Samtidigt uppför sig kvinnor rent rasistiskt om en svensk man hittar en partner utomlands.

  • Anonym (Man 43)
    Anonym (Undrar) skrev 2018-08-06 16:27:43 följande:

    Med nuvarande invandring så är det ett stort överskott på män I Sverige. Samtidigt uppför sig kvinnor rent rasistiskt om en svensk man hittar en partner utomlands.


    Svammel.
Svar på tråden Män som är ensamma - större problem hos män än kvinnor.