• Anonym (qqq)

    Räknas sambo utan inkomst som "xtra utgift"?

    Jag igen...jag har dragit igång en del trådar här om detta med UB från X:et.
    I korthet: Min 14 åriga dotter bor heltid hos mig. X:et ska bet. U.B. Det har varit mkt strul med summan för X:et har inte rapporterat in till mig hennes rätta lön. 

    Jag kan ta det via FK som Underhållsstöd och då blir det 1573 kr sades det. (baseras på hennes lön två år tidigare)
    Om X:et o jag ska enas själva om ett U.B så blir det 1072 kr för hon har talat om för mig vilken lön hon har (exkl. extra-jobb). 

    Nu undrar jag över posten "Övriga kostnader" för min del i det online-beräkningsark från FK som jag använder mig av. Min sambo/särbo kommer att flytta till mig om några månader. Hon kommer att ha noll inkomst under en längre tid. Kan jag sätta upp hennes levnadsomkostnader under "Övriga kostnader" ?  Utgifterna för henne belastar verkligen hushållsekonomin ganska rejält.

  • Svar på tråden Räknas sambo utan inkomst som "xtra utgift"?
  • Anonym (nja)

    Så du menar att ditt ex i princip ska bidra till försörjningen av din sambo för att denna är utan inkomst? Det är inte ok. Ditt ex ska enbart bidra till ert barn. Hur din sambo löser sin försörjning är hennes ensak. 

  • Anonym (qqq)
    Anonym (nja) skrev 2018-08-06 09:53:19 följande:

    Så du menar att ditt ex i princip ska bidra till försörjningen av din sambo för att denna är utan inkomst? Det är inte ok. Ditt ex ska enbart bidra till ert barn. Hur din sambo löser sin försörjning är hennes ensak. 


    Ja. Det låter sunt. Lite magstarkt att låta mitt X stå för en del av min sambos kostnad. 
  • Anonym (Mor)

    Nej självklart inte. Däremot ska exets alla inkomster, dvs även extrajobb, ob, etc, tas med i beräkningen. 1573 är minimumsumman genom FK.

  • Anonym (Lina)

    Låter som att det enklaste för dig är att ta hjälp av FK med utbetalningarna. De kollar då ditt ex lön och begär in pengar av henne och du slipper tjafsa med henne.

    Din blivande sambo kan inte räknas som extra uppgift. Har hon inga inkomster får hon ansöka om bidrag från soc och vill du inte riskera att hon skall belasta hushållsekonomin för dig är det bättre att fortsätta att vara särbo.

  • Anonym (bubba)

    Så du försörjer hellre din flickvän än ditt barn? Lite smaklöst.

  • Sharper

    Ta det genom fk istället. Mycket smidigare. Nu betalar mitt x direkt till mig eftersom han betalat till fk prickfritt i 6 månader. Jag får 256:- i underhållsstöd och resterande belopp 2890:- (2 barn) swishar han mig varje månad.

  • sextiotalist
    Anonym (qqq) skrev 2018-08-06 09:42:32 följande:

    Jag igen...jag har dragit igång en del trådar här om detta med UB från X:et.
    I korthet: Min 14 åriga dotter bor heltid hos mig. X:et ska bet. U.B. Det har varit mkt strul med summan för X:et har inte rapporterat in till mig hennes rätta lön. 

    Jag kan ta det via FK som Underhållsstöd och då blir det 1573 kr sades det. (baseras på hennes lön två år tidigare)
    Om X:et o jag ska enas själva om ett U.B så blir det 1072 kr för hon har talat om för mig vilken lön hon har (exkl. extra-jobb). 

    Nu undrar jag över posten "Övriga kostnader" för min del i det online-beräkningsark från FK som jag använder mig av. Min sambo/särbo kommer att flytta till mig om några månader. Hon kommer att ha noll inkomst under en längre tid. Kan jag sätta upp hennes levnadsomkostnader under "Övriga kostnader" ?  Utgifterna för henne belastar verkligen hushållsekonomin ganska rejält.


    Om de inte ändrat regelverket så är det endast om man har gemensamma barn som man kan försörja sin sambo upp till existensmin har jag för mig.

    Det andra löser du med FK, de hämtar in UH inkomst och beräknar utifrån detta. Vill du inte det, så tar du kontakt med en jurist som gör en beräkning som kan fastställas i tingsrätten. Då justeras den en gång per år om det inte händer större förändringar
  • Anonym (Hm)
    Anonym (bubba) skrev 2018-08-06 10:05:21 följande:
    Så du försörjer hellre din flickvän än ditt barn? Lite smaklöst.
    Håller med
  • Anonym (Sjuttiotalist)

    Din blivande sambo är själv skyldig att ordna sin försörjning. Socbidrag, akassa etc. Kommer hon hit från annat land har hon rätt till bidrag av olika slag. Kolla upp vilka pengar hon kan få innan flytt!

    Underhållet sköter du givetvis via FK om du misstänker att exet bluffar om inkomst.

  • Anonym (qqq)
    sextiotalist skrev 2018-08-06 11:08:11 följande:
    Om de inte ändrat regelverket så är det endast om man har gemensamma barn som man kan försörja sin sambo upp till existensmin har jag för mig.

    Det andra löser du med FK, de hämtar in UH inkomst och beräknar utifrån detta. Vill du inte det, så tar du kontakt med en jurist som gör en beräkning som kan fastställas i tingsrätten. Då justeras den en gång per år om det inte händer större förändringar
    Jag har precis gjort en anmälan om Underhållsstöd till FK. Det rekommenderade även FK om X:et inte betalade 1573 kr - vilket hon inte gjort.
Svar på tråden Räknas sambo utan inkomst som "xtra utgift"?