• MammaTillTre96

Phagofobi/sväljfobi!

Hej!

Jag har i 3år haft sväljfobi, Något som tydligen är väldigt ovanligt.

Jag har nu startat en FB grupp då jag själv önskat att det fanns en grupp för oss som har sväljfobi så som att det finns en massa ångestgrupper osv, emetofobigrupper osv.

Så om du själv har sväljfobi och känner att du vill kunna prata med fler som har det så gå gärna med! :)

https://www.facebook.com/groups/275626769693871/

• Svar på tråden Phagofobi/sväljfobi!
  • Anonym (hbg)

Har inte själv FB, annars hade jag kanske gått med (om det inte finns nåt annat sätt?). Hade sväljfobi för några år sedan, men det blev bättre o försvann sen när den psykiska pressen på mig avtog. Om det nu kan vara till nån hjälp.

• MammaTillTre96
    Anonym (hbg) skrev 2018-08-06 21:45:15 följande:

Har inte själv FB, annars hade jag kanske gått med (om det inte finns nåt annat sätt?). Hade sväljfobi för några år sedan, men det blev bättre o försvann sen när den psykiska pressen på mig avtog. Om det nu kan vara till nån hjälp.

Vad synd!

Tack för att du berättar iaf, det är en rätt ovanlig fobi och din berättelse  kan ju faktiskt hjälpa någon här :)

Jag hoppas jag blir av med min snart, det är bara att kämpa på i guess 

• Anonym (Oxå)

Jag har också haft det i tonåren men det var länge sedan nu. Har dock fortfarande mkt ångest kopplat till det så skulle nog ha svårt att vara med i och prata om det i en grupp...

• Presens

Jag visste inte att det finns något som heter så men förstår att det antagligen är vad min mamma lider av men i hennes fall går det bra att svälja kaffe som enda dryck.
    Ingen kall dryck och ingen övrig varm heller. I hennes fall inget fysiskt hinder utan måste vara nåt mentalt. 

Fast föda sväljer hon utan problem.

Svar på tråden Phagofobi/sväljfobi!