• Äldre 6 Aug 16:47
    7906 visningar
    26 svar
    +3
    26
    7906

    Tycker du att din lägenhet varit för varm i år (2018)

    Läste en intressant artikel om att man kan få tillbaka pengar på sin hyra eventuellt betala mindre i hyra OM din lägenhet varit varm under för lång tid. "För varm" innebär tydligen upp mot 28 grader under en långre uträckning som är 10 dagar. Som jag förstått det som! :) Jag undrar om det är någon som känner till detta. Som själva hört av sig till sin hyresvärd och fått något ut av de? 
    Jag hittade inlägget på facebook, de var en liten video till.. jag vet inte om någon är intresserad men om ni vill se så hittar ni de här
    I form av sänkt hyra eller solskydd eller ac? 


    Vore kul att höra om någon faktiskt lyckats! :D


    Sommar är skönt! ;)
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att din lägenhet varit för varm i år (2018)
  • Anonym (Somon­e)
    Äldre 6 Aug 17:15
    #1

    Ja den har varit för varm men vilken bostad utan luftkonditionering har inte varit det i sommar. Med tanke på hur extremt varmt vi haft i Sverige, vad har man kunnat förvänta sej?!

    Jag hyr  ett mysigt litet hus hos en privat hyresvärd som är fantastisk. Kommer inte på fråga för mej att kräva pengar tillbaka för att det varit varmt. Hyran är dessutom löjligt liten. 

    Saker som min hyresvärd gör för mej. 
    -Hämtar morgontidningen och lägger på trappan (vi har långt till postlådan).
    -Köpt en sandlåda och gungställning till barnen. Satt dit en lekstuga.
    -Satt upp staket runt hela tomten med grindar så inte barnen råkar springa ut på vägen trots att det fanns en fin häck planterad.
    -Köpt en pool till barnen och en vattenspridare att leka i. 
    -Ger oss frukt från sin fruktträdgård på hösten.
    -Passar ibland mina barn på eget initiativ då dom inte har några egna barn eller barnbarn. I sommar har dom varit på djurpark och skara sommarland  med dom bla 
    Och mycket mycket mer...
    Allt detta har dom gjort utan att jag bett om det. 

    Så nej, klaga på värmen är inte aktuellt i mitt fall.

  • Anonym (M)
    Äldre 6 Aug 22:04
    #2

    Jag bor i en flerfamiljsvilla som innefattar tre "lägenheter" och det har varit olidligt här. 33-35 grader under dagtid, aldrig under 28 ens på natten. Till och med nu när det är svalare ute och nattempen ligger på 13-14 grader så är det 27-28 här inne. Har inte klagat dock, vet inte om det finns så mycket att göra åt det.

  • Anonym (snåli­sar)
    Äldre 6 Aug 22:38
    #3

    Jag kan förstå om man klagar på att man tycker det är för kallt i en lägenhet  på vintern. För man styr ju oftast inte över uppvärmningen själv, då hyresvärden är den som sätter på värmen.

    Men värme som kommer utifrån är ju inte hyresvärdens fel. Man får väl köpa egen AC eller fläkt och låta persiennerna vara nere. Vad ska hyresvärden liksom göra åt problemet att det blir för varmt? Ringa väderguden och be den dämpa solen?

    Ibland blir lagar och regler ganska löjliga, vad hände med eget ansvar?

  • Äldre 6 Aug 23:25
    #4

    Denna sommarens värmebölja borde väl falla under force majeure och inte kunna skyllas på hyresvärdarna.

    Att det kan finnas bostäder med undermålig ventilation eller isolering är enligt mig en annan femma, och ska så klart åtgärdas på hyresvärdens bekostnad.

  • Äldre 6 Aug 23:45
    #5
    +1
    Anonym (snålisar) skrev 2018-08-06 22:38:21 följande:

    Jag kan förstå om man klagar på att man tycker det är för kallt i en lägenhet  på vintern. För man styr ju oftast inte över uppvärmningen själv, då hyresvärden är den som sätter på värmen.

    Men värme som kommer utifrån är ju inte hyresvärdens fel. Man får väl köpa egen AC eller fläkt och låta persiennerna vara nere. Vad ska hyresvärden liksom göra åt problemet att det blir för varmt? Ringa väderguden och be den dämpa solen?

    Ibland blir lagar och regler ganska löjliga, vad hände med eget ansvar?


    Menar du att kylan inte kommer utifrån? Vad hyresvärden ska göra om det är för varmt? Se till att lägenheten går att kyla ner såklart! Det är samma ansvar som vid en kall och hård vinter! Om lägenheterna går att värma upp så kan de också kylas ner, det handlar om att hyresvärdarna är snåla och inte inser att vi kan få rejält varma somrar här i Sverige, inte bara kalla och stränga vintrar. Hyresvärdar och arbetsgivare behöver ha ett fokus kring ökad värme i landet, för det kan ju uppenbarligen också ske.
  • Anonym (snåli­sar)
    Äldre 6 Aug 23:56
    #6
    crispnuggets skrev 2018-08-06 23:45:22 följande:
    Menar du att kylan inte kommer utifrån? Vad hyresvärden ska göra om det är för varmt? Se till att lägenheten går att kyla ner såklart! Det är samma ansvar som vid en kall och hård vinter! Om lägenheterna går att värma upp så kan de också kylas ner, det handlar om att hyresvärdarna är snåla och inte inser att vi kan få rejält varma somrar här i Sverige, inte bara kalla och stränga vintrar. Hyresvärdar och arbetsgivare behöver ha ett fokus kring ökad värme i landet, för det kan ju uppenbarligen också ske.
    Skillnaden är att hyresvärden sköter uppvärmningen och ansvarar för isoloering. Man kan inte själv sätta på värmen i en lägenhet och element ingår i lägenheten.

    AC eller fläktar ingår inte. Det är väl bara att köpa det själv om man tycker det är för varmt.


  • Äldre 7 Aug 00:05
    #7

    Men nej, det finns ju en maxgräns för hur varmt det får vara i en hyresrätt, om temperaturer överstiger den är det inte hyresgästens ansvar att få lägenheten svalare, det är hyresvärdens.

  • Äldre 7 Aug 00:15
    #8
    crispnuggets skrev 2018-08-07 00:05:21 följande:

    Men nej, det finns ju en maxgräns för hur varmt det får vara i en hyresrätt, om temperaturer överstiger den är det inte hyresgästens ansvar att få lägenheten svalare, det är hyresvärdens.


    Fast det har ju att göra med vad som kan förväntas. En hyresvärd har inte kunnat förutse att det skulle bli en sådan här sommar, titta på statistiken för de senaste vaddå, 100 åren... Husen i Sverige är inte byggda för en sådan värme som vi har detta året. De är (och ska vara) byggda för att klara av minusgrader, regn och snö i både veckor och månader, för det är normalt i detta land.
  • Äldre 7 Aug 00:23
    #9

    Tror definitivt att den här sommaren landar under force majeure.....

    Ja, det har definitivt varit för varmt i vår lägenhet, men nej, det kan inte hyresvärden lastas för, inte i Sverige. Om det hade varit standard att ha så här varmt som vi haft i Sverige den här sommmren och AC hande landat under den allmänna byggnadsstandarden så hade du kanske haft ett case, men... ja... se ovan.....


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (C)
    Äldre 7 Aug 00:28
    #10

    Eftersom inte alla har råd med AC är det hyresvärdens ansvar om det är majoriteten av sommaren som innertemperaturen är svindlande varm det är min åsikt men aldrig anmält om att få AC så vet inte hur reglerna är i praktiken

Svar på tråden Tycker du att din lägenhet varit för varm i år (2018)