• Ariellan

Förkortad livmodertapp?

Är i vecka 24+0 och har en del sammandragningar, oftast orsakade av att jag rör på mig (reser mig upp eller går, böjer mig osv) men ibland även vid vila. Dessa gör inte ont utan magen späns bara. Ibland har jag lite mensvärk men inte samtidigt som sammandragningarna.

Jag var inne på förlossningen och där konstaterade man att min livmodertapp var 2,4 cm, och gränsen för normalt var 2,5 cm. Den var dock helt stängd.

Det jag nu är orolig för är att det verkar så olika hur man behandlar detta. Jag blev inte sjukskriven eller fick några restriktioner över huvudtaget. Har läst om dom som blivit beordrade sängläge, fått kortisonsprutor och bricayl mot sammandragningarna?

Bör jag oroa mig? Är mitt första barn och är 25 år om det har någon betydelse.

• Svar på tråden Förkortad livmodertapp?
  • Långbenopluto

Läs inte om andra, du ska lyssna på vad din läkare säger och inte säger. Har du inte fått några restriktioner kan du leva helt normalt.

• Ariellan

Någon som haft samma längd som min där man inte gjort något speciellt åt det?

• JLES
    Ariellan skrev 2018-08-07 11:00:45 följande:

Någon som haft samma längd som min där man inte gjort något speciellt åt det?

Min är i samma längd men jag är i vecka 32. Jag mätte senast tappen i vecka 30 och ska mäta igen i vecka 33-34. I vecka 22 var min tapp 34mm och i vecka 19 var den 38mm.

Jag skulle återkomma om jag skulle få täta och onda sammandragningar igen (det som troligen gjort min tapp kort och mjuk, den var däremot stängd). De sa att de inte gjorde något förrän vid 17mm iallafall men att jag kunde ta det lugnt om jag kände att jag fick mer sammandragningar än vanligt med mera.

I vecka 24+0 ligger ju gränsen för cerklage som annars sätts in när tappen är kortare än 25mm i tidiga veckor och det är antagligen därför. Dock skulle jag på eget bevåg tagit det lilla lugna om jag kände obehag. :)
  • Ariellan
    JLES skrev 2018-08-07 14:58:25 följande:

Min är i samma längd men jag är i vecka 32. Jag mätte senast tappen i vecka 30 och ska mäta igen i vecka 33-34. I vecka 22 var min tapp 34mm och i vecka 19 var den 38mm.

Jag skulle återkomma om jag skulle få täta och onda sammandragningar igen (det som troligen gjort min tapp kort och mjuk, den var däremot stängd). De sa att de inte gjorde något förrän vid 17mm iallafall men att jag kunde ta det lugnt om jag kände att jag fick mer sammandragningar än vanligt med mera.

I vecka 24+0 ligger ju gränsen för cerklage som annars sätts in när tappen är kortare än 25mm i tidiga veckor och det är antagligen därför. Dock skulle jag på eget bevåg tagit det lilla lugna om jag kände obehag. :)

Tack snälla för svar! Gjorde mig iallafall lugnare :) ska ta det lugnt när jag känner att det börjar komma.
  • JLES
    Ariellan skrev 2018-08-07 15:50:49 följande:
    Tack snälla för svar! Gjorde mig iallafall lugnare :) ska ta det lugnt när jag känner att det börjar komma.
    Anledningen till att jag kollade till tappen runt dina veckor var för att jag hade sånt tryck neråt och obehag runt och kring tappen. Det försvann i vecka 25 eller nåt. Men i och för sig så får du tänka positivt! Du är ju på pass långt gången att bebben kan bli räddad! :D
  • Ebo88

Jag födde för tidigt pga att min tapp blev påverkad av sammandragningar. MEN läkarna misstänker att jag har försvagad livmodertapp.

Jag var i v.24 när jag fick en stor blödning. Fick komma till Uppsala då tappen var 2.2cm. Trotts sängläge och medicin så öpppnade jag mig efter 8 dagar. Under dessa dagar så blev den kortare och kortare hela tiden. Jag hade även GBS och läkarna tror att den kan ha bidragit till att jag fick sammandragningar.

Nu är vi alla olika och även om din tapp är 2.5 cm så behöver inte der betyda att det går likadant för dig som det fick för mig men om jag får ge dig tips eller råd så ta det lugnt framöver. Gör hellre för lite än för mycket. Överlämna tyngre städning åt din pojkvän/sambo/man. Bär inte tungt och var observant på om sammandragningarna blir värre. Åk även in 7 gånger för mycket än 1 gång för lite om något oroar dig.

Ska äve tillägga att jag har hjärtformad livmoder och därav att dom misstänker försvagad livmoderhals.

Önskar dig inget annat än gott :)

Svar på tråden Förkortad livmodertapp?