• anony0116

    Marcel ?

    Skulle namnet fungera i Sverige?

    Vilka associationer får ni till namnet?

    I Polen där jag och min man har familj och släkt (han är polack och jag halvpolsk född I Sverige)är namnet populärt just nu.

    Det enda som jag skulle störa mig på är att namnet här skulle uttalas lite annorlunda eftersom c uttalas som s I Sverige medan det uttalas som "tss " i Polen.

    Klart alla I hans omgivning och personer han lär känna skulle kunna lära sig det polska uttalet men han skulle mycket säkert behöva stå ut med att folk kommer läsa hans namn som "Marsel" och kanske tilltala honom så även om han/vi berättar hur det uttalas.

    Vet om att namnet uttalas med s i andra länder där namnet amvänds.

    Storebror heter Florian och jag tror Marcel annars skulle passa till lillebror eftersom det känns som om de har samma stil på namnen. ???

  • Svar på tråden Marcel ?
  • Tihi

    Egentligen är det inget fel på namnet men spontant tänker jag på apan i tv-serien Vänner.

  • Tremblement de Terre

    Både Florian och Marcel är två av mina favoritnamn :) de passar fint ihop!

  • Nimzay

    Har aldrig hört någon som heter det vad jag kan komma på, så jag för min del upplever det som ett ganska ovanligt namn alltså. Tänker även lite att det där som du nämner om uttalet kanske kan bli lite krångligt, liksom att folk kanske först inte fattar hur man uttalar det eller i värsta fall fortsätter att ha svårt att fatta och inse hur det ska uttalas, och det kanske kan kännas lite jobbigt för den som heter det.

    Annars tänker jag inget speciellt kring namnet, varken att det är fint eller fult, ställer mig ganska neutral till det helt enkelt.

  • Anonym (Pojkvän)

    Min pojkvän heter Marcel, inga konstigheter i Sverige

  • Anonym (Sandra)

    Jättefint namn! Associerar till Proust såklart men ja, Ross apa finns också där i bakhuvudet :)

    Tror dock ni ska låta det uttalas Marr-sell på svenska, bland det konstigaste som finns är när ett namn har ett svenskt uttal men bäraren ska ha det uttalat på ett annat språk. När jag bodde i London skulle jag aldrig fått för mig att mina brittiska vänner skulle uttala mitt namn på svenska, namnet har ju ett etablerat engelskt uttal. Det kommer bara bli en livstid av sånt här:

    "Jaha, Marr-sell, välkommen till klass 2c."

    "Jag heter faktiskt Mart-sell"

    Och

    "Hej, jag heter Mart-sell"

    *skriver Martsell* eller frågar "Jaha, hur stavas det?"

    "Som Marcel, men det uttalas Mart-cell"

  • Anonym (J)

    Min man heter Marsel, men med det ?traditionella? uttalet då han har fransk påbrå. Tycker det är fint och har aldrig upplevt att någon reagerar negativt på hans namn, enligt honom inte under hans uppväxt här i Sverige heller.

  • fluu

    Med det traditionella uttalet funkar det utmärkt i Sverige. Då gillar jag det. Det är otroligt vackert och gångbart. Eget, men inte krångligt. Inga direkta smeknamn.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • senalena

    Har en kollega var söner heter Marcel, Gabriel och Leon. Har inget problem med uttalet på något av namnen.
    Jag tycker Marcel är vackert. Kör på det. Glad

  • korv o mos
    anony0116 skrev 2018-08-06 18:47:44 följande:

    Skulle namnet fungera i Sverige?

    Vilka associationer får ni till namnet?

    I Polen där jag och min man har familj och släkt (han är polack och jag halvpolsk född I Sverige)är namnet populärt just nu.

    Det enda som jag skulle störa mig på är att namnet här skulle uttalas lite annorlunda eftersom c uttalas som s I Sverige medan det uttalas som "tss " i Polen.

    Klart alla I hans omgivning och personer han lär känna skulle kunna lära sig det polska uttalet men han skulle mycket säkert behöva stå ut med att folk kommer läsa hans namn som "Marsel" och kanske tilltala honom så även om han/vi berättar hur det uttalas.

    Vet om att namnet uttalas med s i andra länder där namnet amvänds.

    Storebror heter Florian och jag tror Marcel annars skulle passa till lillebror eftersom det känns som om de har samma stil på namnen. ???


    Jättefint namn. Fungerar bra i Sverige, min grannes barn heter Marcel och Leon.
  • korv o mos
    senalena skrev 2018-08-16 01:39:14 följande:

    Har en kollega var söner heter Marcel, Gabriel och Leon. Har inget problem med uttalet på något av namnen.
    Jag tycker Marcel är vackert. Kör på det. Glad


    Tror att jag är deras granne! Börjar hans namn på G och hans fru på S?
Svar på tråden Marcel ?