• Storsår

    Jag vill skilja min fru

    Hej

    Jag och min fru har varit i Sverige nästan 4 år och vi har tillsammans två små barn. Vi har varit gifta 8 år men jag vill skilja mig av henne eftersom vi kan inte förstå varandra. Hon blev snobbig på mig eftersom hon kunde jobba i Sverige men inte jag ( jag jobbade endast 3 månader i Sverige och fick inget jobb då ) jag var ingenjör i mitt land. Hon mobbar mig ekonomosikt efter att jag försörjer ekonomiskt hela 7 år av 8 år som vi har varit gifta!!!

    Problemet är nu att jag kan inte orkar att leva med henne även om vi har barn och vill skilja mig men har ingen pengar och inget jobb och ingen annan bostad. Hur kan jag börja att skilja mig och vem kan hjälpa mig att hitta annan bostad.

  • Svar på tråden Jag vill skilja min fru
  • Drottningen1970

    Ingen kommer att hjälpa dig hitta egen bostad. Det får man göra själv. Man läser annonser, annonserar själv, lera andrahandsboende etc. Inte ovanligt att man ganska länge får fortsätta dela boende nu när det ör bostadsbrist. Det vanliga är att man byter den gemensamma bostaden mot två mindre lägenheter. Att hitta boende utan inkomst är nästan omöjligt.

    Om du är ensamstående och utan inkomst kommer du att kunna söka försörjningsstöd i alla fall.

  • Storsår
    Drottningen1970 skrev 2018-08-06 19:25:14 följande:

    Ingen kommer att hjälpa dig hitta egen bostad. Det får man göra själv. Man läser annonser, annonserar själv, lera andrahandsboende etc. Inte ovanligt att man ganska länge får fortsätta dela boende nu när det ör bostadsbrist. Det vanliga är att man byter den gemensamma bostaden mot två mindre lägenheter. Att hitta boende utan inkomst är nästan omöjligt.

    Om du är ensamstående och utan inkomst kommer du att kunna söka försörjningsstöd i alla fall.


    Tack för svaret. Jag vet i vänliga förhållanden är det man själv ska skaffa boende som jag har gjort till min familjen. Huvud frågan var inte bostad utan hur ska börja att skilja mig. Alltihop är komplicerad, skilja mig och skaffa bostad och försörja mig själv. Ingen ska hyra ut ett rum till någon har dessa alla problem. Vart ska börja?

    Tack i alla fall
  • Drottningen1970
    Storsår skrev 2018-08-06 20:16:35 följande:

    Tack för svaret. Jag vet i vänliga förhållanden är det man själv ska skaffa boende som jag har gjort till min familjen. Huvud frågan var inte bostad utan hur ska börja att skilja mig. Alltihop är komplicerad, skilja mig och skaffa bostad och försörja mig själv. Ingen ska hyra ut ett rum till någon har dessa alla problem. Vart ska börja?

    Tack i alla fall


    Börja med att ansöka om skilsmässa. Eftersom ni har barn tar det minst 6 månader innan det blir klart.
  • Storsår

    Okej tack. Jag orkar inte ännumer att leva med henne. Denna situationen har varit mer än ett och halv år när hon började jobba.

    Att prata med henne är värdelös!!

    Om jag ansöka skiljemässa och fortfarande leva sex månader med henne ska hon skrika alltid och alla dörrar ska gå sönder!! Stackars mina barn!!!

    Mitt problem är större än att förklara hehehe.

    Tack i allafall

  • Anonym (Cat)

    Ingenjör i ditt hemland? Du vet att det är en stor brist på ingenjörer i Sverige och att du kan skola om dig till ingejör här? Beroende på ursprungsland kan man få sin ingenjörsexamen giltig även här och kanske läsa några tekniska svenskakurser. Jag har anställt ingenjörer från exempelvis Iran, Irak, Etiopien och Grekland efter bara något år i Sverige, som gjort detta. Om din ingenjörsexamen inte räcker här finns det yrkeshögskolor, exempelvis Nackademin, som ger dig möjlighet att bli ingenjör på 2 till 3 år om du har gymnasiekompetens.
    Ta tag i din framtid och fokusera på den medan du antingen skiljer dig (inkl letar efter eget boende) eller visar din fru att du minsann är något att räkna med i framtiden.

  • sextiotalist

    Cat gav dig bra förslag.
    Jag fortsätter, ta kontakt med en yrkesvägledare och be om hjälp att kolla vad du eventuellt behöver komplettera. Yrkeshögskolorna är bra, de har utbildningar där det finns brister. Du kan ha studielån under tiden du läser där (försörjningen är fixad).

    När det gäller boende, så får du söka på blocket och andra sidor.

    Nästa steg är att ta kontakt med familjerätten, be att få tid för familjerådgivning, om inte annat för att få ett grepp om vad som gäller.

    Det finns också folkhögskolor (internat kan finnas).

  • Jamesdio

    Historien går inte ihop. Ni har varit gifta i 8 år och varit 4 år i Sverige. Du har bara jobbat 3 månader i Sverige så hon har försörjt er och mobbar dig för det. Men du har försörjt er i 7 år av 8?
    Vad har du gjort under de 3 år och 8 månader som du inte jobbat i Sverige?

Svar på tråden Jag vill skilja min fru